Anbefalte str på varmeelemter til selvbygg?

Skal igang å bygge et bryggeri med 3 tanker, bort i 100-110l hver.

Så lurer på hva som er hensiktsmessig å putte inn av varmeelementer i hver av disse for å få dette til å fungere greit.

Ser for meg Camco elementer m 1'' BSP gjennomføringer.

1: Kommer til å fylle skyllekaret med vann fra bereder, klarer vel bortimot 70 grader der, så må ha et element i bunn for å ta dette videre opp de siste 10... Her har eg vel noe tid på meg så holder med et 1500w element?

2: Blir RIMS på meskekaret så lager en ekstern sylinder med element i, her skal det jo ikke varmes mye så gjerne tilstrekkelig med et på 500-1000w?

3: Skal jo koke opp borti 100L, vil gjerne ha 2 elementer, vil eg klare det med et 2500w + et 1500w element for å slå av det ene når det koker?

Har 2 kurser tilgjengelig, vanlig 16A=3600w, og en 400v/3fas med omformer, så får nesten 7000w utav denne.

Takker for svar!
 
Jeg har nettopp bygget en kjele med 3500 watt element i. Testet den for første gang i dag med 42 liter vann som holdt 14 grader C. Tok ca 40 min å varme til 67 grader, og ca 1 time og 10 min for rullende kok. Hvis den infoen hjelper deg noe. :)
 
Veit ikkje om det eg har berekna er "rett" men det virkar iallefall lovande etter eit testbrygg.
På mitt 100-liters system har eg 6kw i rims (kompakt herms eigentleg). Her kunne eg sikkert klart meg med litt mindre men ville ikkje gått undet 4kw trur eg.

Kokekjelen får 9kw og dey trur eg blir passe. Har ei gryte på 78 l med 6 kw fra før og det er passe.

Hlt kan du klare deg med eit par kw om du har isolasjon rundt og set den på kvelden før.

Men du kan jo bruke 400 v og koble tre element i stjerne. Då får du utnytta trefasen og det er eit pluss.

Kor mange liter du vil brygge spelar jo ein rolle sjølvsagt. Og kva meinar du med omformar eigentleg?
 
Og kva meinar du med omformar eigentleg?

Blir vel feil å kalle det omformer, men er støpsel med både 3fas 400v og 1fas 230v i samme boks. Altså er vel bare 3 av 5 ledninger som er koblet inn i 230v støpselet.

Men klart greiere om elemente lar seg koble rett på 400v kursen. Men lar det seg gjøre med 230v elementene en får kjøpt da? Er vel bare 2 stikk på de...
 
Ok.
Ja du kan bruke vanlege 230 v element der kvar av dei tre fasane blir kobla til eine polen på kvart element. Den andre polen på kvart element blir kobla saman til eit punkt. Dette punktet skal ikkje koblast til nokon av fasane og er eigentleg nøytralt.
Kvart av elementa vil då sjå 230 v .

Alt koblingsmatreel må sjølvsagt vere dimensjonert for dette med det er null problem. Snakk med ein elektrokyndig så du får det riktig.
 
Ok, men begrenser seg vel allikevel borti 7kw på kokekjelen på denne kursen? Tilstrekkelig til å få kokt borti 100L?

Den siste kursen hadde jo vært greit å holde til de mindre elementene, samt pumper etc. Lys og varmepumpe til lokalet går og på denne så trasig om den slås ut mens en holder på.
 
Teoretisk oppvarmingstid gitt effekt og vannmengde er et enkelt regnestykke:
dT/dt= q/(Cp*m) hvor T er temperatur (K), t er tid (s), q er tilført effekt (W), Cp er varmekapasitet (J/kgK) og m er masse vann (kg) Varmekapasitet for vann er ca 4200 J/kgK.
Denne formelen kan også skrives:
Grader pr minutt= Effekt(kw)*60000/(4200*vannmengde(kg))= Effekt*14,3/Vannmengde(kg)
Dette er teoretisk raskeste oppvarming med gitt effekt. Varmetap vil føre til at oppvarmingen går senere. Dersom en isolerer kjelen og har på lokk så gir denne formelen et godt overslag.
 
Stemmer ganske bra den formelen ja (mine 86 grader opp til kok tok ca. 70 minutter, med formelen får jeg 72 minutter).
 
Tilbake
Topp