Amber Christmas - newbie om gjær

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Hei.
Amber Christmas fra 7 Fjell står og mesker seg.
Det følger med to poser gjær fra settet. Skal begge posenne blandes ut og tilsettes gjæringskaret?
Finner ikke noe om mengde...

Takknemlig for svar :)

Pål
 
Hei.
Amber Christmas fra 7 Fjell står og mesker seg.
Det følger med to poser gjær fra settet. Skal begge posenne blandes ut og tilsettes gjæringskaret?
Finner ikke noe om mengde...

Takknemlig for svar :)

Pål

All erfaring tyder på at en pose i praksis holder, men sleng i begge, for sikkerhets skyld. I alle fall hvis du skal helle det rett i vørteren, og ikke rehydrere.
 
Ja,25 liter med OG 1065 ish(ca riktig?) bruker du begge... (Finn er sikkert ikke enig.. :) :)

hehe - både ja og nei - men det kan vel ikke skade å bruke begge, heller.

Skal du ta dataarket (til Fermentis) og oppskriften på alvor, trenger du tre poser. Og det er ganske enkelt noe fordømt tull.
 
hehe - både ja og nei - men det kan vel ikke skade å bruke begge, heller.

Skal du ta dataarket (til Fermentis) og oppskriften på alvor, trenger du tre poser. Og det er ganske enkelt noe fordømt tull.
Enig! Tre poser er ren nonsens :) Sjekka Brewersfriend kalkisen akkurat, den mener faktisk 30gr. Men den regner ut i fra 10mld celler pr gram.
 
Enig! Tre poser er ren nonsens :) Sjekka Brewersfriend kalkisen akkurat, den mener faktisk 30gr. Men den regner ut i fra 10mld celler pr gram.

Hvis jeg ikke misforstår dataarket til Fermentis helt, sier de at det er 6 mld pr gram! Og oppskriften krever 290 mld. Så strengt tatt trengs det fire poser:confused:.

Litt for fristende å referere til min kollega som brygger sterk IPA med 1 pose 05 helt rett oppi gjæringskaret. Han prøvde med 2 poser en gang, og kunne ikke skjønne at det gjorde noen som helst forskjell. Og jeg kan vitne om at det ikke er noe i veien med ølet hans.
 
Det er gjort målinger på de fermentisposene og tallet er visstnok mye høyere. Fikk litt "hæ" opplevelse da jeg så de tallene til fermentis selv. Jeg burde vel pitchet 3 pakker i mine 1.065 IPA'er med 05, noe jeg ikke gjør, bruker en og det oppfører seg, og smaker helt innenfor. 14L vel å merke
 
Vil bare forsvare Fermentis her, leverandørens data og anbefaling er slett ikke helt på tvers av det hjemmebryggere har erfart og benytter angående pitch rate.

Det eneste Fermentis oppgir er et det er mer enn 6 mld. celler pr. gram (de skriver >6mld)
Og de skriver at dosering bør være 50-80g pr. hl.

Ifølge den doseringen rekker da en pose til 14-23 liter vørter, dvs. at du er greit innenfor ved å bruke mellom en til to poser på 25 liter.
 
Jeg ville nok hydrert den, da den er tørr nok fra før, og ja det gjør en forskjell. Du får mer levedyktig gjær hvis du hydrerer.
 
Jeg ville nok hydrert den, da den er tørr nok fra før, og ja det gjør en forskjell. Du får mer levedyktig gjær hvis du hydrerer.

Husker aldri kilden, men det er vel gammelt nytt nå at en representant for Fermentis har sagt at det spiller liten rolle - i alle fall for alegjær, og så lenge OG ikke er for høy.
 
Får ikke samme resulatat med wb-06 rehydrert som ikke rehydrert. Så for den gjæren spiller det en rolle iallefall. Forskjellen i fenoler er stor, selv på 14L.
 
Får ikke samme resulatat med wb-06 rehydrert som ikke rehydrert. Så for den gjæren spiller det en rolle iallefall. Forskjellen i fenoler er stor, selv på 14L.

Du holder på med tørrgjær i hefene dine?

Nå er jo weissbier litt spesielt. Du skulle vel da få relativt mer fenoler og mindre esterproduksjon ved hydrering?
 
Ikke hefe, er du gal. Får mye mer fenoler uten rehydrering. og larsulv får enda mer enn meg siden han.bruker mindre gjær

Frykta litt for vettet mitt der, ja:p. Godt å høre at hverken du eller jeg er modne for innleggelse enda;).

Jeg bruker så å si aldri tørrgjær, og gjør jeg det, setter jeg helst en starter uansett. Men jeg har stående en 18-liter med Sommarøl med 05 til gjæring akkurat nå, brygget som et kursøl sammen med en gammel kollega som overveier å bli brygger. Der gjorde jeg det enklest mulig, og avslutta med å riste inn en direktestrødd pose 05. I følge teorien er det grov underpitching. Jeg gjæra den lavt, også - så får vi se. Ingen tegn til noe unormalt så langt. Den skal tappes om ei ukes tid, så får vi se.
 
Frykta litt for vettet mitt der, ja:p. Godt å høre at hverken du eller jeg er modne for innleggelse enda;).

Jeg bruker så å si aldri tørrgjær, og gjør jeg det, setter jeg helst en starter uansett. Men jeg har stående en 18-liter med Sommarøl med 05 til gjæring akkurat nå, brygget som et kursøl sammen med en gammel kollega som overveier å bli brygger. Der gjorde jeg det enklest mulig, og avslutta med å riste inn en direktestrødd pose 05. I følge teorien er det grov underpitching. Jeg gjæra den lavt, også - så får vi se. Ingen tegn til noe unormalt så langt. Den skal tappes om ei ukes tid, så får vi se.
Du rehydrerer vel tørrgjæren når du lager starter? ;)
Fant denne gamle tråden. Gahr mener det er ca. 20 mrd levende celler per gram i en pakke tørrgjær om man rehydrerer. https://forum.norbrygg.no/threads/starter-av-torrgjaer.5051/
 
Tilbake
Topp