Alt for lav OG etter kok. Kan jeg fortsatt redde den?

Jeg hadde en gravity på 0.060 før kok, jeg valgte derfor å tilsette 0.5L med vann for å senke den litt.
Ønskelig OG var 0.055. Jeg endte med en OG på 0.042. Så jeg har enten målt feil, tilsatt for mye vann eller begge deler.
Nå sitter jeg igjen med noe som ser ut til å ende opp mer som en lett øl enn en pale ale.

Er det noe jeg kan gjøre for å redde den? Kan jeg tilsatte litt sukkerlake i gjæringskaret? I så fall når burde jeg gjøre det?

I tillegg så er det utrolig mye humlerester i bunnen av karet da jeg tok i ganske mye humle under WP. Er dette normalt?
 
Humlerestene ender jo opp i karet, så det er jo like mye som det du tilsatte :)

Du kan legge til spraymalt. Men det trenger du ikke gjøre nå, du kan gjøre det underveis i gjæringen for å nå ønsket opprinnelig OG.
 
Spraymalt er det samme som tørket maltekstrakt ikke sant? Når og hvordan gjør jeg det?

Jepp. Det er det samme. Du veie opp riktig mengde spraymalt du trenger for å øke OG til korrekt nivå. Og så koker du det opp i litt vann, og tilsetter under gjæring. Før etter like før krausen gir seg er et greit tidspunkt. Husk å ta med vannet du bruker til spraymaltet når du regner ut hvor mye spraymalt du må bruke.
 
Da går jeg for den.

Jeg regner med at første målingen var feil. Jeg målte fra kranen nederst på kokekaret når jeg var ferdig å skylle. denne viste første 0.042, men så steg den til 0.060, jeg kjølte den ned til 20C og brukte refraktometeret, da fikk jeg også 0.060.
Så målte jeg både når jeg hadde kjølt ned vørteren og etter jeg hadde tappet over på gjæringskar, da fikk jeg 0.042 på begge forsøk.
 
Da går jeg for den.

Jeg regner med at første målingen var feil. Jeg målte fra kranen nederst på kokekaret når jeg var ferdig å skylle. denne viste første 0.042, men så steg den til 0.060, jeg kjølte den ned til 20C og brukte refraktometeret, da fikk jeg også 0.060.
Så målte jeg både når jeg hadde kjølt ned vørteren og etter jeg hadde tappet over på gjæringskar, da fikk jeg 0.042 på begge forsøk.

Det er vel ikke umulig at innholdet i kokekjelen rett etter at du var ferdig med skylling ikke var helt homogent, medmindre du rørte i den før du tappet ut av kranen.
 
Jeg sjekket to ganger med samme resultat. Men jeg rørte ikke om nei.

Jeg tenker at jeg slenger oppi tørrhumla samtidig som den spraymalten.
 
Sist redigert:
Jeg sjekket to ganger med samme resultat. Men jeg rørte ikke om nei.

Jeg tenker at jeg slenger oppi tørrhumla samtidig som den maltsprayen.

Du har uansett målt feil, noe som er veldig fort gjort. Måle preboil når man brygger med skylling er en liten kunst i seg selv. De fleste lar det koke litt for å få litt bevegelse i vørteren før de måler, så trekker ut en prøve og kjøler ned. Ikke fall for fristelsen av å bruke temperaturkorrigering når du måler ved kokepunkt, det blir feil. Kjøl ned.
 
Har du ikke kokt spraymalt tidligere så vær obs på at den (i starten) kanskje vil ut av kjelen.
 
Tilbake
Topp