Alkoholfritt øl

Er det noen som seriøst har brygget noe alkoholfritt? Med ungdom i huset som skal kjøtes i hytt å pine er det som oftest noen bokser 0% i kjøla. Den som går best er Hansa Null synes jeg. Men kunne tenkt meg et fat med alkoholfritt.
Har noen tanker, kanskje andre kan spe på. Tenker kanskje Pale Ale som utgangspunkt. Gjærne noe i nærheten av Jonny Low. Det jeg kunne tenkt meg var å avbryte gjæringen i starten når gjær har satt smak men før alkoholproduksjon starter. Enten med varme eller gjærstopp(karbonerer på fat så trenger ikke karboneringsgjær). Det er andre måter også, frysing destilering etc. men tror ikke jeg vil gå den veien. Sikte på 1.020-1.030 kanskje. Mye havregryn? Eller kanskje gå en helt annen retning med gjærdrevet øl som en wit? Noen som har erfaringer...?
 
Har planer å lage en så-å-si alkoholfri øl ved å sette en pale ale uten humletilsetninger til gjæring. Når den er utgjæra så skal jeg koke den i en time med standard humletilsetninger. Når man koker øl i en time kan man regne med at man sitter igjen med 10% av alkoholen, så en 5.5% pale ale blir 0.55% :) Har ikke fått gjort det ennå, for man bør helst gjøre dette ute, mtp alkohol i avdampingen. Har ikke godt nok avtrekk inne til at jeg tør det.
Meske på høy temp for å få nok fylde, så kan dette bli godt :)
HBT har en bra tråd om det her: http://www.homebrewtalk.com/f13/creating-na-how-i-neutered-my-beer-39433/
 
Hmm Spennende. Det er såklart en rent hypotetisk måte å gjøre det på, og den første kokingen er imaginær, om noen skulle lure. Men bortsett fra det kan du jo skrive her hva du drømte at det smakte.
 
Dette hadde vært veldig spennende. Fått munkholmen ut av huset som middagsdrikk. Veldig interessert i om noen finner en bra løsning vanlig dødelige kan få til :)
 
Jeg vet ikke om s. ludwigii er tilgjengelig kommersielt? Den gjærer vel spesielt dårlig ut. Kunne eventuelt sett på CBC-1. Usikker på om det blir alkoholfritt nok.

Ellers kommer en av europas ledende eksperter på alkoholfritt øl for å holde foredrag på hjemmerbyggerhelgen i Bergen. Kanskje litt lenge å vente med på øl til middagen, men jeg håper det bir noen tips å plukke med seg der.
 
Jeg kommer til å prøve. Hva mener forsamlingen om denne:

Altså menske høyt 70*, koke uten humle, gjære ut. Koke på ny fullt humleskjema. Fate.

Kode:
BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: #41 Pale Zero Ale
Brewer: Hans Einar
Asst Brewer:
Style: Amerikansk pale ale
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,58 l
Post Boil Volume: 28,08 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,054 SG
Estimated Color: 14,1 EBC
Estimated IBU: 35,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 73,00 %
Est Mash Efficiency: 78,8 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU 
5,000 kg              Pale Malt, Best Malz hes (5,0 EBC)       Grain         1        84,7 %
0,400 kg              Oats, Flaked Bjørn Havregryn hes (2,0 EB Grain         2        6,8 % 
0,200 kg              Caramel/Crystal Malt - 20L hes (30,0 EBC Grain         3        3,4 % 
0,200 kg              Munich Malt - 20L 25EBC hes (25,0 EBC)   Grain         4        3,4 % 
0,100 kg              Caraaroma hes (256,1 EBC)                Grain         5        1,7 % 
4,00 g                Simcoe hes [12,00 %] - Boil 60,0 min     Hop           6        4,7 IBUs
0,50 tsp              Protafloc (Boil 15,0 mins)               Fining        7        -     
30,00 g               Mosaic 2012 (HBC 369) hes [11,00 %] - 15min           8        15,9 IBUs
15,00 g               Simcoe hes [12,00 %] - Boil 15,0 min     Hop           9        8,7 IBUs
1,00 Items            Gjærnæring (Boil 15,0 mins)              Other         10       -     
50,00 g               Mosaic 2012 (HBC 369) hes [11,00 %] - 2min           11       4,5 IBUs
15,00 g               Simcoe hes [12,00 %] - Boil 2,0 min      Hop           12       1,5 IBUs
2,0 pkg               Safale American (hes) (DCL/Fermentis #US Yeast         13       -     
50,00 g               Mosaic 2012 (HBC 369) hes [11,00 %] - 7dager           14       0,0 IBUs
20,00 g               Simcoe hes [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days  Hop           15       0,0 IBUs


Mash Schedule: BB30 70/77 Pale Zero Ale, Alkoholfritt (hes)
Total Grain Weight: 5,900 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time
Saccharification  Add 20,00 l of water at 75,6 C          70,0 C        60 min
Mash Out          Heat to 77,0 C over 0 min               77,0 C        5 min 

Sparge: Fly sparge with 17,49 l water at 77,0 C
Notes:
------
Testbatch Zero alc Pale Ale
Mash and boiled for 60 minutes without hops.
Yeast US-05
Ferment: Pitch 16*C, Increase to 18*C in a day or two, linear increase to 20*C over 12 dayes.
Linear cool to 4*C over 4 dayes. (Thanks to STC-1000+)
Boil second time with full hop sheet.
Keg.

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com
-------------------------------------------------------------------------------------
 
Sist redigert:
Ein høg fg vil vel gi ølet ein sødme og munnfølelse. Lav fg vert vel "berre " vann med humle smak. ?
 
Ja akkurat, for at det ikke skal bli for tynt...

Da meskes "Pale Zero Ale" så får vi se.. :)

IMG_20141019_131448%20%28Medium%29.jpg

IMG_20141019_131407%20%281%29%20%28Medium%29.jpg
 
Flere som ser frem til rapport!
Hans Einar, har du vurdert å dele kok nr 2 hvor du guffer litt på med humle i ene delen?
 
Flere som ser frem til rapport!
Hans Einar, har du vurdert å dele kok nr 2 hvor du guffer litt på med humle i ene delen?
Hmm.. Litt usikker på hva du mener. Ved 2. kok skal all humla i, mener du kanskje første? Det eneste jeg har i første kok er 15min gjærnæring. Kjører også litt lav rullende kok, tenker at jeg ikke trenger maks fordamping nå. Ellers er det nesten 200g senhumle i, så håper det blir bra.
 
Med forbehold om denne velsignede hukommelsen da,
laget en lettøl med OG 1.029 (ble for høy) som ble humlet ca 10g pr liter i kok fra 15min og ut.
53 IBU og greit på smak men tror at den hadde tålt ytterligere humle helt på tampen.
Ble ikke tørrhumlet.
Med såpass stort volum kan du jo forsøke litt forskjellig.
 
Tilbake
Topp