ægir IPA

Noen som har prøvd å kopiere denne oppskriften eller har ideer om hva den inneholder av malt/humle?

fantastisk øl  :ilike:
 
Einig i at det er eit fantastisk øl. Trur det er centennial humle og wlp051. Malten har eg ingen aning om, utan at eg tippar det er maris otter som basis og ein eller annan lys krystall/karamalt. Rundt 60 ibu.
 
Mener å huske Evan har sagt de bruker Galena til bitterhet og Centennial til aroma. 50 IBU. Global malt.
 
Noen med en mer detaljert oppskrift på denne? Helt ny i dette, så har ikke spsielt god kontroll på mengde og typer malt-humle-gjær ennå. Synes IPAen til Ægir er knallgod.
 
Dette ble en slager på julebordet. Setter pris på om noen med mer kunnskap i oppskrifter en meg kan komme med et godt forslag til en 25 liters oppskrift!
 
Spurte Evan om oppskrift på denne for et år siden, fikk dette svaret:

Når det gjelder malt, så er det berre Pale Ale Malt og litt Karamell malt. Hugs ikkje prosentene på ståande fot. Mesking på 66-67C. White Labs 051 gjær.

Vi bruker Galena og Centennial humle, med tilsetning fleire gonger under kokninga. Totalt er det ca. 55 IBU. Vi tørrhumle med rikeleg mengder Centennial. Har du ikkje desse humlesorter, så kan Columbus, Cascade, m.f. gjere susen.

Lykke til og happy brewing!
 
Simen J skrev:
Spurte Evan om oppskrift på denne for et år siden, fikk dette svaret:

Når det gjelder malt, så er det berre Pale Ale Malt og litt Karamell malt. Hugs ikkje prosentene på ståande fot. Mesking på 66-67C. White Labs 051 gjær.

Vi bruker Galena og Centennial humle, med tilsetning fleire gonger under kokninga. Totalt er det ca. 55 IBU. Vi tørrhumle med rikeleg mengder Centennial. Har du ikkje desse humlesorter, så kan Columbus, Cascade, m.f. gjere susen.

Lykke til og happy brewing!

Galena er en vanlig bitter humle u USA
 
Brygger denne etter oppskriften fra boken fra hand til mund. Men syns den er veldig lys i fargen. Ikke veldig rød/copper lik
 
Tar opp denna da den skal brygges imorgen, men lurer på om jeg kan stegmeske istedenfor 60 min @66c ?
Tenkte sånn: innmesk 54c, 20 min @67c, 20 min @ 72, 15 min @ 78c ..?? Høres det rett ut?
 
Jeg har ikke stegmesket denne før, og ser ikke helt grunnen til det. Større utgjæring vil eventuelt gjøre den tørrere, og få den ut av balanse.
 
Jeg har ikke stegmesket denne før, og ser ikke helt grunnen til det. Større utgjæring vil eventuelt gjøre den tørrere, og få den ut av balanse.
Ok, jeg pleier å stegmeske alt jeg brygger, men burde kanskje la vær på denne.. Har proteinsteget noe påvirkning på utgjæring?
 
Tilbake
Topp