alkalitet fra mmol/l til mg/l hco3

Hei

Jeg sliter litt med vannkalkulatoren til brewersfriend som vil ha tallet i mg/ hco3- mens verdiene for Trondheim oppgis til 20 mmol pr liter. Jeg har gjort en forutsetning at alkaliteten  skyldes calsiumcarbonat og regnet meg fram fra molvekten til ca 65 mg pr liter. Er det noen kløppere i kjemi her inne som kan gi meg en pekepinn på om dette er riktig.

mvh

Bårdd
 
Alkalitet mmol/l til mg/l CaCO3 x 50
Alkalitet mmol/l til ppm HCO3 x 61
Alkalitet mg/l CaCO3 til ppm HCO3  x 1.22
 
Du mener vel 0,20 mmol? Så vidt jeg husker tilsvarer 1 mol HCO3- 61 g. 0,20 x 61 = ca. 12 mg/l.
 
Hei

Det er jeg som roter alkaliteten er 1,05 mmol pr liter det er et gjennomsnitt av 20 prøver.

Da blir det 1,05X61 som er 64. Da har jeg blingset nå, men ikke når jeg regnet dette ut. Eller tar jeg feil.

mvh

Bårdd
 
Drar opp denne igjen. Jeg bruker kalkulatorer på nett og får ikke samme svar som dette regnestykket.
 
Henger på et spørsmål: Finnes det en tabell som sier noe meningsfylt om hva ulike tall betyr for bryggingen? Hva er veldig lav, lav, middels, høy og veldig høy alkalinitet - og innenfor hvilke grenser bør vannet ligge for at det skal være uproblematisk å brygge med?

Jeg har ikke tall for mitt vann, men må slåss for å få senket ph'en. Det virker altså som om bufferkapasiteten er god. Uten justeringer er det nokså håpløst å brygge lyst øl, mens mørkt blir brukbart. Gir denne beskrivelsen noen indikasjon på hva alkaliniteten kan tenkes å ligge?
 
Henger på et spørsmål: Finnes det en tabell som sier noe meningsfylt om hva ulike tall betyr for bryggingen? Hva er veldig lav, lav, middels, høy og veldig høy alkalinitet - og innenfor hvilke grenser bør vannet ligge for at det skal være uproblematisk å brygge med?

Jeg har ikke tall for mitt vann, men må slåss for å få senket ph'en. Det virker altså som om bufferkapasiteten er god. Uten justeringer er det nokså håpløst å brygge lyst øl, mens mørkt blir brukbart. Gir denne beskrivelsen noen indikasjon på hva alkaliniteten kan tenkes å ligge?
Det må testes om du skal ha et tall, men fikk en ide, lite vitenskapelig, så om det er en god ide vet jeg ikke helt. Ta den oppskriften du uten justeringer har lykkes best med. Legg oppskriften inn i en vannkalkulator, og se hva som må til av justeringer for å nå rett PH. Kanskje du får et pekepinn eller lite bilde av hva du har.
 
Det var en ide:) - men det er så lenge siden jeg brygget uten justeringer av noe slag. Mulig jeg kan klekke ut et lite eksperiment med en mini-mesk?
 
Henger meg på denne siden jeg mangler det samme
Analysen jeg har fått fra kommunen sier ikke noe om HCO3 eller alkalitet
Er det noe her jeg kan bruke som forteller meg det?
Ph 8,2
Hardhet 3,8

upload_2017-1-26_14-27-20.png
 
I en av analysene fra Bergen Vann https://d1pk8xkmonbx0b.cloudfront.net/1466497411/espeland-2015.pdf står følgende som i alle fall gjelder for Bergen:

Innhold av bikarbonat:

Det måles ikke direkte på bikarbonat, men man kan regne på teoretiske verdier. Vi antar at all karbonat foreligger på formen bikarbonat, HCO ̄, og at det kun er karbonatsystemet som gir vannet buffer/alkalitet.
Innholdet av bikarbonat vil da være proposjonalt med alkaliteten som måles.
Med en molvekt på 61 g/mol (mg/mmol) gir dette følgende innhold av HCO3 ̄ i vannet:

Målt alkalitet 0,7 mmol/l * 61 mg/mmol = 43 mg/l HCO3 ̄

I virkeligheten foreligger ikke all alkalitet som HCO3 ̄, noe foreligger også som CO3 ̄, men dette er marginalt. Det kan også være andre buffersystemer som gir alkalitet, men disse pleier å gi lite bidrag.


Det står også at drikkevannsforskriftens anbefaling til alkalitet er (0,6-1,0).
Dersom drikkevannet ditt ligger innenfor forskriftens anbefaling (ingen krav) så kan du anta at HC03 er et sted mellom 37 og 61 mg/l HCO3 ̄, men det er vel et for stort spenn til at det har noen verdi?

Har du privat vann / brønnvann kan du sikkert se bort fra dette.
 
I en av analysene fra Bergen Vann https://d1pk8xkmonbx0b.cloudfront.net/1466497411/espeland-2015.pdf står følgende som i alle fall gjelder for Bergen:

Innhold av bikarbonat:

Det måles ikke direkte på bikarbonat, men man kan regne på teoretiske verdier. Vi antar at all karbonat foreligger på formen bikarbonat, HCO ̄, og at det kun er karbonatsystemet som gir vannet buffer/alkalitet.
Innholdet av bikarbonat vil da være proposjonalt med alkaliteten som måles.
Med en molvekt på 61 g/mol (mg/mmol) gir dette følgende innhold av HCO3 ̄ i vannet:

Målt alkalitet 0,7 mmol/l * 61 mg/mmol = 43 mg/l HCO3 ̄

I virkeligheten foreligger ikke all alkalitet som HCO3 ̄, noe foreligger også som CO3 ̄, men dette er marginalt. Det kan også være andre buffersystemer som gir alkalitet, men disse pleier å gi lite bidrag.


Det står også at drikkevannsforskriftens anbefaling til alkalitet er (0,6-1,0).
Dersom drikkevannet ditt ligger innenfor forskriftens anbefaling (ingen krav) så kan du anta at HC03 er et sted mellom 37 og 61 mg/l HCO3 ̄, men det er vel et for stort spenn til at det har noen verdi?

Har du privat vann / brønnvann kan du sikkert se bort fra dette.
Smud. Takk. Da bare fortsetter jeg som før Har ikke fått for lav pH ifht kalkulert så det går nok bra.
 
Tilbake
Topp