Arduino-styrt ølbrygger

Hei godtfolk.

Vi er to kamerater som har slått oss sammen for å lage vår egen "lille" ølbrygger. Denne har i skrivende stund fått navnet V1, da den ikke er helt ferdig utviklet, og kanskje er litt upresis. Men den er ment som starten på noe bedre;)

Da har vi satt vårt første brygg, Nøgne Ø Saison etter oppskrift i "Ølbrygging fra hånd til munn", i vår arduino-styrte ølbrygge; V1.
Hvordan resultat blir får vi vite om noen uker...

Men grunnen for at vi/jeg har startet denne tråden er i utgangspunktet for å snakke om ølbryggeren vår V1 (som snart skal avløses av V2 :) ) Dette for å dele våre erfaringer, og kanskje dra nytte av noen av deres erfaringer i slengen.

Utgangspunktet vårt var at vi ville lage en ølbrygger som skulle styres av arduino. Samtidig som vi ønsket å bygge noe fra bunnen av, og kanskje komme en del billigere ut enn feks en Speidel.... Videre så ønsket vi at den skulle ta liten plass slik at vi slapp å ofre barnerom, eller tilsvarende for å få plass

Denne tråden vil bli oppdatert med bilder og mer detaljer på hva vi har gjort og hva vi skal gjøre.

Men som en liten teaser så kan vi jo si at vi har tatt utgangspunkt i varmtvannsbereder, og at vi har fått til sirkulasjon med å bruke en pumpe fra en vaskemaskin. V1 har to varmeelementer fra vannkokere som totalt utgjør ca 3400 watt.

Håper å få til en oppdatering på denne tråden ila noen dager. litt bilder, mer detaljert informasjon, og ikke minst spørsmål om litt støtte/hjelp med å designe V2;)


Sånn da tiden komme for å legge inn litt bilder her slik at dere kan se hvor flott V1 egentlig er ;) For å begynne med slutten, slik ser maskina ut pr nå;
V1_9.JPG

For å gå en stund tilbake i tid så kan vi jo se litt på hvor vi startet...
Pre_V1_2.JPG Pre_V1_3.JPG V1_1.JPG
Som dere ser så startet vi med en varmtvannsbereder som vi kuttet toppen av. Som dere ser av bildene så har vi på dette tidspunktet montert et gjenget "rør" helt i bunnen av kjelen. Funksjonen til denne kommer jeg tilbake til, men det kan sies at all væske ut av kjelen går gjennom denne.
Videre så ser dere at vi har startet arbeidet med å lage to hull i bunnen av kjelen. Dette er for å montere varmeelementene våre:
Varmeelement_2.JPG
Dette er varmeelementer som vi har hentet ut av vannkokere. Hver har de en effekt på ca 1700watt (selv om det på pakka stod at de skulle ha mer enn som så...)
Neste steg var å begynne på en meskegryte som skulle oppi kjelen. Her handlet vi oss gryte med kran på Biltema og modifiserte denne noe ;)
Maltkjele_1.JPG Maltkjele_2.JPG
I bunnen av denne monterte vi også et slikt sprut-nett som en kan legge over stekepanna. (erfaringene her kommer vi tilbake til... men kan vell si at ikke alt virka som planlagt)
Kjølespiral var ikke akkurat noe stort hokuspokus. Her brukte vi bremserør kjøpt på biltema:
Kjølespiral_1.JPG

Når vi så puttet meskegryta oppi kjelen så det slik ut:
Meskekjele_4.JPG
Denne hvilte på "falsk"-bunn av denne typen:
V1_Falskbunn_2.JPG

Her fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk laste opp flere bilder.. så da fortsetter jeg med nytt innlegg....
 
Sist redigert:
Videre så vi jo at vi hadde et behov for å løfte opp denne gryta i forbindelse med skylling. Og da konstaterte vi jo relativt fort at det ikke var noe særlig å legge en treningsøkt inn i brygginga. Så vi lagde da følgende for å sette gryta på: (det blir en liten treningsøkt i det vi løfter gryta ut... men vi slipper i det minste å holde den på strake armer ;) )
V1_10.JPG V1_12.JPG

På dette punktet så begynte vi se på hvordan vi skulle styre denne ølbryggeren. Det vi bestemte oss for var å bruke en lik gryte som den vi brukte til meskegryte til å huse styringsenhet og pumpe. Dette for at det skulle se renest mulig ut. Vi endte dermed opp med noe som fra utsiden så slik ut:
V1_3.JPG
Innvendig var historien en litt annen:
forsøk 1:V1_Styring_1.JPG end-result: V1_Styring_6.JPG
Som dere ser så gjorde vi en feilberegning med et rør i det første forsøket,.... noe vi rettet i end-result.
Det dere ser nedi gryta er følgende:
Arduino: V1_Styring_7.JPG
Display og rele med kjøleribbe for styring av varmeelementer: V1_Styring_8.JPG V1_Styring_9.JPG
Pumpe: V1_Styring_10.JPG

På utsiden ser det slik ut:
V1_7.JPG
Her får vi informasjon om hvilken temperatur vi ønsker å oppnå. Hvilken temperatur vi har pr øyeblikket, Og så til slutt hvor lenge vi har hatt systemet på ønsket temperatur, og hvor lenge systemet har vært oppe å gått.

Så slik er altså Ølbryggeren V1.
 
Nå over til litt erfaringer og det som vi anser for å være veien videre... Ja det er her vi begynner å kanskje trenge litt hjelp fra dere alle.

Som dere sikkert har skjønt allerede så er vi i god gang med Ølbrygger V2. Vi tar med oss veldig mye fra V1, men vi vil gjøre en del forandringer på design av systemet da det nok er her vi har mest å hente.
her kan nevnes:
- Vi må ha et større meskekar/gryte/ting. Det vi så når vi satt det første brygget var at meskegryta vår rett og slett var for liten. Dette medførte at vi måtte nødkutte litt for å fjerne bunn slik at vi kunne putte i en meskepose.
- Vi må vurdere om vi skal bytte ut kjølespiralen med noe som kjøler noe raskere.
- Se på andre varmeelementer.
- diverse små justeringer.

Det vi så med V1 var at styrings-gryta vår ikke fungerte. Derfor lagde vi denne:
2015-10-06 19.02.38.jpg
Og denne funker :) Her har vi all styring, og færest mulig kabler som går mellom denne og V2. (det var og denne vi endte opp med å bruke når vi satt det første brygget)

Hva som skjer videre nå kommer jeg tilbake til... nå skal "sorgen" etter tap mot Italia slukkes....
 
Anbefaler bruk av Arduino sitt PID Library. Man får det ikke stabilt med kun en termostat.
http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary

Takk for tips, og det er denne vi allerede bruker i v1. Med visse modifikasjoner. Vi overstyrer PID (i koden) opp til det er 4 grader igjen til den ønskede temperaturen, da får PID følge med, og fra 3 grader igjen opp til ønsket temperatur overtar PID styringen.

Gjenstår litt tuning av PID, nærme, men kan bli litt bedre.
 
Da kommer det litt spørsmål som jeg håper at kanskje noen kan hjelpe oss litt med.
Og spørsmålet denne gangen gjelder mesking.

V1 har som dere har sett på bildene lengre opp i tråden en falsk bunn. under denne går det ca 19 liter med væske. dvs at malten knapt nok er nedi vannet. Dette har vi på sett og vis løst ved at vi konstant pumper vannet/vørteren over malten slik at det trekker igjennom denne. Videre så blir vannet tvunget igjennom alt maltet ved at maltet ligger i en gryte slik at væsken må komme ut av bunnen. Spørsmålet/ene er da følgende:
- Er dette en metode som noen har erfaringer med? Hvilke erfaringer har dere isåfall gjort dere?
- Hvor mye av den totale mengden væske bør vi bruke til mesk?
- Bør mesken løftes helt ut av vannet, eller er det greit om den nederste delen er nedi vannet?
 
Det var et stort volum under falskbunnen. Har ikke vurdert en egen meskegryte? Holder på med et eget opplegg med tre. Beredere. Meskegryta tar 100 liter og jeg har 9 liter under falskbunnen.
 
Det var et stort volum under falskbunnen. Har ikke vurdert en egen meskegryte? Holder på med et eget opplegg med tre. Beredere. Meskegryta tar 100 liter og jeg har 9 liter under falskbunnen.
Ja det er vurdert. Men vi ønsker, i denne omgang, å lage et system som er kompakt, og tar "liten" plass. Om dette viser seg lite hensiktsmessig så får vi ta en revurdering i forbindelse med bygging av V2.
 
Meskekar som er bedre tilpasset tar ikke så mye mer plass.
Få tak i vvb med samme diameter som den du har.
Kapp av topp og bunn og en remse på to-fem cm på langs.
Sveis inn silbunn og langsgående skjøt.
Tror bl a @Ørnegård har det slik.
 
Meskekar som er bedre tilpasset tar ikke så mye mer plass.
Få tak i vvb med samme diameter som den du har.
Kapp av topp og bunn og en remse på to-fem cm på langs.
Sveis inn silbunn og langsgående skjøt.
Tror bl a @Ørnegård har det slik.
D du nevner nå er planen med V2. Men ikke som eksternt meskekar, heller som en stor "meskepose ". Om d var dette dere mente så er vi enige alle mann

"problemet" vårt da er å finne varmeelement(er) som bygger minst mulig.....

Og dersom dere har forslag til hva vi kan bruke som silbunn?
 
Sist redigert:
Skråskjær/tilpass et par rør mot bunn (rettvinklet mot siden) og sveis triklamper eller hva det nå heter på rørene.
Tror du kommer klar med rundt 10l dødvolum under "meskeposen". (Vi er enige om denne:))
Få deg en ekstra vvb, kapp av endene og kapp den til langs. Valse ut igjen berederen så har du plate til å lage silbunn av. Sett av en kveld til å skjære slisser med tynneste kappskive fra biltema (1mm?) Avstand ned mot 1cm mellom slissene har jeg lest andre er fornøyd med. Endel jobb blir det men ikke så dyrt.
Jeg har gjort litt av dette men mangler fortsatt mye før jeg er ferdig. Andre får kvalitetsikre ideene.

-Du får også slike "blomstformede" element på 6kw/230v (a 3x2kw) men tror det kan bli vanskelig å rengjøre med fastmonterte slike. Blir også brukt som dyppelement. Men tror du rengjøringen går bra så er det en enkel og billig løsning. Mener de er på rundt 15w/cm2. Og med en litt kraftig ekstern varmeveksler så er det kanskje nok.
 
Ser for meg at ikke vi gidder å lage rist så blir å handle no...
Men hva er da anbefalt maskestørelse?
 
Tilbake
Topp