App styring av bryggkjele

Nå har jeg fulgt dette forumet i stillhet en stund, men nå var det på tide å bidra litt :)

Jeg har laget et lite og portabelt oppsett med en 78l kjele med 2 x 3200w varmeelementer. Denne brukes som kombinert meske og kokekjele. Varmeelementene står plassert direkte i kjelen men er av typen med lav effekt/areal.

Det i seg selv er greit, det interessante (synes jeg i hvertfall) er å kunne styre det hele med mobilen. Det resulterer i at jeg for eksempel kan gjøre tingene klart dagen i forveien og starte oppvarming når jeg kjører fra jobb, bare med et tastetrykk på mobilen.
Appen går via en cloud tjeneste til microcontrolleren som er plassert i koblingsboksen og som igjen styrer to Solid State Relays.

Jeg har brukt appen Blynk som jeg har satt opp mot en Particle Photon microcontroller, arduino lignende men med integrert wifi og cloud tjeneste.
På samme måte har jeg også en annen microcontroller som monitorerer temperaturen i flere gjæringskar og sender status direkte til mobilen.

Dere kan finne flere bilder på websiden http://mymesh.io/wifi_brewery/

Håper mitt lille bidrag kan være til inspirasjon for andre ;)

_DSC4071.jpg DSC4024.jpg Screenshot_Brewery.png
 
Sist redigert:
Kjempegreier :) Vi nerder overgår kun oss selv
Antar V.2 blir stemmestyrt. Touch er vel å anse som gammel tekonologi. LOL
 
Utrolig kult. Pid funksjonen ligger det i appen, eller må du programmere det inn i controlleren?
 
Vakkert bygget. Post gjerne mer om dine erfaringer med oppsettet og om stabilitet.

Delelister er jo også fint om noen ønsker å gjøre det samme. Har du en link til den filter slangen i bunn av kjelen?
 
Dette ser veldig interessant ut! :)

Har du mulighet for å gå litt i dybden på hvordan PP er konfiguert?

Ser at Blynk skal kunne kontrollere RPi, Arduino osv. Forsøkt dette?
 
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Det er ingen logikk på Blynk appen, det eneste du gjør med den er å sette opp de elementene du ønsker å bruke og knytte disse til virtuelle "pinner". På microcontrolleren skriver og leser du da til disse virtuelle pinnene:


Eksempel, lese fra Blynk:
Kode:
BLYNK_WRITE(V2) {
TempSP = param.asInt();
    }
Her leses verdien i den virtuelle pinnen V2 og skrives til variabelen TempSP
På samme måte kan du også skrive ut verdier til Blynk, som feks målt temperature:

Eksempel, skrive til Blynk:
Kode:
 BLYNK_READ(V12)
{
  Blynk.virtualWrite(12, Temp_Filtered);
}


Microcontrolleren er veldig lik som en vanlig arduino og mange av bibliotekene kan brukes om hverandre. Den er programmert opp med PID som styrer SSRene med PWM. Jeg kan da enten sette en utgangseffekt manuelt eller sette et setpunkt på temperatur.

Filteret jeg har brukt er BrewPi / MatMill Lauterhexe filter. Jeg har bare fått brygget en gang på oppsettet, men jeg var veldig fornøyd med filteret.
 
Hvor har du kjøpt denne particle photon? Ser veldig interessant ut. Etter det jeg skjønner så er denne kompatibel med àrduino men med kraftigere prosessor og nettverkstilkobling og cloud tilknytning?
 
Hvor har du kjøpt denne particle photon? Ser veldig interessant ut. Etter det jeg skjønner så er denne kompatibel med àrduino men med kraftigere prosessor og nettverkstilkobling og cloud tilknytning?

Ja, det stemmer. Det er enkelte biblioteker som brukes på arduino som må gjøres litt om før du kan bruke de på Photon, men har ikke møtt på noen problemer med dette enda.
Du bruker ikke arduino sin IDE for å programmere den, men en online IDE. Dette har sine fordeler og ulemper. Største fordelen slik jeg ser det er at du kan programmere om på microcontrolleren fra andre siden av jorda, dersom du skulle trenge det ;).

Jeg har kjøpt tre av disse til nå, men er så fornøyd at jeg kommer til å kjøpe flere

Controlleren kan feks kjøpes fra https://www.adafruit.com eller https://www.sparkfun.com
 
Har du testet langtidsstabiliteten på dette? Jeg gjorde det forsøket som i videoen lengre opp med rpi. Den stoppet etter en stund pga noe timeout greier.
 
Drøyt med 300kr i frakt fra adafruit. Er det ikke mulig å få det billigere?
 
Har du testet langtidsstabiliteten på dette? Jeg gjorde det forsøket som i videoen lengre opp med rpi. Den stoppet etter en stund pga noe timeout greier.

Tenker du da på controlleren i seg selv eller mot Blynk?
Jeg har ikke sett noen issues med stabilitet på controlleren. Den ene har mer eller mindre stått en måned nå uten problemer. Den kommer kjapt opp på Blynk både via WiFi og 4G.

Blynk faller ut av og til men er oppe igjen etter 1-2 sekund. Så det er ikke noen utfordringer der.
 
Tenkte på comm mot blynk. Når den faller ut starter den av seg selv? Litt av poenget er jo at man skal kunne fjernstyre ting. Da er man avhengig av at det funker. Hvis man
skal bruke det til å styre varmen på hytta for eksempel.
 
Ja, den kobler seg automatisk opp igjen uten problemer.

Har hatt blinkblynk gående på arduino i noen dager. Faller svært ofte ut, men kommer alltid inn igjen av seg selv. Men kommando som er sendt om å slå på led, blir ikke alltid utført pga dette. Skal sjekke dette på et annet nett for å kontrollere om det er noe med nettet her. Men lesing av analog inngang funker alltid, når den kommer på nett igjen.
 
Dette er veldig interessant. Har selv kjøpt inn både Arduino og esp8266 og prøvd meg på Blynk, men mine programmeringskunnskaper er dessverre forsatt ikke gode nok til at jeg er spesielt impontert over hva jeg får til:-(
Jada får det til å blinke, men so what !!? Hadde vært utrolig fint hvis du kunne dele mer av koden din og hvordan dette funker da jeg tror det er mange her på forumet som er kunnskapshungrige innen dette temaet her!
 
Tilbake
Topp