Ampere ved bruk av PID/SSR

Hei,

jeg skal benytte en PID med SSR for å styre et varmeelement. Jeg lurer i den forbindelse på strømforbruket dersom man f.eks bruker et 3,5kW-element. Når den skal f.eks varme fra 20 til 65 grader antar jeg at den bruker 3500/230=15,2 Ampere. Vil dette fungere på en 15A-kurs? Og når den skal holde varmen vedlike vil jo SSRen gjøre at elementet er mer av enn på; hvordan blir egentlig ampereforbruket da?

I bryggerommet har jeg et eget stikk som går direkte til sikringsskapet. Dette er i dag 15A. Noen som vet hvor mye jobb/hvor dyrt det er å oppgradere dette, samt hvor mye ampere det er fysisk mulig å få ifht diameter på ledninger i "vanlige" trekkrør?
 
Jeg har forresten 2,5mm kabel på 15A-kursen. Denne klarer vel ikke mer enn 15A? Hvor kraftig diameter trenger man på 25 Ampere? Holder det med 4mm?
 
4 holder ikke du må opp på 6 for 25 a. Det er nok vanskelig å trekke gjennom dette i 16 mm rør. Kpmmer an på hvor langt det er. Men det vil trolig gå fint med den sikringen du har. Erfaring viser at elementer trekker litt mindre enn det det skal etter teorien.
 
Takk for gode tilbakemeldinger! Etterhvert skulle jeg gjerne hatt to pumper, to PIDer etc på samme kursen - Så da blir nok 15A litt knapt. Trekkrøret er ikke langt, ettersom sikringsskapet står i naborommet. Er 6mm den ytre diameteren inkl isolasjon på den ene lederen? Så da blir den totale diameteren for 2 ledere 12mm + jording (2,5mm?)=14,5mm? Da kan det jo i tilfelle gå teoretisk? Hvis ikke må jeg vel tenke å lage to mindre styringsbokser (istedenfor et stort kontrollskap), og kjøre disse på to ulike 15A kretser...
 
Kvadratmillimeter? Nå ble jeg litt usikker her. Når en ledning er 6mm, betyr vel dette at den har en diameter på 6mm, og ikke et areal på 6 kvadratmillimeter? Jeg fant en annen diskusjon der der ser ut til at diameteren gjelder kun for kobberet, og at isolasjonen ikke er inkludert. I så fall ser jeg at jeg nok sliter med et trekkrør på 16 mm. Fillern at jeg ikke tenkte på dette.... trekkrørene ble lagt for bare 6 mndr siden....
 
Sjekka hjemmesiden til produsent. PR 2*6 mm2 har ytre dia 11mm +- 0,8mm. PN 6 mm2 (enleder) har ytre dia ca 4,8 mm.
 
Dia på trekkerør er utvendig... Du får bare prøve. Smør med litt Zalo så glir det lettere.
 
Det spørs om det glatte rør eller om det er korrugerte rør. Hvis det er mange bøyer på dette strekket blir det også vanskeligere. Da er alternativet å legge en kabel åpent forlagt. Ny kurs. Hvis du har trefase så kan du kanskje få trekt unn en tråd til i røret. Da vil du kunne øke effekten med 1,7 ganger. Ps. Er elektriker så vet at det kan være vanskelig å trekke tykke ledninger i rør.
 
Dia på trekkerør er utvendig... Du får bare prøve. Smør med litt Zalo så glir det lettere.

Så sitter det fast til evig tid :)

Har trekt noen kilometer men slikt blir trekt i 20 mm rør.
Det finnes eget glidemiddel men siliconspray kan få hele skapet gjennom røret :)

og det er flaten på lederne som teller
 
Det spørs om det glatte rør eller om det er korrugerte rør. Hvis det er mange bøyer på dette strekket blir det også vanskeligere. Da er alternativet å legge en kabel åpent forlagt. Ny kurs. Hvis du har trefase så kan du kanskje få trekt unn en tråd til i røret. Da vil du kunne øke effekten med 1,7 ganger. Ps. Er elektriker så vet at det kan være vanskelig å trekke tykke ledninger i rør.

har du prøvd og smøre med silicon :)
 
Takker for veldig god hjelp! Jeg ser at det blir litt vanskelig å få på plass dette i et trangt trekkrør med mye svinger og vinkler, så jeg går heller for en enklere versjon med noen mindre bokser som er koplet til ulike stikk på ulike kurser. Så får jeg heller evt oppgradere etterhvert:)
 
En 20A kurs med 4mm2 kabler bør gå. Men da må du ha flatstift stikk på alt tilbehør. Evt ha en skjøteledning du trekker fra en annen kurs på bryggedagen

Evt2: Du kan trekke 2 kurser i samme rør, å få 1 15a til varme og 1 10a til tilbehør.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Silicon og tec 7 løser de fleste elektrikerproblemer ;)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
@Miguel, jeg har tenkt tanken og den ville nok vært den enkleste løsningen. Da jeg tok den opp på hjemmebanen (det ville innebært en kabel tvers over taket på vasketrommet) ble den nedstemt før setningen ble fullført;-)

@gle1, jeg har allerede to stikk på ulike kurser (2x15A) i nærheten av hverandre. Jeg kommer til å løse saken med å lage to separate PID-bokser (istedenfor en styringsskap, som helt klart hadde vært kulest), og bare kjøre pumpene direkte på egen nettstrøm. Så får heller styringsskap bli et prosjekt for neste vinter (jeg vil jo allikevel kunne gjenbruke 90% av utstyret jeg kjøper inn nå). Dersom jeg ikke får utvidet den ene kursen, er det sikkert mulig å kjøre to strøminntak fra hver sin kurs inn i styringsskapet. Jeg tror jeg får invitere en elektriker på en liten "workshop" når den tid kommer.

Skulle noen av dere ha tips til hvilken av disse boksene som vil funke best for å bygge inn en PID, SSR og kjøleribbe er jeg veldig takknemlig for innspill:
http://www.auberins.com/index.php?main_page=index&cPath=34
 
Tilbake
Topp