Altbier oppskrift

Kan noen hjelpe meg med en oppskrift på et altbier som de kanskje har prøvd selv? Den skal tjene som utgangspunkt for videre snekring.
 
Denne står og klukker seg mot FG nå:

OG 1.048, FG 1.014, ABV 4,6%. 33 IBU, 11/22 SRM/EBC. Meske på 65 + 72 + utmesk. Oppskriften er til 24 liter ferdig øl, basert på en meskeeffektivitet på 82%. Gjæres på 15 grader, la stige mot slutten.

Malt
3,10 kg pilsnermalt
1,30 kg lyst münchner
0,70 kg mørkt münchner
0,20 kg lyst sjokomalt
Humle
30 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalt 5% @ 15
Gjær
WLP036 Düsseldorf Alt

Jeg har brygget en noe lysere versjon tidligere. Den var god, men jeg savnet litt tydeligere "malttyngde". Jeg har ingen kvaler med å anbefale denne; jeg er sikker på at det blir en god altbier - av düsseldorfertypen.
 
Brygget denne etter din oppskrift for et par måneder siden, og kan bekrefte at den ble svært god!
I grunnen var jeg litt skeptisk, i og med at jeg liker littegrann tyngre/sterkere øl en jeg har fått med meg at du gjør. Økte derfor pilsnermalten opp til 7 kilo på 50 liter.

På selve bryggedagen hadde jeg selvfølgelig glemt denne økningen, som jeg gjorde ved innkjøp av råvarene. Tenkte da at ''dette blir for lett, blir nødt til å slenge oppi en kilo malt til'', og det eneste jeg hadde i hus var palemalt. Dermed ble det en liten anelse kjekssmak og antagelig litt mere sødme, men jeg kan leve med det. Denne oppskriften vil sorteres under gode øl som kan gjentas, da uten påfyll med palemalt.
 
Brygget denne etter din oppskrift for et par måneder siden, og kan bekrefte at den ble svært god!
I grunnen var jeg litt skeptisk, i og med at jeg liker littegrann tyngre/sterkere øl en jeg har fått med meg at du gjør. Økte derfor pilsnermalten opp til 7 kilo på 50 liter.

På selve bryggedagen hadde jeg selvfølgelig glemt denne økningen, som jeg gjorde ved innkjøp av råvarene. Tenkte da at ''dette blir for lett, blir nødt til å slenge oppi en kilo malt til'', og det eneste jeg hadde i hus var palemalt. Dermed ble det en liten anelse kjekssmak og antagelig litt mere sødme, men jeg kan leve med det. Denne oppskriften vil sorteres under gode øl som kan gjentas, da uten påfyll med palemalt.

Har akkurat fått ferdig en lett justert variant:
Malt til 25 liter
3,00 kg pilsnermalt
1,50 kg lyst münchner
0,50 kg mørkt münchner
0,15 kg sjokohvete
0,15 kg Caramunich I
Humle
30 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalt 5% @ 5
25 gr Spalt 5% @ wp 75/10
Gjær
WLP036 Düsseldorf Alt

Blir litt mørkere, og får mye tydeligere preg av humla - som er litt spesiell. Caramunich'en kan anes. Det er litt tidlig å si om det er en forbedring.
 
Sist redigert:
Denne tok fjerdeplassen i klassen mørk ale i år, så det må vel kunne kalles norges beste altbier 2019 :cool:

Maltbasen er egentlig en kopi av den man finner i modern homebrewing recipes av Gordon Strong.

Hochkurz-mesk, 64-72-76.

OG på 1054.

54% Pils
34% Mørk munich
6% Caramunich II
5% Hvetemalt
1% Carafa III

Magnum til 42 ibu i first wort hop.
Saaz til 8 ibu ved 10 min.
Saaz til ca. 1,5 ibu i hopstand i 20 min på 80 grader.

Gjæres med Wyeast 1007 på 16 grader.

Altbier er godt øl.
 
Tilbake
Topp