Ankelipa

Viser til tråden "Skalleporter". Jeg er som vanlig hyperaktiv og Rain Man og skal derfor brygge igjen på søndag. Denne gangen en amerikansk IPA. Men for en gangs skyld skal jeg prøve å være tidlig var eller ute før, og legger herved ut oppskriften:

Ankelipa
24liter
OG: 1062
Antatt IBU: 59
 
5,00 kg Pale Liquid Extract 
40,00 gm Nugget [13,00 %] (60 min)
35,00 gm Cascade [5,50 %] (15 min)
25,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (3 min)
Irish Moss (Boil 10,0 min) 
1 pakke Safale US-05 

Det er nok for sent å skaffe noe spesialmalt, men dersom jeg hadde hatt hva burde jeg brukt?
 
Dersom du hadde, så tror jeg at noen få hundre gram cara- eller crystalmalt hadde gjort seg godt i ølet. Spesielt når man bruker ekstrakt så kan man ikke påvirke utgjæringsgraden ved å justere mesketemperaturen, og jeg vet ikke hvilke utgjæringsegenskaper maltekstrakten din har. Det at du ikke bruker (søtende) spesialmalt kan gjøre at ølet ditt kommer til å virke enda bitrere enn ellers, altså mindre balansert, så med mindre du liker å spise humlekoner i frokostblandingen din så ville jeg anbefalt å bruke litt mindre bitterhumle.  :biersmile:
 
Hmm. Tror ikke jeg klarer å vente til jeg har fått tak i litt krystallmalt. Har store planer om å kose meg med litt brygging på søndag. Jeg reduserer mengden med Nugget og kjører på! Takker for godt svar!
 
Helge T skrev:
Har 250g krystallmalt du kan få.

Flott og takk skal du ha! jeg henter det ila dagen i dag tenker jeg, skal uansett innom Naboen og hente den nest største suppekjelen. Jeg spanderer en øl ved neste anledning!
 
Helt klart! Tusen takk for hjelpen. Har vært på hyttetur, kom hjem i dag og kikket på dunken. Alt ser bra ut, så nå er det bare å vente en uke til før det blir trim for eldre med flasking i heimen.
 
Tilbake
Topp