Alternativ lagergjær.

God dag.

Jeg brygger vanligvis 23 liters batcher, men neste brygg blir det dobbelte på lånt kjele. Jeg skal brygge en lager som skal splittes i to gjæringskarr. Jeg har kun tempkontroll til det ene karet. Det andre skal dermed gjæres i romtemp på ca 18 - 20 grader. Det jeg lurer på er da hvilken tørrgjær jeg bør bruke. Jeg har nesten bare erfaring med ferskgjær.

Oppskriften er enkel.

Pilsmalt og 10 % munich.
Skal humles med Mittelfruh. Standard lager med andre ord.

Er det noen som har erfaring med et slikt type øl på tørrgjær i romtemp ? US-05?
 
Noen sverger på at W34/70 skal lage ren lagerkarakter selv ved romtemp. Har imidletid ikke erfaring med det selv. Personlig, om jeg skulle ha brukt alegjær, ville jeg ha gått for noe britisk. Da får du noe i retning av en golden ale, som noen her inne er fan av.
 
Takk for svar.

Det er ikke noe poeng i seg selv at dette skal bli en lager, så en britisk alegjær høres kanskje ut som det beste alternativet.
 
464df9d8e78d22c1390eb47be8433411.jpg
 
Noen spesiell grunn til at du vil bruke tørrgjær? Wlp013, for eksempel, vil kunne gi en fin golden ale.

Primærårsaken til at jeg ønsker å bruke tørrgjær er at jeg kun har en kolbe å sette starter i, og den blir brukt til den ene batchen.
Sekundærårsaken er at jeg innerst inne har lyst til å bli venn med tørrgjær. Jeg har som sagt lite erfaring med det. Hvis resultatet blir bra så er jeg åpen for å bruke mer av det i fremtiden. Det virker så lettvint.
 
Primærårsaken til at jeg ønsker å bruke tørrgjær er at jeg kun har en kolbe å sette starter i, og den blir brukt til den ene batchen.
Sekundærårsaken er at jeg innerst inne har lyst til å bli venn med tørrgjær. Jeg har som sagt lite erfaring med det. Hvis resultatet blir bra så er jeg åpen for å bruke mer av det i fremtiden. Det virker så lettvint.

Det er egentlig ingen grunn til ikke å bruke tørrgjær så lenge du finner en som gir deg det ølet du vil ha. Det er ikke alltid mulig, og der ligger begrensningen.

Nå gjelder nok det samme for tørrgjær som for fersk gjær; at den presterer bedre når den får akklimatisert seg gjennom et par brygg/starterrunder. Så om du baserer deg på å bruke ny gjær hver gang, får du ikke optimale ytelser ut av den. Så kan man diskutere hvor viktig det er.
 
Nå gjelder nok det samme for tørrgjær som for fersk gjær; at den presterer bedre når den får akklimatisert seg gjennom et par brygg/starterrunder. Så om du baserer deg på å bruke ny gjær hver gang, får du ikke optimale ytelser ut av den. Så kan man diskutere hvor viktig det er.
For den gjengse brygger tror jeg det er en neglisjerbar endring. Spesielt om tilfellet er at man ikke brygger det samme ølet 6 ganger på rad. Noen som jo er tilfellet for de absolutt aller fleste <sett inn statistikk jeg ikke har her>.
 
For den gjengse brygger tror jeg det er en neglisjerbar endring. Spesielt om tilfellet er at man ikke brygger det samme ølet 6 ganger på rad. Noen som jo er tilfellet for de absolutt aller fleste <sett inn statistikk jeg ikke har her>.

Det kan du nok ha veldig mye rett i. Men @Jovialsen hører jo åpenbart til den startersettende delen av det bryggende folk, og er nok sånn sett ikke den gjense brygger:). Så jeg syntes det var på sin plass å nevne det.
 
Jeg er en gjærrigknark, og brygger så mange ganger jeg klarer på samme gjærpakke ved å lage en større starter enn det jeg trenger og setter av en skvett til neste gang. Dette kommer jeg også til å gjøre i fremtiden.

Jeg bruker stort sett WLP833 til lager, og WLP007 til ale. Jeg har brukt hver av de opptil 8-9 generasjoner uten nevneverdige problemer.

Jeg takker for innspillene her. Jeg gikk til innkjøp av 2 pk S04. Golden ale hørtes i det minste godt ut, så jeg krysser fingrene.
 
Tilbake
Topp