Alltid følge GF formelen?

Jokis

 
Nok en nybegynnerfråga.
Det står jo at man alltid skal følge formlene for meskevann og skyllevann fra GF.
Nå har jeg feks et sett som sier 23l mesk og 12l skyll på 5kg malt som skal bli 22l på 90min kok.

Men på 5kg malt sier jo GFappen 17l mesk og 15,2l skyll.

Jeg er litt dum kanskje men jeg greier ikke å blir helt klok.

Hjelp en treig stakkar:)
 
Følg appen. I alle fall så lenge du er nybegynner. Men appen sier vel 16,5 liter skyll for 90 minutter kok? Det kan være greit å varme litt ekstra skyllevann.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
image.png Takker for kjapt svar!
Sånn ser det ut på appen.
...det er kanskje fordi det ikke er tenkt 28l kokevolum i oppskriften, men noe mindre? Det står nemlig ikke.
 
Mitt råd er å følge formelen i instruksjonsboken. Ved en grain mengde mer enn 7.5 kg er appen og nett feil. Det fører lett til stuck mash. Instruksjonen går ut fra 28 l til kok og 60 min kok. GF har ca 3 liter avdamping pr time.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Vil appen justere seg automatisk når jeg setter oppskriften til 25l batchvolum? Ble veldig usikker i dag da jeg skulle gjøre klart vannet før brygging senere. Appen sier 17,7l vann og oppskriften fra bryggselv sier 25l meskevann. Må tydeligvis finne instruksjonsboken å regne over etterpå.
 
Vil appen justere seg automatisk når jeg setter oppskriften til 25l batchvolum? Ble veldig usikker i dag da jeg skulle gjøre klart vannet før brygging senere. Appen sier 17,7l vann og oppskriften fra bryggselv sier 25l meskevann. Må tydeligvis finne instruksjonsboken å regne over etterpå.
Ja, appen og Grainfather kalkulatoren på nett justerer meske- og skyllemengde til batchvolum. Det er en missmatch mellom instruksjon og app/nett ved maltmengde over 7,5 kg for å unngå for mye meskevann (kan få overløp via løftehullene). Det gir desto mer skyllevann. Appen gir noe merkelig meskemengde før start, den angir mengde etter instruksjonshefte, men etter Grainfather kalkulator på nett etter start. Se denne tråden https://forum.norbrygg.no/index.php?threads/34081/
Vil appen justere seg automatisk når jeg setter oppskriften til 25l batchvolum? Ble veldig usikker i dag da jeg skulle gjøre klart vannet før brygging senere. Appen sier 17,7l vann og oppskriften fra bryggselv sier 25l meskevann. Må tydeligvis finne instruksjonsboken å regne over etterpå.


Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp