Åpne gjæringskar?

Hentet fra tråden om ølfestivalen på Nærbø

Sikkan skrev:
Kinn produserer som kjent ølet sitt i åpne gjæringskar, og Espen vil gå litt i dybden på dette. Spennende for alle, ikke minst en hjemmebrygger!

Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut, det bryter jo mot alt man leser andre steder. Om man har så mye som en liten glippe på lokket blir jo all ølen ødelagt er jo det man får inntrykk av. Om man har et sterilt rom er det jo ikke noe problem, men det har vel ganske få som har. Er det noen som kan si noe om hva dette dreier seg om? (Siden jeg dessverre ikke har anledning til å dra til Nærbø).
 
Sjekk ut denne filmen fra Brewingtv.com, svært informativ om åpen fermentering.

http://www.brewingtv.com/episodes/2010/5/17/brewing-tv-episode-4-open-fermentation.html
 
Espen har åpne gjæringskar, ja. Det er slettes ikke så uvanlig. Jeg gjærer i "åpne" kar selv, lar bare lokket ligge løst på de første dagene, og bruker ikke gjærlås. Så lenge støv og lort ikke får dette oppi ølet, er et problemfritt. Espen har et eget gjæringsrom til formålet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Klarer du å smake forskjell på gjæring med lokket på og lokkat av Gahr? Gir "mangelen" på trykk og den lile tilgangen på oksygen større esterproduksjon?
 
Gjærkar i et bryggeri i Tyskland:
P1000232.JPG


Etter hovedgjæringen så flyttet de ølet på slike:
P1000237.JPG
 
Bjarte H skrev:
Klarer du å smake forskjell på gjæring med lokket på og lokkat av Gahr? Gir "mangelen" på trykk og den lile tilgangen på oksygen større esterproduksjon?

Tja. Her skal jeg absolutt ikke påstå noe særlig hårdnakket!:) I et kommersielt bryggeri hvor det brygges store volumer vi jeg tro forskjellen kunne vært merkbar, men i en hjemmebrygg-setting tror jeg forskjellen er liten. Jeg gjør det først og fremst fordi jeg liker tanken på at det er tradisjonelt. I teorien blir esterproduksjonen høyere pga. lavere trykk, men i en dunk med 20 liter øl vil nok forskjellen være liten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Eirik Indregård skrev:
Hentet fra tråden om ølfestivalen på Nærbø


Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut, det bryter jo mot alt man leser andre steder. Om man har så mye som en liten glippe på lokket blir jo all ølen ødelagt er jo det man får inntrykk av. Om man har et sterilt rom er det jo ikke noe problem, men det har vel ganske få som har. Er det noen som kan si noe om hva dette dreier seg om? (Siden jeg dessverre ikke har anledning til å dra til Nærbø).

Å? jeg har da fått inntrykk av at mange lager gjærkulturer med kun aluminumsfolie på og gjærer med lokket på snei de første dagene. Jeg har iallefall all min kunnskap fra dette forumet (og HBT) og jeg har ikke fått dette intrykket.
 
Gahr skrev:
Bjarte H skrev:
Klarer du å smake forskjell på gjæring med lokket på og lokkat av Gahr? Gir "mangelen" på trykk og den lile tilgangen på oksygen større esterproduksjon?

Tja. Her skal jeg absolutt ikke påstå noe særlig hårdnakket!:) I et kommersielt bryggeri hvor det brygges store volumer vi jeg tro forskjellen kunne vært merkbar, men i en hjemmebrygg-setting tror jeg forskjellen er liten. Jeg gjør det først og fremst fordi jeg liker tanken på at det er tradisjonelt. I teorien blir esterproduksjonen høyere pga. lavere trykk, men i en dunk med 20 liter øl vil nok forskjellen være liten.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg har også praktisert dette det siste halvåret eller noe, og kan vel ikke si jeg merker noen større forandringer, annet enn at det er mye lettere å se hvordan det står til oppe i karet av og til. :) Setter vanligvis fast lokket etter 2-3 dager, og unngår da også at gjærlåsen fylles med frådende gjær.
 
Lars B. skrev:
Eirik Indregård skrev:
Hentet fra tråden om ølfestivalen på Nærbø


Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut, det bryter jo mot alt man leser andre steder. Om man har så mye som en liten glippe på lokket blir jo all ølen ødelagt er jo det man får inntrykk av. Om man har et sterilt rom er det jo ikke noe problem, men det har vel ganske få som har. Er det noen som kan si noe om hva dette dreier seg om? (Siden jeg dessverre ikke har anledning til å dra til Nærbø).

Å? jeg har da fått inntrykk av at mange lager gjærkulturer med kun aluminumsfolie på og gjærer med lokket på snei de første dagene. Jeg har iallefall all min kunnskap fra dette forumet (og HBT) og jeg har ikke fått dette intrykket.

Når det gjelder gjærstarter så er det litt andre regler som gjelder, du ønsker så mye oxygen som mulig for å få gjæren til å vokse, det er jo derfor man også bruker magnetrører eller rister starteren innimellom for å holde den i live.
øl'et fra gjerstarteren heller du jo ikke oppi vørteren, bare gjæren..
 
neslekkim skrev:
Lars B. skrev:
Eirik Indregård skrev:
Hentet fra tråden om ølfestivalen på Nærbø


Dette syntes jeg hørtes veldig rart ut, det bryter jo mot alt man leser andre steder. Om man har så mye som en liten glippe på lokket blir jo all ølen ødelagt er jo det man får inntrykk av. Om man har et sterilt rom er det jo ikke noe problem, men det har vel ganske få som har. Er det noen som kan si noe om hva dette dreier seg om? (Siden jeg dessverre ikke har anledning til å dra til Nærbø).

Å? jeg har da fått inntrykk av at mange lager gjærkulturer med kun aluminumsfolie på og gjærer med lokket på snei de første dagene. Jeg har iallefall all min kunnskap fra dette forumet (og HBT) og jeg har ikke fått dette intrykket.

Når det gjelder gjærstarter så er det litt andre regler som gjelder, du ønsker så mye oxygen som mulig for å få gjæren til å vokse, det er jo derfor man også bruker magnetrører eller rister starteren innimellom for å holde den i live.
ølet fra gjerstarteren heller du jo ikke oppi vørteren, bare gjæren..

men nå var det jo mikroorganismene han var redd for (såvidt jeg skjønner utifra snakket om sterile rom), ikke for oksyderingen
 
Lars B. skrev:
Å? jeg har da fått inntrykk av at mange lager gjærkulturer med kun aluminumsfolie på...

Aluminiumsfolie er faktisk en veldig sikker metode, bakteriene finner ikke veien under folien hvis den er brettet ned langs halsen på
kolben (eller hva hver enkelt måtte benytte for å lage starter i....)


EDIT: Det anbefales ikke å benytte strikk rundt folien, da dette hindrer tilgangen til oksygen.
 
Tilbake
Topp