American brown ale ølsett

JoakimO

Norbrygg-medlem
Feilbestilte ett 3 kgs maltekstrakt ølsett fra bryggselv.no  . Typen er american brown ale. Tenkte å brygge den i helga. Noen som har en god bruksanvisning for å få grei øl av dette?    Ett annet spm. Rører dere ut irish moss i vann før dere tilsetter under koking? (eller protafloc)
 
Min erfaring med det ølsettet er at det er det beste rene ekstrakt sette jeg har brukt, har hatt mye dårlige erfaring med rene ekstrakt sett.  Jeg fulgte oppskriften som var med, og det ble en lettdrikkelig og ganske god brown ale. 
 
Var litt det jeg lurte på. Om jeg skulle følge bruksanvisningen på bryggselv.no eller den fra boka "moderne hjemmebrygging" med koking i 60 minutter
 
JoakimO skrev:
Var litt det jeg lurte på. Om jeg skulle følge bruksanvisningen på bryggselv.no eller den fra boka "moderne hjemmebrygging" med koking i 60 minutter

Hei,

Sånn som jeg har forstått det, er det ikke noe god ide og koke ølsett som er tilsatt humle i 60 min, da man ødelegger smaksprofilen (aroma og smaks humle kokes vekk).
Man kan jo selvsagt gjøre det for det, og tilsette egen humle etterhvert, men da ville jeg heller valgt ekstrakt som ikke var humlet.
Det man kan gjøre med ølsett er og tilsette spesial malt, som man trekker i en halv time i noen liter vann, for så og blande sammen med settet. Har også sett mange som lager humle-te, for og få mer humle karakter.

Men som Andersp skrev, ville jeg nok bare fulgt bruksanvisningen som fulgte med.

Mvh Ray
 
Tilbake
Topp