American Blonde Ale

Erlendso

Dommer
Noen som har erfaring med denne typen? Hvis jeg har forstått det riktig er dette en veldig lys ale med lite humle og relativt mye alkohol. (ca. 5 - 5.5% ABV) Den sies å være populær på Amerikanske mikrobryggerier fordi den er så lett-drikkelig for folk flest.

Jeg kunne tenkt meg noen innspill på hvilke malt-typer som egner seg, kan man fks. bruke pilsner-malt for å få riktig farge? Humling? Adjunkter? Tenkte av praktiske årsaker å bruke en Whitelabs "English Ale" gjærkake, men dette er kanskje ikke helt stilriktig??

-Erlend
 
For å være helt typeriktig, er vel ameriaknsk two-row det vanligste, men pilsnermalt blir helt bra. Jeg hadde brukt 200-250 g lys krystallmalt også (20-30 EBC), for å få litt mer dybde. Ølet trenger ikke være sterkt, men en OG rundt 1050 er vanlig. Bruk en nøytral alegjær, Wyeast 1056 eller Whitelabs WLP001 er bra. Gjær den ved under 20 °C. Ca. 20-25 IBU. Aromahumle er ikke påkrevd, men hvis du bruker det, er det best å være konservativ. En mild humle er å foretrekke, ikke en typisk sitrusbombe. Mt. Hood eller Willamette? Du kan sikkert bruke europeiske typer også, siden ikke humlepreget er det som definerer stilen.
 
Takk for svar, Gahr! ( he he, det rimte)  :laugh:

Betyr det at du ikke ville brukt Pale malt i det hele tatt, og heller tatt kun Pils som basismalt? Er det ikke noe forskjell i hvor stor grad disse malt-typene er modifisert, samt "diastic power" hvis man skal tilsette mindre modifiserte malt/grain typer?

Ellers er det vanskelig å få tak i typeriktig humle for tiden, må nok prøve å bestille noe fra MoreBeer...
 
Vil ikke kalle det relativt mye alkohol, rene lettølen det der  :skaal2:

Alt er relativt! he he
Husker når jeg bodde i USA at det meste av de lyse lager-ølene hadde i underkant av 4%....  (Coors, IC-light, Michelob, Bud-Light osv.) Noen hadde vel oppi 5%..
Dette blir vel litt tyngre uansett siden det er ale, men etter beskrivelsen/ stilen slik jeg skjønner den, skal Am. blonde ale være lett å bælme.

En digresjon: Noe å huske på hvis man er på ferie i USA og skal hente leiebilen er at deres "light-øl" ikke er som norsk lett-øl. Dvs. samme alkohol-styrke men mindre kalorier, omtrent som det nye "lite" ølet som er på markedet her hjemme nå. Begge mine foreldre brente seg på dette i USA!  :laugh:
 
Du kan selvsagt bruke pale også, men det vil gi litt mer brød og kjeks i smaken enn stilen krever. Om du bruker pale malt, blir det noe mer i retning av en engelsk sommer-bitter med nedtonet humle. Det er jo i grunnen ikke så vondt det heller, drikker akkurat en Fuller's Discovery. Jeg er en stor tilhenger av smakfullt low-gravity-øl!

Når det gjelder humle, ville jeg ikke tatt det så tungt. Bruk f.eks. Hallertuer Mittelfrüh hvis du bruker kontinental humle, eller Fuggles om du går for noe engelsk. Noen kompiser av meg har brygget noen fine, lette summer ales i engelsk stil med Challenger og Saaz (ekstraktøl basert på Fuller's Summer Ale).

Tror egentlig det viktigste er å bruke en nøytral gjær og å holde humleprofilen lav.
 
Takker for alle innspill.  :clap:

OK, hva med å bruke Safale 05? Og 50-50 Pale/ Pilsner-malt? Littegrann lys caramel/crystall? Jeg har tilfeldigvis noen gram Hallertuer Hersbruck på lur, har også noen gram EK. Goldings, men tor du sistnevnte blir for "engelsk"?
 
Hei
Jeg setter sammen en Blonde Ale-oppskrift (for å overbevise kona om at jeg kan lage litt mer folkelig øl  ;D), og har lyst på et lite hvetepreg uten at det blir hveteøl ut av det. Vil en mengde på 5,7% hvete være grei, eller bør jeg gå opp eller ned? Foreløpig versjon av oppskriften er gjengitt under:

Bøllete Blondine Blonde Ale
6B-Light Hybrid Beer-Blonde Ale


Recipe Overview
Wort Volume Before Boil: 25.00 l Wort Volume After Boil: 22.00 l
Volume Transferred: 21.00 l Water Added To Fermenter: 0.00 l
Volume At Pitching: 21.00 l Volume Of Finished Beer: 19.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.046 SG Expected OG: 1.052 SG
Expected FG: 1.013 SG Apparent Attenuation: 74.9 %
Expected ABV: 5.2 % Expected ABW: 4.1 %
Expected IBU (using Tinseth): 19.0 IBU Expected Color (using Morey): 4.5 SRM
BU:GU ratio: 0.36 Approx Color:
Mash Efficiency: 70.0 %
Boil Duration: 60.0 mins
Fermentation Temperature: 18 degC


Fermentables
Ingredient Amount % MCU When
UK Pale Ale Malt 2.500 kg 47.2 % 2.8 In Mash/Steeped
UK Lager Malt 2.500 kg 47.2 % 2.0 In Mash/Steeped
UK Wheat Malt 0.300 kg 5.7 % 0.2 In Mash/Steeped


Hops
Variety Alpha Amount IBU Form When
UK Challenger 5.8 % 23 g 14.4 Bagged Pellet Hops All Of Boil
UK Golding 4.8 % 18 g 4.7 Bagged Pellet Hops 15 Min From End


Other Ingredients
Ingredient Amount When
Irish Moss 10 g In Boil
Yeast Nutrient 2 g In Boil


Yeast
Wyeast 1056-American Ale
 
5,7% hvete vil du merke ganske lite til. Det er ikke noe problem å øke dette til 10-30%, her er det bare smak og behag (og evt tilgjengelighet) som avgjør. :)

Dette blir en øl som kommer til å være omtrent like lys som en pilsner, man kan vurdere å farge det litt mer, men det er jo ikke nødvendig. Med 19 IBU og 5,2% alkohol blir dette nok et friskt og lettdrikkelig øl!  :samenvol:
 
Eduard skrev:
man kan vurdere å farge det litt mer, men det er jo ikke nødvendig.

Takk for råd! Har en del hvete liggende, så jeg tror jeg skal justere opp litt. Med hensyn til farge, er det politiske hensyn (=overbevise kone) som tilsier at fargen nok bør være der den er!  :ilike:
 
Dette blir sikkert godt
Husk på at det er vanskeligere å få det klart om det er mye hvete i ølet.
Om det er politikken som er viktigst er det noe å ha med i beregningen.

Lykke til :)
 
Hallo folkens.

Skal lage en batch øl til et juileum i slutten av oktober.

Tenker på og lage en blond relativt nøytral Ale, med "Amercian Ale yeast"

Noen innspill på dette, med tanke på en humle som heller ikke "gjør for meget ut av sig" ?
Skal jo være en lettdrukket, nøytral øl dette som "alle" liker, også damene.

Alle innspill mottas med takk !


Vennlig hilsen
Halfdan
 
Ser det er en stund siden denne tråden ble åpnet men husker du om ølet ble like godt som det høres ut JørnP??? Har planer om å brygge en slik belgian blond ale sjøl. Og Hvor mye hvete brukte du?
 
Har akkurat flasket mitt første blonde brygg, brygget av allgrain, de tre første bryggene mine har vært sånn noelunde klar ved flasking.
Men, denne blonden er veldig u-klar, den har gjæret helt ut FG 1.012.
Vil den klarne på flasken?
Har noe gått galt?
Er dette normalt for en blonde?
Og. Hva er ca riktig sukkermengde for karbonering av blonde? (har brukt 8g pr L)

Noen som vet?  :)
 
denne gjæren har en medium flokkulasjon, og de gangene jeg har brukt den har jeg ikke hatt problemer med uklarheter etter at den er ferdiggjæret.
Men,, det som kan spille inn også er om du har hatt god rullende kok slik at proteinene har skilt seg ut, og om du har tiltet gjæringskaret under tømming eller på annen måte fått med bunnfall i omstikkingskaret.
brukte du noe for å klare vørteren under kok. irish moss......etc
uansett så hadde jeg ikke vært bekymret, sett det romtemperert i 14 dager og så kjølig og så skal du nok se at det er krystall klart når du kommer til siste flasken.

Jeg smakte på en hveteøl jeg laget i juli i dag og den var ikke mye pen å se på den første tiden etter flasking, Nå var den krystall klar..
 
Bernts skrev:
Jeg smakte på en hveteøl jeg laget i juli i dag og den var ikke mye pen å se på den første tiden etter flasking, Nå var den krystall klar..

Vel, da får jeg slå meg til ro og satse på at det klarner (har vel egentlig ikke noe valg)  ;D
Så,  det er typeriktig for en blonde å være klar?
Noen tanker om sukkermengden til karboneringen?
 
Hans-Martin skrev:
Bernts skrev:
Jeg smakte på en hveteøl jeg laget i juli i dag og den var ikke mye pen å se på den første tiden etter flasking, Nå var den krystall klar..

Vel, da får jeg slå meg til ro og satse på at det klarner (har vel egentlig ikke noe valg)  ;D
Så,  det er typeriktig for en blonde å være klar?
Noen tanker om sukkermengden til karboneringen?

Jeg har ikke laget blonde før, så her må du nok vente på Gahr.... :skitbra:
 
Tilbake
Topp