Amber/brown ale fra ekstrakt (blir dette bra?)

Jens Kristian

Norbrygg-medlem
Hei,
Jeg er helt ny på ølbrygging. I dag var jeg innom Safiren og kjøpte meg noen ingredienser (litt tilfeldig).
Ut fra de råstoff jeg fikk med meg, så har jeg satt sammen følgende plan:

Volume: 25 liters
OG: 1056
FG: 1010
Alcohol: 6 % by vol.
Colour: 42 EBC (Brown)
Bitterness: 56 IBU
BU/GU: 1

Fermentables
Dry Medium Extract 30 EBC 3600 g
Dark Crystal 300 EBC 400 EBC 450 g

Hops
Magnum   14% alpha 0 g n/a minutes
Northdown   8.3% alpha 50 g 60 minutes
Hersbrucker 4.13%    alpha 50 g 10 minutes

Fermentation
Yeast: Safale S-04
Fermented at 18 degrees C for 12 days.

Jeg liker øl med mye smak og god bitterhet. Det må imidlertid være lav sødme.
Ser dette lovende ut, eller er det noe jeg bør justere?
mvh Jens
 
Det blir for bittert for en vanlig brown ale, men om det er det du liker, så kan du jo brygge det. Jeg tror det kan bli et OK (men bittert) øl. Om du vil dempe sødmen kan du kanskje bruke en annen gjær, som Nottingham eller US-05.
 
Mange takk for gode råd. Jeg har vært en tur og kjøpt nye ingredienser. Her er hva jeg nå planlegger:

New Beer Style: Amerikansk IPA Brewer: Jens Kristian Holen
Volume: 25 liters
OG: 1056
FG:
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 27 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 52 IBU
BU/GU: 0.92

Fermentables
Liquid Medium Extract 30 EBC 3600 g
Cara Red 40 EBC 40 EBC 600 g
Dark Crystal 300 EBC 400 EBC 40 g
Dry Light Extract 8 EBC 600 g
Mash schedule: steeping
Hops
Northdown                 8.29    alpha 50 g 60 minutes
East Kent Golding 4.8%   alpha 50 g 30 minutes
Hersbrucker         4.13% alpha 50 g 10 minutes

Yeast: Danstar Nottingham

Det blir nok ganske bittert, men det liker jeg (er veldig glad i Kinn Vestkyst).
Hva synes dere? Er det noe som bør justeres i siste liten?
mvh Jens
 
Nå er det gjort ;D
Jeg endte ut med en OG på 1058 i stedet for den beregnede 1056. Det betyr vel at jeg fikk noe mer ut av karamellmalten enn beregnet :skitbra:
Nå gjenstår bare ventetiden for å se hva dette blir :sovne:
 
I går stakk jeg om ølet for å tilsette sukker og fylle på flasker i dag. Ølet hadde da hatt konstant SG på 1010 i en uke. I dag da jeg kom så ble jeg derfor meget overrasket da ølet hadde begynt å gjære ganske forsiktig igjen. Det virker som om omstikkingen hadde fått det til å starte. Er dette normalt, eller??? Det var vel bra at jeg ikke satte til sukker og fylte det på flasker i går. Da hadde det ikke vært lett å vite hvor stort trykket hadde blitt.
 
Jens Kristian skrev:
I går stakk jeg om ølet for å tilsette sukker og fylle på flasker i dag. Ølet hadde da hatt konstant SG på 1010 i en uke. I dag da jeg kom så ble jeg derfor meget overrasket da ølet hadde begynt å gjære ganske forsiktig igjen. Det virker som om omstikkingen hadde fått det til å starte. Er dette normalt, eller??? Det var vel bra at jeg ikke satte til sukker og fylte det på flasker i går. Da hadde det ikke vært lett å vite hvor stort trykket hadde blitt.


Slipper sikkert bare ut lit CO2 :) og du har virvlet opp litt gjær
 
Mange takk. Jeg skal la den stå til i morgen, og dersom FG ikke har endret seg, så tapper jeg den på flasker da. Smaken virker for øvrig meget lovende. :biersmile:
 
Tilbake
Topp