American IPA (Bryggselv.no - 6,7 kg malt)

Tenkte å fyre i gang et brygg med American IPA fra bryggselv.no. Har lest litt ymse erfaringer med så mye malt - stuck mash og fastbrenn bunn. Med litt aktiv sirkulering gjennom meskeperioden bør det gå greitt?

Noen erfaringer med dette ølsettet og BB30?
 
6,7 kg går greit i maltrøret men er også max. har brygget med det flere ganger uten å få stuck mash. Om maltmengden har noe å si i forhold til fastbrenthet i bunnen er jeg usikker på. Det handler vel mer om du kan justere ned effekten under kok?
 
Da jeg meska i BB hadde jeg flere ganger både sju og litt over sju kilo malt i røret. Det blei trangt, noe banning forekom innimellom, men det gikk greit og øllet blei godt det :)
 
Vi sliter med effektiviteten (har vansker med å komme noe særlig over 60%). Dumt spørsmål tilbake kanskje: Er det noen grunn til at effektiviteten skal bli lavere om man bruker mye malt?
 
Det blir som om du stapper vaskemaskinen så full som du makter, da blir det ikke reint. Du har ikke væske nok til å transportere alt sukkeret ut av mesken, viskositeten blir for høy.
 
Vel, når den dumme spør den dumme er jeg ikke helt sikker på hvordan svar vi sitter igjen med :p
Har selv brygget kun to ganger med allgrain, så har ingen særlig visdom å dele. Men på min to brygg så endte effektiviteten på 61% (25l APA 5.5Kg malt) og 65% (12l Juleøl 2,9Kg malt).

Men vil jo tro at hvis du har så mye malt i røret at det blir vanskelig å røre og få en jevn sirkulasjon av vann igjennom malten så vil dette gå utover effektiviteten?
 
Rene vitenskapen dette. Det betyr at det er om å gjøre å finne krysningspunktet for når effektiviteten synker så mye at det ikke lenger lønner seg å bruke mer malt. Kan det f.eks. være slik at en kan få høyere OG  ved å gå litt ned på gå maltmengden? Eller vil jeg bare oppleve å få omtrent samme OG fordi effektiviteten øker?

Kan ellers nevne at vi sirkulerer kontinuerlig med pumpe og har ingen problemer med god sirkulasjon selv med 6,7 kg.

Hvor ofte/mye rører dere i mesken?
 
Vel jeg mistenker at jeg selv ikke har rørt nok, så blir nok noen modifikasjoner før neste brygg. Håper jo at jeg skal komme opp på rundt 75% etterhvert :D
Men var vel det jeg tenkte på også, er ikke vits å helle 6,7kg malt i røret hvis du ender på akkurat samme OG med 6kg pga bedre effektivitet.

Men jeg er nå bare en nybegynner på allgrain så alt jeg kommer med er bare synsing og spørsmål :p Men håper å knekke gåten etterhvert, men nå blir det ikke no mer brygging før jeg kommer hjem fra India i Desember.
 
Vi kjørte dette kit'et på nytt i forrige uke. På vår BB30, uten pumpe. Sirkulerer kontinuerlig og rører med sleiv kontinuerlig i hele meskefasen.

Endte med 24 liter i bøtta og en OG på 1.066. Etter fire dager i gjæringsbøtta var SG på 1.020. Så det lover vel godt..

Vi sirkulerer og rører kontinuerlig hver gang..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp