Ægir Lindisfarne

Gahr

Norbrygg-medlem
Brygger på Ægir, Dave Gardonio, sendte meg følgende oppskrift og notater ang. Ægir Lindisfarne. Merk at oppskriften er for 1100 liter. Enjoy!

 
Lindisfarne:

Batch size – 11hL

Malt

Pale Ale Malt (Weyermann) – 187.5kg (51.3%)
Munich Malt Type II (Weyermann) – 75kg (20.5%)
Caramunich Type II (Weyermann) – 25kg (6.8%)
Carahell (Weyermann) – 25kg (6.8%)
Wheat Malt (Weyermann) – 25kg (6.8%)
Oat Malt (Weyermann) – 12.5kg (3.4%)
Peated Malt (Thomas Fawcett) – 9kg (2.4%)
Pale Chocolate Malt (Thomas Fawcett) – 7kg (1.9%)

Hops (60 minute boil)

800grams Wye Challenger (7%alpha) – beginning of boil
1000grams East Kent Goldings (6.5%alpha) – 30 minutes leftin boil
1000grams Fuggle (4.75%alpha) – 5 minutes left in boil

Yeast

White Labs 051 ‘California V Yeast’

Water treatment

Burtonize!

Mash temp: 71degreesC

Notes:

This beer was an ode to Scotland where I did a year of school, worked at a whisky bar and had a great time! It was also a clone brew from my last brewery in Canada, where the brewmaster at the time was a former member of the 70s bandLindisfarne. Given the history of the island with the Vikings the name was born… I don’t care if it isn’t in Scotland!

The recipe was first brewed using a different malt supplier (Global), which had much milder caramel malts and gave the beer a more mild,sweet flavour. Part of the ‘fjos’ flavour comes from overly malty/earthy flavour coming from the Caramunich II, which I didn’t change quantities from the original recipe.

The peated malt we used originally was of unknown age. The original recipe used less peatedmalt and the smokey flavour was subtle. The Lindisfarne that everyone has tasted had more peated malt in the recipe and the malt was FRESH! This should be a cautionary tale… The flavour of peated malt dies down overtime.  If you are not sure when it was first made then trust your nose for how strong it is.

For replicating with less types of malt, make sure you get oats in the recipe. The red colour and sweet flavour should come from Caramel malts…. If you boil down a portion of the wort you are wasting your time and adding more pyroles to the beer, which can be mistaken for diacetyl in the flavour. The high mash temp is very important for the body to balance the smoke.
 
 
Tøft. Kult band, og godt øl.

Hva sier teorien om ned, eller oppskalering av oppskrifter? Hvor mye endrer resultatet seg om man feks skalerer opp en 40-50 l batch til tjah. si feks 300l? Eller som her fra 1100l til 40-50 l?
 
Tja, det er vel ikke så lett å si noe helt bestemt. Ofte opplever man selvsagt at utbyttet, både av malt og humle, endres. typisk ligger humleutbyttet høyere i større bryggerier. Gjæringstemperaturene bør kanskje også holdes litt lavere i et hjmmebryggeri hvor man har små volumer (og følgelig lavere trykk for gjæren). Det viktigste er nok likevel å beregne ting ut fra erfaring med eget utstyr. Beregn utbyttet til Ægir utifra tallene over, og juster deretter i forhold til ditt eget volum og utbytte.

Har forøvrig glemt å spørre Dave om OG og FG! Skal sende ham en mail og høre.
 
Bård skrev:
Tøft. Kult band, og godt øl.

Det hører selvsagt med til historien at Dav har jobbet med Simon Cowe, tidligere musiker i Lindisfarne, på Magnotta Brewery.
(og at jeg burde lest hele oppskriften)
 
Eirik_A skrev:
Gahr skrev:
Har forøvrig glemt å spørre Dave om OG og FG! Skal sende ham en mail og høre.

Gammel tråd, men interessant øl!
Fikk du noen gang svar på OG og FG på denne?

Ja har noen fått klarhet i dette? Tenker å gjøre ett forsøk på denne til jul og da hadde OG/FG samt IBU vært nyttig å vite.
 
Sorry. Aldri fått svar. Men jeg kan jo prøve igjen, selv om Dave ikke lenger er på Ægir. Brygger på Crowbar nå.
 
Forøvrig en meget hyggelig type. Jeg dro innom før sommeren for å høre om han ville dele en oppskrift, og det var intet problem. Han nedskalerte, og jeg kunne ta bilde av pc-skjermen hans.  :ilike:
 
Etter litt att og fram og skalering og sammenligning med eksisterende klone på Beercalc (takk for link! :) ) Kommer jeg fram til noe i denne retning.

Speidel 50.
Dobbeltmesk.
60 Liter.

Estimated OG: 1,077 SG
Estimated Color: 35,8 EBC
Estimated IBU: 25,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %\IBU       
10260,00 g            Pale ale malt  (7,0 EBC)                    Grain        1        51,4 %       
4100,00 g            Munich type 2 (25,0 EBC)                    Grain        2        20,5 %       
1370,00 g            Cara Hell (25,0 EBC)                          Grain        3        6,9 %       
1370,00 g            Caramunich Malt (110,3 EBC)              Grain        4        6,9 %       
1370,00 g            Wheat Malt, Ger (3,9 EBC)                  Grain        5        6,9 %       
700,00 g              Oats, Malted (2,0 EBC)                        Grain        6        3,5 %       
400,00 g              Peat Smoked Malt (5,5 EBC)                Grain        7        2,0 %       
385,00 g              Pale chocolate malt (600,0 EBC)          Grain        8        1,9 %       

61,75 g              Challenger [7,50 %] - Boil 60,0 min      Hop          9        15,5 IBUs   
60,00 g              Goldings, East Kent [5,00 %] - Boil 30,0 Hop          10      7,7 IBUs     
60,00 g              Fuggles [4,50 %] - Boil 5,0 min          Hop          13      1,8 IBUs   

2,00 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        11      -           
2,00 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10,0 mins)          Other        12      -           
 

Gjær: WLP 051
Mesk 1: 71 grader 80 min.
Mesk 2: 71 grader 80 min.         

Hva tror folket? Noe i nærheten?  :jaha:

Setter pris på alle innspill.

Og så var det dette med vannbehandling...

Har vært gjennom kurs i vannjustering i medlemsseksjonen samt det jeg har for hånda av litteratur og konkludert med at jeg er brygger og matlager, ikke matematiker (takke F for bryggesoftware m.a.o.  :)). Er det noen som kan gi meg en pekepinn på hva jeg bør tilsette Oslovann til denne oppskriften i.o.m at oppskriften sier "Burtonize!".

Har aldri tilsatt bryggevannet noe annet enn malt og humle + ett og annet krydder eller appelsinskall så her mottaes VIRKELIG alle innspill med stor Takk.  :amen:
 
Tja. Har sysla med med speidel i under ett år så skal ikke utgi meg for noe i næreheten av ekspert. Dobbeltmesk har jeg bare prøvd en gang før med ca samme mengde malt og endte opp på ca 80%. Pleier å ligge på 84-86. Støtter meg også på denne:

Ole Mørkved skrev:
Aleksander_B skrev:
(Dog effektiviteten vil bli dårlig ved dobbeltmesk, men ser for meg at et staurfullt maltrør ikke gjør underverker heller)

Dette testet jeg i dag, og fikk den samme effektiviteten som vanlig, ca 86%. Tidligere når jeg har mesket med lite malt i maltrørert, så har jeg havnet noe høyere.
Det vil jo vel i praksis si at man nok får noe lavere utbytte av mesk nummer 2, men når totalen blir omtrent som vanlig, så gjør jo ikke det noe.
Åkke som, dette var en grei løsning for å øke maksimal OG med Speidel. Blir forsøkt senere også!

Med lavere effektivitet vil jo det jo i værste fall bare være å bruke mer malt. Burde være god plass til ca 2 kg til pr meskerunde uten å dra ned effektiviteten nevneverdig.
Men som sagt, ikke så lang fartstid på speidel og åpen for innspill. Hva er dine personlige erfaringer med dobbeltmesking på speidel vs utbytte? Hvor mye mener du jeg burde forvente?
:)
 
Vanskelig å si, da min erfaring strekker seg til et forsøk. Derimot, som du sier, man kan bruke mer malt. Hadde 17,5 kilo fordelt rimelig likt, og helt klart ville det vært null problem med noen kilo til, uten at det ville ha gått så mye utover effektiviteten.

Brukte 80% som utgangspunkt i oppskriften, og endte noe over det. Om man skal bruke 20 kilo malt i oppskriften, kan man kanskje bruke 11 kilo ved første mesk, og da 9 kilo i siste. Det høres i hvert fall litt ut inni hodet mitt  :)
 
Til dykk som har brygga denne og meska på 71c: korleis blei vørteren og det ferdige ølet med tanke på forgjærbarheit ?
Har satt den ein gang men meska då på ca 67 grader då eg ikkje turde å meske på 71. Skal sette nytt i morgon og vurderar å meske på 71.

Erfaringar og tips blir mottekene med stor takksemd!
 
Tengel skrev:
Tja. Har sysla med med speidel i under ett år så skal ikke utgi meg for noe i næreheten av ekspert. Dobbeltmesk har jeg bare prøvd en gang før med ca samme mengde malt og endte opp på ca 80%. Pleier å ligge på 84-86.

Det er imponerande, spesielt ved dobbeltmesk. Med tanke på at du då har ein del høgare meskeutbytte. Brewhouse eff. blir jo ein del lågare enn mash eff. pga tap til humle, trub, søl osv.

Smaka forresten ei flaske av ølet i går. Interessant, ingen favoritt dog.
 
Tilbake
Topp