Aktivitet i gjæring

Hei
Har en batch som har stått i 16 dager og det er fortsatt aktivitet i gjærlåsen( ikke mye men litt).
Gjæringsbøtta står i kjøleskap med tempstyring på 19 grader +/- 1 grad.
O.G var 1.052
Benyttet wyeast 1056
Har ikke målt S.G under gjæring.
Sikkert dumt spørsmål, men bør jeg være bekymret?
 
Jeg vet ikke hva slags gjæringskontroll du har, men hvis du belager deg på ambient og tempen stiger litt så vil det ploppe. F.eks så økte jeg fra 19 til 24C for å tørrhumle her om dagen og da ble det småbonanza i gjærlåsen igjen.
 
Jeg vet ikke hva slags gjæringskontroll du har, men hvis du belager deg på ambient og tempen stiger litt så vil det ploppe. F.eks så økte jeg fra 19 til 24C for å tørrhumle her om dagen og da ble det småbonanza i gjærlåsen igjen.
Hei
Benytter STC1000 til tempkontroll, jeg tørrhumla for ca 10 dager siden.
Bør jeg øke temp?
 
Aight. Du trenger ikke øke temp nei. Tørrhumling kan også få det til å boble siden humla vil gi flere "nucleation sites" (jeg aner ikke hva det er på norsk). Men du er nok rimelig sikkert ferdiggjæret.
 
Skal du gjøre det etter boka så tar du en måling først og sammenligner med en måling tre dager senere. God vane å legge til seg, sånn at du ikke en dag står med glass-splinter oppetter veggene og muligens en i øyet.
Men som sagt så er du mest sannsynlig ferdiggjæret, men med vekt på sannsynlig ;)
 
Tilbake
Topp