Alltid bruke humlepose?

Som tittelen seier: bør ein alltid bruke humlepose når ein brygger, også når det er snakk om pellets?
 
Selv bruker jeg humlepose på pellets, ikke blomst. Tørrhumling: samme prinsipp. Ved forrige tørrhumling kjørte jeg alt i pose. Tror det er litt smak og behag. Men har lest et sted her at man bør legge et lodd i posen ved tørrhumling så det synker, skal visst bli bedre utbytte av humlinga da.
 
Jeg hiver tørrhumle rett i gjæringskaret. Når det er tid for tapping setter jeg ned temperaturen (cold crash). Dette gjør at både gjær og humle bunnfeller. Tipper humlen hadde lagt seg greit på bunnen uten denne nedkjølingen også.
 
De første 2-3 bryggene brukte jeg humlepose, men nå bruker jeg det aldri. Får mer og bedre humlearoma uten bruk av pose synes jeg. Slenger det både rett i gryta og rett i dunken som tørrhumle uten å bruke pose. Man får jo en mye større overflate når man ikke bruker pose og derav bedre effektivitet på humlen. Sikkert derfor jeg har fått en bedre humlearoma når jeg ikke bruker pose.
 
Tipper humlen hadde lagt seg greit på bunnen uten denne nedkjølingen også.
Det tror jeg du tipper rett i. På et foredrag for Stavanger bryggerlaug i juni, foreslo Mike Murphy fra Lervig at hjemmebryggere kanskje burde porsjonere tørrhumle ut over flere tilsetninger nettopp fordi humlepellets så raskt synker til bunns.
 
Jeg dunker det rett i gryta og rett i karet. Brukte pose både ved koking og tørrhumling de to første batchene mine, men fikk så uendelig bedre resultater etter jeg kutta ut poser. :)
 
Har kutta ut BH posene jeg og, men så blir jeg jo litt misunnelig på folk som har så klar og fin førter fra brygginga og, men trubben legger jo seg fint i bunnen av gjæringskaret. Spesielt etter coldcrashing. Bortsett fra cold haze er alle mine øl klare of fine, og smaker så godt.
 
Litt humleblader mellom tennene er et sunnhetstegn: det viser at man fremdeles har tenner. Men strengt tatt skal man både bruke enorme mengder humle og slurve fælt under tapping for at det skal komme noe særlig humle med i flaskene. Humlepose er unødvendig.
 
Jeg har sydd en nylonsokk som jeg bruker når vi tapper ut av gjæringskaret og over i flaskekaret. Burde fungere fint på fat også. Pass på at sokken holder seg nede i ølet hele tiden så den ikke tilfører oksygen. Da slipper vi både å ha store mengder humlepartikler i ølen og den begrensede effekten av humlepose.
http://forum.norbrygg.no/threads/bryggesokk.23231/
 
Har også droppet humlepose i kok, har forsåvidt ikke brukt det til tørrhumling. Men som kintii også sier så har jeg lagt merke til bedre effekt av humla uten bruk av humlepose. Mye mer aroma fra de sene tilsetningene, jeg antar at det vil gjelde for tørrhumling og.
 
Jeg har kjørt uten hummleposer jeg og, testet noen svære te strainere i rustfritt stål på sist brygg. Skal teste de igjen neste gang vi brygger HOP sanatorium. Det har vi brygget så mange ganger og har mye flasker av det stående. Så da kan jeg ta en reel smaks test på med og uten. Men tipper det blir en smaks sak uansett. De lille grumse som blir med over i flasker fra omstikkingskaret har en tendes til å legge seg fint på bunnen i lag med siste rest av gjæren. Silk at når en tapper det på et ølglass blir det klar og fin øl. Grunnen til at jeg eksprimenterer med de te starinerene er et ønske om å få mer og klarere vørter til gjæring og da mer øl til tapping. Kan tidvis bli mye svinn i bunnen av gryta etter kok.
 
Er kjelen din på bristepunk
Jeg har kjørt uten hummleposer jeg og, testet noen svære te strainere i rustfritt stål på sist brygg. Skal teste de igjen neste gang vi brygger HOP sanatorium. Det har vi brygget så mange ganger og har mye flasker av det stående. Så da kan jeg ta en reel smaks test på med og uten. Men tipper det blir en smaks sak uansett. De lille grumse som blir med over i flasker fra omstikkingskaret har en tendes til å legge seg fint på bunnen i lag med siste rest av gjæren. Silk at når en tapper det på et ølglass blir det klar og fin øl. Grunnen til at jeg eksprimenterer med de te starinerene er et ønske om å få mer og klarere vørter til gjæring og da mer øl til tapping. Kan tidvis bli mye svinn i bunnen av gryta etter kok.

Men mindre kjelen din er fylt til randen så fant jeg ut at det enkleste for min del var å bare ta høyde for mer tap til trub i kjelen, og kompensere for dette. Da slapp jeg å smårritere meg over at det ble med gunk til gjæringskaret. Og i verste fall så har det reddet meg litt noen ganger da man har litt mer å gå på, hvis man klarer å søle vørter og lignende. Brygghuseffektiviteten synker men noen gram ekstra humle og malt er definitivt verdt det for min del.
 
stemmer, det er akuratt der det ligger. Kjelen er 36L det er et hakk for lite om en ønsker seg 25L med øl på flaske per batch:)
 
hmm, har ikke testet det nei. Men når vi brygger kraftig humlet IPA er det jo flere liter med trubb som dekker hele bunnen sikker 5 cm høyt. Og det er et bazooka filter der også. Ser ikke helt for meg hvordan det skulle hjelpe men. Med mindre konen i midten blir litt fast og ikke glir ut. Gjør du det? Whirlpooler du? Hvordan går det?
 
Jeg whirlpooler og tapper først ut det jeg kan som er rent og pent for trub og deretter heller jeg hele trubbet oppi en stor sil med en finmasket sil under og lar dette renne av seg oppi gjæringsbøtta. Får med oppimot en liter ekstra oppi gjæringsbøtta ved å gjøre dette. Når jeg brygger øl med "normal" humlemenge (dvs ikke APA/IPA :D) så lar jeg bare hele sulamitten gå oppi gjæringskaret. Det er bare snakk om et par dager før gjæren legger seg over trubbet uansett. Skal jeg gjenbruke gjæren siler jeg vørteren for trub før gjæring uansett.
 
Med whirslpool (helst ved hjelp av pumpe som klarer å flytte noen l/min) så får du en liten pyramide i midten av kjelen. Med litt tid så blir området fra midten og ut gunk-fritt. Isteden for at gunken er jevnt fordelt utover så blir det kompaktert i midten.Da får du litt ekstra vørter å tappe.

Konen glir jo ut sil syvende og sist ut, men siden vørteren er mer flytende får du tappet mer av denne før gunken sklir ut. Hvis jeg tapper det jeg kan av kjelen(40mm dia) så har jeg kanskje vørter igjen 1.5 cm igjen, før gunken glir ut. Men du trenger ei kraftig pumpe og litt tid for å få det til å funke.
 
Tilbake
Topp