Altfor høy FG (1.030) - noe som kan gjøres?

Skulle tappe min Porter på flaske i dag, allgrain Nøgne Ø etter oppskrften i "Ølbrygging - fra hånd til munn".

Oppdaget at FG var 1.030 (OG var spot on 1.070 som i oppskriften). Jeg vet at mesketempen i seg selv ikke var for høy, målte den til nøyaktig 65 grader med to ulike termometere og lot den stå av varmen isolert i liggeunderlag i en time. Da jeg skulle hve til 78 grader for å meske ut ble imidlertid temperaturen for høy og nok ganske ujevn i mesken, men det skulle vel ikke være et problem i seg selv? Batchskyllte i to runder med vann på 78-79 grader. Målte OG i skyllevannet og var langt unna problemområdet med for lav OG (målt med refraktometer). Jeg sjekket at ochselvekten viste ganske nøyaktig 1.000 målt i rent vann, så den ser ut til å være i orden. Maltet jeg brukte var vakumpakket og kun noen få dager gammelt fra bryggselv.no så regner med det var i fin form.

Mest sannsynlige forklaring er kanskje gjæren og/eller dårlig lufting? Jeg lagde starter av to rør WLP-007 i 1.3 liter vørterøl (hadde ikke DME). Starteren stod et par dager etter at den strengt tatt var ferdig, den ble nekjølt, hellt av og varmet opp til romtemp før den ble pitchet. Det ploppet friskt i gjærlåsen ganske raskt og jeg regnet med alt var i skjønneste orden. Ristet som en tulling etter pitching, ikke så vanskelig å riste et gjæringskar med 22-23 liter i. Gjøringstempereaturen har vært ganske stabil på 19-20 grader, men den spratt opp i 22 under stormgjæringen. Ingen registrerbar aktivitet i gjærlåsen på flere dager før jeg skulle tappe.

Ingen usmak på vørteren før eller etter gjæring så langt jeg kan bedømme, utover at den selvsagt var veldig søt etter gjæringen.

Så til spørsmålene:
1) Er det noe jeg kan gjøre for å få ned FG? Tilettte ny gjær f.eks? Eller har jeg sannsynligvis mye ugjærbart sukker?
2) Er det noe problem at starteren ble stående et par dager før den ble brukt?
3) Har det noe å si at mesken blir for varm når den skal meskes ut?
4) Har det noe å si at det tar sin tid å få den opp fra 63-64 grader til 78 grader? Antar nei siden det jo er slik det funker i f.eks en Speidel.
 
Et femte ja/nei spørsmål jeg ville stilt:
5) Har det noe å si at gjæringstempen (i rommet (?)) var på 22*C under stormgjæringen men resten av gjæringen var det 19-20*C?


Forøvrig, hva var ønsket FG? Og hvor lenge hadde du den på gjæringskar?
 
Hvor lenge har den stått på gjæret? Wlp007 er vel ganske rask til å dette til buns. Virvle opp gjæret er vel det minst radikale du kan prøve. Riste rundt litt på gjæringskaret en gang om dagen og se om det skjer noe mer. Mesteparten av smaksprofilen til gjæret er vel ferdig avgjort nå, så å øke tmpraturen noen grader bør vel også kunne gå bra hvis du har mulighet til det. Forrige porten her var med samme gjæret, og oppførte seg helt likt, dog og65 stoppet på 23 eller noe. Satt den på baderommet og maste litt på den i noen dager, og den endte vel på 19 tror jeg..
Hvis ikke dette gir noe resultat, er det jo mulig å lage en starter av samme gjæret eller noe annet nøytralt gjær med samme, eventuelt høyere attenuation og hive i den på "high krausen", altså på det mest aktive.
Men jeg gjetter på at å få gjæret opp i ølet igjen bør gjøre susen.
hvis det skal på fat, kan du jo bare ta det som det er, så har du et skikkelig næringsrikt øl å drikke til hagearbeidet i påska. På flaske e det vel kanskje litt skummelt, i tilfelle gjæret plutselig våkner mer til liv og du ender opp med flaskebomber og fontener.
noe vi har gjort et par ganger nå for å vite mer sikkert hvilken fg vørteren skal ende på er å gjøre en "forced fermentation test" hvor man tar en liten mengde vørter, nok til en måling ellerto og overpitcher med gjæret man bruker, sette den litt varmt og riste den gjevnlig som om det var en starter, eventuelt magnetrører. Den vil da gjære ut mye raskere enn resten av øllet, og så vet man...

lykke til
 
Jeg ville gjort det samme som TTL foreslår.
1. Rist/svirle karet godt slik at gjæren kommer opp fra bunnen, la det stå en uke til.
2. Øk temperaturen noen grader hvis mulig (sett den på badet).

TTL har helt rett i at hoveddelen av smaksprofilen er ferdig på dette stadiet, og at 007 dropper kjapt ned til bunnen.
 
Den stod 2 uker ± en dag, kom litt ut av tellingen. At tempen var litt høy under stormgjæring skjedde meg også med forrige brygg (riktignok på WLP-001) og det gikk fint der. 22 garder var målt i vørteren (termostrip på gjæringskaret):

Ønsket FG i følge oppskriften var 1.016.

Jeg var for øvrig såpass dum at jeg ikke målte FG før jeg hadde tappet over i en annen bøtte for flasking, så gjærkaka ligger der nå i bunnen av det opprinnelige gjæringskaret. Kan jeg ta ut litt og putte oppi karet ølet nå befinner seg i - eller er det en bedre løsning å tilsette tørrgjær? Har US-04 (som vel er det nærmeste man kommer WLP-007 og US-05 (som er ganske nøytral). Skal ut og farte noen dager så tviler på jeg rekker å lage en ny starter.
 
Om du ikke har spylt eller fått noe skitt i det gamle karet så tøm det over.

Problemet med å tilsette tørrgjæren nå er at det er såpass mye alkohol at gjæren vil ha dårlige levevilkår. Men jeg hadde slengt den oppi sammen med kaken fra primærdunken.

Til neste gang du skal flaske så er det greit å ha sukkerlaken i tappekaret først, for så å heverte ølet over den. Da blander det seg 100%.

EDIT: Jeg synes personlig at US05 minner mere om 007 og at S04 er mere IPA-type gjær. Men jeg vet at andre er uenige :p
 
Haarr skrev:
Til neste gang du skal flaske så er det greit å ha sukkerlaken i tappekaret først, for så å heverte ølet over den. Da blander det seg 100%.

Akkurat det gjorde jeg i det minste riktig, så jammen fikk ikke ølet seg litt ekstra sukker også...
 
Sånn, da har jeg puttet i det meste av den opprinnelige kaken (hadde satt på gjærlåsen på spannet slik at det ikke skulle lukte porter i hele kjelleren, så den er nok ikke så verst intakt). Slang også i en dæsj tærrgjær (US-04) så får vi se hva som skjer. Om det går åt helvete så har man i det minste lært noe, og ditto om det går bra. Har et par andre brygg stående til gjæring så lageret blir nok ikke tomt og dommedag er avverget nok en gang.

Får ta noen målinger underveis og se om det ordner seg.
 
Gjetter på at det ordner seg jeg. Det værste som kan skje er at du nå haf fått en infeksjon, og du kan finne ut hvordan sur-porter smaker om et års  tid når den roer seg ;D
 
Noe av samme problemet med min NØ Porter som jeg satte for en uke siden
Riktig nok har jeg forløpig noe høyere utgjæring (OG: 1.080 FG: 1.026 67%)

Men fykter at WLP007 kan ha droppet ut litt tidlig siden tempen var oppi 27 grader de to første timene før jeg fikk kjølt ned

Det som da bekymrer meg litt er karboneringa, kjenner til at 007 kan være litt sløv der

Bør jeg tappe litt tidligere? Eller bare måle igjen om en uke og tappe da(14 dager)?
 
Den gangen jeg rista forsiktig på dunken for å riste tillive 007 på en Imperial Stout som hadde stagnert på 1.030
endte jeg bare opp med dårlig karbonering
Vet ikke om det skyltes det eller at jeg lot den stå litt ekstra lenge eller at Bond hadde forlatt åstedet uansett,
men det hjälp uansett ikke
Okygenering fikk jeg heldigvis ikke og den dag i dag, ett halvt år senere sitter jeg med en nydelig Imperial stout
 
Derson denne operasjonen nå viser seg å gå bra - bør jeg la den stå en ukes tid for "opprydding" etter at akseptabel FG er oppnådd / FG har stagnert over noen dager eller er det bare å tappe over når det ikke skjer noe mer med FG?
 
Jeg laget en brown ale som stagnerte på 1.020 med 007. Fikk den ned til 1.015-1.016 ved å pitche 001 slurry. Økte også temperaturen litt.
 
loebrygg skrev:
Noe av samme problemet med min NØ Porter som jeg satte for en uke siden
Riktig nok har jeg forløpig noe høyere utgjæring (OG: 1.080 FG: 1.026 67%)

Men fykter at WLP007 kan ha droppet ut litt tidlig siden tempen var oppi 27 grader de to første timene før jeg fikk kjølt ned

Det som da bekymrer meg litt er karboneringa, kjenner til at 007 kan være litt sløv der

Bør jeg tappe litt tidligere? Eller bare måle igjen om en uke og tappe da(14 dager)?

Ingen som har noen formening om jeg burde bekymre meg for karboneringa?
 
Hvis man bruker gjærstarter og mr Malty g har full kontroll på temperaturen i ølet men sliter med utgjæring.
Er det da luftingen av ølet man bør se nærmere på ?
 
loebrygg skrev:
Ingen som har noen formening om jeg burde bekymre meg for karboneringa?

Ikke noe å bekymre seg for, la det stå tiden ut og karboner på vanlig måte.
Selv om WLP007 er kjent som en notorisk bunnfeller, så vil den på lik linje med annen gjær ha de mest attenuerende cellene i suspensjon til slutt. Så la de gjøre jobben sin og jobbe med de siste SG poengene før karbonering.
Uansett vil du ved en tidligere karbonering ha mye mindre kontroll over trykket i flasken hvis ikke vørteren er ferdig gjæret.
 
Tilbake
Topp