aquarium heater - hvor mye Watt?

Jeg vil prøve å kontrolere gjæringstemperaturen med bruk av en 'heater' til akvarier som varmer et vannbad hvor jeg setter butta opp i. Jeg bruker platen fra Petit men har målt nesten 40 °C mellom plate og gjæringsbutte (som Lars sa også en gang tidliger). Ikke så optimalt med tanke på autolyse og gjenbruk.

Har sett på en del her men sprørsmålet mitt er hvor mye Watt trenger jeg circa? (brygger 20 liter og vannbad er kanskje 10 liter, romtemperatur ca 15)

http://pet-supplies.shop.ebay.com/Filtration-Heating-/46309/i.html?_nkw=aquarium+heater&_frs=1&_trksid=p3286.c0.m359
 
Trenger areal og hva slags materiale som brukes som ytre kappe.

Areal x u-verdi x temperaturforskjell = varmetap i Watt.
 
Hehe. Happiness is a warm caboy? :)

jeg ville ha satset på en 75-100W varmekolbe. Dersom du har muligheten for det, skaff deg en liten og billig akvariepumpe. Denne vil sirkulere vannet rundt bøtta og fordele jevn varme over det hele.

Å kun ha en varmekolbe vil varme opp vannet på sin halvdel, mens den andre halvdelen vil ha lavere temp pga. mangel på sirkulasjon.
(Snakker her ifra erfaringer som akvarist)

det er nok unødvendig å si det, men jeg gjør det alikevel; Husk at amerikanske varmekolber har US-socket og ikke euro. Og volt/frekvens kan være anderledes enn det norske nettet, derfor bør man bruke en transformator kjøpt hos f.eks. biltema.
 
O.k.
mere info:

rommet er 30 m[sup]3[/sup]
romtemp 15 °C
plastbutte som bad med 10 liter vann
plastbutte som gjæringskar med 20 liter vørter

hva skal til for å holde vannet og vørteren jevnt på 35 °C?
 
hvis vannet holder 15 grader, vill 70 watt bruke 10 timer på å varme dette (30 liter) opp til 35 grader... dette under optimale forhold
DVS uten tap til omgivelsene. Uten varmen fra gjæringen beregnet.
Hvis du fyller opp med vann på 35 grader, og bøtta er av plast som forsåvidt isolerer litt, regner jeg med at det vil holde.....
 
Av hva jeg har erfart er romstørrelse ikke relevant.
Derimot er romtemp en variabel som teller med.
Plastbøtten med 10 liter er det volumet som primært skal varmes opp ved direkte kontakt rundt varmekolben.
Gjæringskaret med 20 liter vørter blir "indirekte" varmet opp av vannet rundt.

For å holde vørteren på 35 °C bør vannet på utsiden holde 35-36 °C (Dette kommer ann på hvor mye av vørteren som stikker opp av vannbadet på utsiden)

Igjen, sirkulasjonspumpe er anbefalt for å få en jenv temp rundt gjæringsspannet.
 
Ebay har billige pumper. spesielt dem ifra asia. Disse er å preferere, de er billige, du kan få dem med euro-kontakt og de er beregnet for samme strøm-nettet som vi har i Norge.
powerhead kalles pumpene :)
 
Røyrvik skrev:
Du trenger ca 50W for å holde 35grader i en 1m2 beholder av 2mm plastikk i 15grader romtemperatur.
Det er sant. men 50W kolber er svært små, og 75-100W er å foretrekke da de er lengre, og bruker mindre tid for å varme opp vannet, og er bedre i å beholde ønsket temp.
 
Det finnes også regulerbare akvarievarmere/dyppvarmere som er populære innen produksjon av noe sterkere alkohol enn hva man foretrekker i øl, men den Vin og bar selger (utsolgt i nettbutikken) har termostat som går fra 42-55 °C og det blir kanskje litt varmt.
 
For akvarier regner de ca. i overkant av 1 (en) watt per liter. Jeg tror noe lignende skulle fungere for vårt bruk.
 
Litt OT, men jeg kan anbefale å bruke varmeteppe / sengeteppe med varme for oppvarming av gjæringsdunker. Det kan surres dunken slik at flaten det varmer på er stor, i tillegg til at det isolerer.
 
Aleksander_B skrev:
Røyrvik skrev:
Du trenger ca 50W for å holde 35grader i en 1m2 beholder av 2mm plastikk i 15grader romtemperatur.
Det er sant. men 50W kolber er svært små, og 75-100W er å foretrekke da de er lengre, og bruker mindre tid for å varme opp vannet, og er bedre i å beholde ønsket temp.
Jepp.
Han spurte hvor mange watt han trengte for å holde 35 grader, jeg ga han svaret under gitte forutsetninger.
 
Tilbake
Topp