Altbier

Hei godtfolk!

Jeg har satt en oppskrift på en Altbier etter tips og inspirasjon fra tyske og amerikanske nettforum.
Det jeg lurer litt på er om noen har noen erfaringer når det gjelder gjæringstemeratur, lagringstid/temp osv..

Dette er type øl som skal serveres omtrent krystallklart, og derfor bør vel lagres kaldt over en lengre periode. Så dette bør være et fint brygg å sette nå på høsten som har kommet så alt for tidlig..  :skitbra:
Gjæren jeg skal bruke er forøvrig Wyeast 1007 German Ale
 
I følge Brewing Classic style, er en gjæringstemperatur på 16C å anbefale. Kald lagring i minimum 4 uker i følge samme kilde. Lykke til! Hadde lurt på noe liknende selv i den nærmeste framtida. Hvilken oppskrift bruker du?
 
Akkurat. Får vente litt da, til det blir litt kaldere i været  :)
Har satt opp følgende oppskrift:

Munich Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 67,5 %
Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 28 %
Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 2,6 %
Chocolate Wheat Malt (788,0 EBC) Grain 1,3 %
40,00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4,80%] (60 min) Hops 27,8 IBU
25,00 gm Hallertauer Mittelfrueh [4,80%] (30 min) Hops 13,4 IBU
1 Pkgs German Ale (Wyeast Labs #1007) [Starter 125 ml]

Var flere som hadde brygget denne med chocolate whete malt med godt resultat. jeg har noe liggende og fant derfor dette som en fin mulighet til å bruke litt. Har aldri brukt den før. Det er delte meninger om man skal bruke mest munich eller pale/pils i oppskriften, men jeg ønsker en relativ kraftig maltprofil, så tror denne egner seg best
 
Som regel bruker man aldri pale malt i Tyskland, men om du ønsker ekstra maltsmak, kan du selvsagt like gjerne bruke pale som pilsnermalt. er det noen spesiell grunn til at du vil bruke chocolate wheat? Jeg tviler på at det vil utgjøre noen egentlig smaksmessig forskjell, men jeg hadde brukt Weyermann carafa special 2 i stedet.

Münchenermalt på nesten 40 EBC? Det er svært mørkt. Normalt ligger den typisk på 25 EBC...

Lag en god starter med gjæren, og gjære ølet relativt kjølig (jeg hadde kjørt ca. 16 C).
 
Jeg brygger en del Alt beer, en autentisk alt inneholder pils, munchener og vienna malt. Jeg bruker dog en del crystal, her er siste jeg brygget, var ikke helt fornøyd med det første fatet, men det var da relativt fersk, tror det kun hadde 3 uker på fat, men hele fatet gikk med den kvelden så drikkendes var det absolutt. Det siste fatet skal jeg sprette til hjorte jakta og teste på noen tyskere som kommer på besøk, da får jeg vel dommen, da har det lagret seg relativt kaldt i 3 månder.

Amount Item Type % or IBU
8,00 kg Pilsner (2 Row) Ger (2,0 SRM) Grain 61,07 %
1,95 kg Munich Malt (9,0 SRM) Grain 14,89 %
1,95 kg Vienna Malt (3,5 SRM) Grain 14,89 %
1,20 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (60,0 SRM) Grain 9,16 %
60,00 gm Northern Brewer [10,50 %] (60 min) Hops 29,0 IBU
65,00 gm Hallertauer Mittelfrueh [3,00 %] (10 min) Hops 3,3 IBU
50,00 gm Hallertauer Mittelfrueh [3,00 %] (0 min) Hops - 
0,66 tsp Irish Moss (Boil 10,0 min) Misc 
2,64 tsp Yeast Nutrient (Primary 3,0 days) Misc 
2 Pkgs Dusseldorf Alt Yeast (White Labs #WLP036) [Starter 2000 ml] Yeast-Ale 


 
 
Gahr skrev:
er det noen spesiell grunn til at du vil bruke chocolate wheat? Jeg tviler på at det vil utgjøre noen egentlig smaksmessig forskjell, men jeg hadde brukt Weyermann carafa special 2 i stedet.

Münchenermalt på nesten 40 EBC? Det er svært mørkt. Normalt ligger den typisk på 25 EBC...

Lag en god starter med gjæren, og gjære ølet relativt kjølig (jeg hadde kjørt ca. 16 C).
Ingen annen grunn en at jeg har lest en del utenladske forum hvor det var flere som hadde hatt god erfaring med denne. OG siden jeg har litt liggende så tenkte jeg å få brukt litt. Jeg bytter i en litt lysere Munchnermalt..  :)
 
Tilbake
Topp