Aluminiumskjele til mesking?

Jeg har 36 liter gryte fra Vestbrygg til koking, og det er også den jeg mesker i med BIAB, men jeg har veldig lyst å meske i steikeovn pga veldig god tempkontroll der. Problemet er å finne en vid, lav gryte - helst under 30cm, og da bør bunnen være 40cm. Har en gryte på hånden som har målene, men den er i aluminium. Jeg ville ikke vurdert å koke i den, men hvordan er det med mesking?
 
Det går fint å koke i aluminium, så jeg kan ikke se hvorfor det skal være noe verre å meske.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Er det noen her inne som har prøvd å meske i stekeovn da?
Jeg har prøvd å lage 5 liter risgrøt i stekeovn (av ren latskap for å slippe å røre), men det tok da 4 timer før risen ble myk.
Antagelig på grunn av  luftas dårlige varmeledningsegenskap så går varmen særdeles sakten inn i kjelen.
Kanskje komfyren kan hjelpe til å holde mesketemperaturen stabil, om man har riktig mesketemperatur før man setter kjelen inn i ovnen?
Men, da er kanskje solid isolasjon av meskekar en enklere løsning?
 
Jeg har. Med alu.gryte til og med. Varmet vann som vanlig og denslags - satt så ovnen på 60-70 grader (med ekstra termometer inni) og mesket ivei. Dette var med en 19. literskjele fra Kitchen. Happy times. Nå om dagen har jeg en varmeplate som holder 60ish grader og litt liggeunderlag rundt en alu.kjele under meskingen. Går fint det også.
 
Jeg har mesket einer på 70 grader i 3 timer, det funket som en drømm. Man varmer selvsagt opp på platen, og så setter kjelen inn i forvarmet ovn. Om ingen har innvendinger til å meske i aluminium, så blir det nok slik!
 
Tilbake
Topp