Alternativ lager

Har planer om å prøve meg på en lager om ikke så fryktelig lenge, og tenkte jeg skulle prøve meg med å få litt annen farge på den. Vil prøve å lage en lager som er mørk som motorolje, men helst beholder den karakteristiske lagersmaken. Er en tsjekkisk pilsner som jeg sikter inn på, om det hjelper noe.

Så mitt spørsmål er vel, finnes det noen type spesialmalt som kan hjelpe meg endre endre fargen på ølet uten å påvirke smak og/eller nevneverdig?
Klarte ikke finne noe særlig info om hva tilsetning av fx. sjokolademalt ville gjøre for smaken. Beskrivelsen hos Vin og Bar var det eneste jeg egentlig fant:

Carafa® type 3 Produktnr :2130

deeper aroma of dark beers as well as beer color.

Om noen har noe info om smak/aromasprofil fra sjokolademalt som de vil dele, hadde det vært flotters.
 
RobertE skrev:
Har planer om å prøve meg på en lager om ikke så fryktelig lenge, og tenkte jeg skulle prøve meg med å få litt annen farge på den. Vil prøve å lage en lager som er mørk som motorolje, men helst beholder den karakteristiske lagersmaken. Er en tsjekkisk pilsner som jeg sikter inn på, om det hjelper noe.

All sjokolademalt gir variasjoner over brente smaker, men noen mindre enn andre. Carafa Special III («special» er polert for å fjerne en del skall) er en av de som gir mest farge i forhold til smak. Et triks er også å finmale den og ha over mesken før skyling, noe som visstnok skal gi enda mindre smak.

Du snakker imidlertid om «motorolje», noe som krever så store mengder at du uansett vil får tydelig brentsmak. Løsningen er, som nevnt, sukkerkulør for å påvirke farge med minimal endring i smak.
 
Når du sier fargen skal være som motorolje så er det nesten vanskelig å se for seg hvilken farge du jakter på. Ubrukt motorolje er jo gyllenfarget, lysere enn brown ale men mørkere enn pils. Mens bukt ojle med sotpartikler er "kølsvart" som Guiness. Hvilken av disse fargene er det du jakter på? Om det er den første fargen vil du klare det fint med bruk av malt. Om du sikter på Guiness mørk snakker vi nok sukkerkulør.

For sikkerhetsskyld er det greiest å tilsette sukkerkulør før kok slik at du er helt trygg på at evt. bakterier eller urenheter i sukkerkuløren kokes i filler.
 
"Motorolje" brukes vel helst om type Guiness, det er den fargen jeg sikter etter. :)

Takk for alle tips folkens!
 
Tilbake
Topp