Amber ale er godt?

Hei.

Jeg prøvde Ægir sin Amber ale for en stund siden.
Er det bare meg, eller er det flere her som ikke likte det?

Mulig det har med smaksganen min og at det er råvarer/ingredienser som er blitt brukt som ikke jeg liker.

Har noen her prøvd for eksempel 7 Fjell sin Amber ale? Er denne annerledes på smak?


Tusen takk for svar!
 
Synes heller ikke Ægir sin Amber er det helt store. 7 Fjell sin er derimot meget snadder. Det samme kan sies om f.eks. Stone Levitation og Brewdog 5am Saint.
 
Brewdog 5am Saint.
Denne drakk jeg på tap i Brew Dog sin pub i Nottingham, og forelsket meg helt - nydelig.

Og i går drakk jeg Austmann sin Amber Ale, den likte jeg også - men det er to vidt forskjellige øl... point being til trådstarter: det er en vid kategori, så ikke avfei Amber uten å ha prøvd litt andre tolkninger - er mye snadder der imho.
 
Kjempe greier! Da skal jeg prøve de nevnte her som kan fåes tak i ved Molde vinmonopol.
Får vel dra til Bergen og prøve 7 Fjell sine øl også :)
 
Forskjell på amber og amber. 5 am er jækla god og heller ikkje så dyr. 7f har eg desverre ikkje smakt endå.
Ellers syns eg min eigen er ganske snadder :) Den er laust basert på jamil's fra boka brewing classic styles.
 
Har brygget en amber klone av Evil Dead Red, noe som ble helt NYDELIG :D Lagt ved oppskriften under hvis noen er interessert, den er tilpasset 20L i bøtta.

Ingredients for 23 liters
Target Original Gravity: 1.066
Approximate Final Gravity: 1.016
Brewhouse Efficiency: 70%
Anticipated SRM: 17
Anticipated IBU: 23.8
Anticipated ABV: 6.66%
Wort Boil Time: 90 minutes

5.4 KG British Pale Malt 3L
0.4KG Crystal 40L
0.4KG Munich Malt 8L
0.2KG Victory Malt 25L
0.2KG Crystal 120L
0.1 KG Chocolate Malt 200L

14 gram Centennial pellet hops, 10% alpha acid (20 min.) (6.4 IBU)
14 gram Amarillo pellet hops, 7% alpha acid (20 min.) (4.5 IBU)
28 gram Centennial pellet hops, 10% alpha acid (10 min.) (7.6 IBU)
28 gram Amarillo pellet hops, 7% alpha acid (10 min.) (5.3 IBU)
28 gram Centennial pellet hops, 10% alpha acid (0 min.) (0 IBU)
28 gram Amarillo pellet hops, 7% alpha acid (0 min.) (0 IBU)

http://www.ratebeer.com/forums/anyone-have-a-evil-dead-red-clone_103767.htm
 
:) det var jo good news. Har ikkje sett den i Norge før, men så er eg ikkje dagleg inne på nettet og leitar etter den heller.
 
Tilbake
Topp