Alternativ til Kervel

Jeg har tenkt å legge opp til en liknende løsning som bla Bernts (http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,11217.0/all.html) og andre her på forumet, med PID, Boilermaker som meskekjele og kokeplate som varmekilde. Har fra før av en Caso 3500W induksjonsplate, men den er ubrukelig med PID-styring, så jeg må se meg om etter alternativ. Dette alternativet har i de eksemplene jeg har sett vært en Kervel kokeplate, som er gått ut av produksjon. Kan bruke noe tid på finn.no for å tråle etter en brukt plate, men lurer også på om det er noen alternativer som faktisk er å få kjøpt i butikken. Har forstått at et problem med flere av de enkle platene som selges på elkjøp & di ikke tåler vekta. Har noen funnet noe som faktisk kan virke, om det ikke dukker opp en brukt Kervel-plate?
 
katla skrev:
Jørn Pedersen skrev:

Ja - eg bruker denne plata på min 36 liters meskekjele.  Den tåler iallefall vekta av den.    Om du skal ha mykje meir vekt på den så kan det vera at det er greit å byggja litt avlasting. 

Eg brukar den med PID.
Det blir jo omtrent samme volumet som jeg hadde tenkt. Spørs om jeg ikke prøver den. Takk! Er i så fall en billig løsning på problemet.
 
Trekker denne tråden fram fra glemselen. Har brukt Wilfa-platen til stegmesking noen måneder nå, forsåvidt med greit resultat. Da jeg i går skulle rigge opp for brygging i dag, viser det seg at koblingsboksen under har begynt å smelte sist gang jeg brygget. Den har også løsnet, og isoleringa på kablene var tydelig svidd. Den har altså varmet sin siste mesk. Har nå en gang for alle vraket kokeplater av denne typen, og begir meg ut på jakt etter noe mer solid.
 
Jeg bygget et mobilt terassebryggeri i sommer. Det består av tre 30-literskjeler der varmekilden er tre PID-styrte 2000W kokeplater i rustfritt stål fra den tyse produsenten Rommelsbacher.

http://www.rommelsbacher.de/getInfoEinProdukt.asp?auswahl=THS 2022/E

Platene er solide og har ingen problemer med vekten av 30 liter vann/vørter. Diameteren på 22 cm gjør også at kjelene står stødig, og at varmen fordeles godt. 2000W er akkurat litt for lite til å få skikkelig (rullende) kok på vørteren, men til skyllevann og mesking fungerer det utmerket.

Platene er å få kjøpt på Amazon til rundt tusenlappen. Mener også å ha sett dem i norske nettbutikker som selger friluftsutstyr.
 
Fungerer utmerket med PID. Platene har ikke sånn "tøysetermostat" som Wilfa-platene har som skrur seg av og på hele tiden. Full effekt er full effekt. Forutsigbart og greit for en PID.
 
Har nå anskaffet og kjørt test av Rommelsbacher-plata. Ser virkelig ut til at det er tingen å skaffe seg, om man ikke har tilgang på vintage-varer. Solid utførelse og rask respons på temperatur. Ved oppvarming fra kaldtvann til 65C ble plata skroget ikke varmere enn at man kunne ta på det, og den står fjellstøtt med 10 gal Blichmann-kjele oppå. Bra tips!
 
Tilbake
Topp