Alkoholsvakt hveteøl (evt annet øl)

tsb

 
God kveld. Skal på firmatur i mai, hvor det garantert skal konsumeres litt godt øl! Som eneste brygger på jobb, så tenkte jeg å ta på meg ansvaret å brygge øl til turen. Tenkte å kjøre på med hveteøl, men er det mulig å få det relativt alkoholsvakt (type 3-3,5%) uten at det blir veldig "utvannet" smak?
Tanken er å kunne samles og konsumere noen øl på kvelden og fortsatt være i stand til å følge med på jobbrelatert opplegg dagen etter.
Ønsket er først og fremt hveteøl, da det er et øl jeg vet de andre liker. Tar selvsagt imot andre alternativer, men kan også legge til at de fleste er litt "redd" for mørkere øl.

Har lest om engelsk mild, men føler ikke det er helt den retningen jeg ønsker å gå i utgangspunktet.
 
Hvor lett vil du ha det?
Har lett gjennom typene for å finne øl som er typeriktige, men under ca 3,8% alkohol,
av lysere sorter: Engelsk standard bitter, Golden Ale og Saison.
Vet ikke hvordan weissbier blir med lav abv - Erdinger har en butikkstyrke weiss ute.
De har vel en alkoholfri også - bare å teste ut :)
 
Har brygget enkel pils nede i 3%. Jeg er ikke så for slik type øl da det er lite smak i de. Men har kjørt et panel på den på jobb. Der de fleste er konsumere av vanlig butikk pils. Fikk gode tilbakemeldinger på den.
 
Hveteølet har vel den fordelen at det gjerne kan være uklart. Kan være en fordel når man skal på tur.
Hva med å humle det litt ekstra pga lav styrke?
 
Du kan nedpimpe de fleste øl.

To enkle måter å ta det på, i teorien. Lag noe med lav OG, og gå for lav effektivitet (men full konvertering). Eller lag noe med vanlig OG og gå for lav utgjæring. Eller en kombinasjon av begge.

Alternativ 1 vil gjøre at du bruker mye malt og gir da mer smak enn "utvannet". Alternativ 2 har allerede maltryggraden men gir deg høyere FG.

F.eks.
 
Takk for svarene. Ser ut til at Miguel sitt alternativ kan funke bra. Dersom jeg mesker på 68-70 grader, så vil det vel ende med en høyere FG?
Er det noen steder det går an å regne ut forventet FG med høyere mesketemperatur?
 
Kun høyere mesk får deg nok ikke helt dit du vil. Skal du lage en hefe med f.eks 50/45/5 pils/hvete/caramunich ville jeg prøvd å byttet ut litt pils med 20% carapils og senket OG en smule og svingt den på 68-70c.
 
Ja, der har du jo ikke særlig valg. Det ligger i oppskriften med mindre du vil destillere bort alkoholen.
 
Tilbake
Topp