APA med lav OG - gjærer dårlig.

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Hei!
På mitt andre brygg i garasjen så ble det litt dårlig utbytte, brukte 4 kg malt og endte opp med 17,5 l i gjæringsspannet med OG på 1042.
Resultatet er at dette gjærer veldig sakte sammenlignet med det første brygget (16 l med OG 1051).

Det har nå gått 3 dager, kan jeg koke mere (sterk) vørter å blande i gjæringsspannet?

Erlend

Ja, det går bra, men ...

... om OG var 1042 eller 1051 skulle ikke bety *så* mye for om gjæringen går sakte eller ikke. Om du har en treg og skrantende gjæring, så vil jeg tro at problemet er noe annet enn en litt lavere OG. I så fall vil ikke mer vørter nødvendigvis hjelpe.

Du er sikker på at gjæren var livsglad og frisk og vørteren var godt lufta? På hvilken måte går gjæringen sakte? Er det lite liv i gjærlåsen eller er det lite synlig aktivtitet på overflaten av ølet? Har du målt SG underveis, og hva var den?

Og hvordan vet du at gjæringen går saktere? Har du tatt SG-målinger, eller baserer du det på plukking i gjærlåsen. Gjærlåsen er ingen god indikator.

Jo, nå skal du høre...  
Det har seg slik at da jeg brygget det første brygget forrige torsdag, så hadde jeg bare et rør med gjær, og ufattelig lyst til å få dette til å vare til to små runder i mitt splitter nye, hjemmelagede RIMS-bryggeri. Så jeg laget en starter onsdagen, bestående av ca 1 l vann og 100 gram maltekstrakt, som boblet lykkelig etter kun kort tid.
På torsdagen hadde jeg halvparten av dette på gjæringsspannet sammen ed 16l vørter som forøvrig var luftet ganske lite, men gjæringen startet i løpet av noen timer og har nå (6 dager) avtatt til et par "plopp" pr. minutt. Har ikke sjekket, men antar denne er straks klar til omtapping.

Resten av gjæra stod til fredag kveld, og var da ganske rolig da den ble satt i kjøleskapet. Lørdag kveld helte jeg av mesteparten av vørteren, og erstattet med 5dl vann + 50g maltekstrakt (kokt og avkjølt), her startet gjæringa kjapt opp, med mere skum enn første gangen (er dette bra eller dårlig?). Dette hadde jeg så på søndag oppi batch #2 som bestod av 18 l godt luftet vørter med OG1042, som jeg tidligere skrev.

Forøvrig er bøtta tett, alt kommer ut av gjærlåsen, og på begge batchene har det kommet skum på toppen, men mest i den siste bøtta. Har forøvrig vært ganske hysterisk på renhold og desinfisering, så jeg tror ikke dette er et tema...
Noen forslag til tiltak?
Skal måle egenvekt i ettermiddag og poste verdiene., dette er vel viktig info til havarikommisjonen :)

Erlend

Er det skum, er det liv. Litt såsomså med det starteropplegget ditt, og sannsynligvis litt lite gjær i begge batchene, men dette blir det nok øl av. Mål sg så finner du det ut.

Faren over, dette blir det øl av!
Den første batchen har gjæret fra 1051 til 1015 (4,7%) på 6 dager, den andre fra 1042 til 1012 på 3 dager, som i følge beersmith skal bli 3,9% (der er volum% vi bruker her til lands?).

Faktisk så va ikke smaken så verst heller, når disse har fått roet seg på keg en stund, så trur jeg rett og slett jeg kan finne på å drikke meg ganske lykkelig !

Gleder meg!

Nestegang bruker du gjærkalkulatoren på mrmalty.com for å finne ut hvor mye gjær du skal ha, og hvor store startere du skal lage.

Husk å gi gjæren tid til å rydde opp før du flasker. La det stå 10-14 dag, selv om det er ferdig utgjæret.

Kan jo ikke vente i ukesvis på å smake, og så har jeg jo ikke akkurat latt prosjektet gå stille for seg heller blant kolleger og venner så køen av frivillige til smakspanelet stiller vel snart opp uttafor døra!

Hva er kjappest for å få ølet ferdig? Ettergjæring på cornelius'en ( med sukkerlake), eller karbonering fra co2-flaske?

Hva er prosedyren nå når ølet har gjæret ei ukes tid? Er vel klart for å tappe om nå?

Erlend

Gjæren må få tid til å rydde opp etter seg etter at gjæringen er over. Derfor anbefales det å la den stå minimum 10-14 dager uansett.

"Kunstig" karbonering går fortere enn naturlig karbonering. Du kan enten la den stå en uke med et gitt trykk og temperatur, eller skru opp trykket og riste inn CO2. Her må man være litt forsiktig så ikke det ikke blir for mye kullsyre.

Når det er sagt, er det fornuftig å lagre ølet noen uker før servering. Fordelen med å karbonere på fat med trykk er at du kan sette ølet kaldt med en gang.

Ok, men hvis det ser ut som om gjæringen er ferdig, skal jeg bare tappe over på corneliussen, og sette kaldt med co2-trykk allerede nå?

Sent from my Nexus S using Tapatalk 2

Nei du bør vente en uke til, kan du tappe over på fatet, og sette det under trykk med en gang.

Tilbake
Topp