Arduino Temperaturmåler!

Jeg er ganske fersk i "bryggerfaget", men finner det ganske spennende å smake på resultatet.
Det gir også mulighet til å bygge og modifisere utstyr og hjelpemidler.
Prøvde meg på en Temperatur måler etter ett opplegg jeg fannt i en eldre "Svarstad Ølbryggerlaug" tråd.
Link: http://bryggerlauget.blogspot.no/search/label/Arduino
Bygget sammen sakene, men får feil med kompileringen se bilde!
Kopierte koden fra nevnte tråd og limte inn i ny Arduino fil. Kan det gjøres på annen måte, uten å måtte skrive inn alt? Vet at man kan laste ned, men finner ingen fil til akkurat denne!
Ser at programmet ikke funner "OneWire" når det skal kompileres, men har for liten kunnskap om programmering, så det er litt vanskelig å si hva som kan være feil.
Noen som har noen forslagKompileringsfeil.JPG
 
Takker for svar.
Fikk etterhvert kompilert og lastet ned til Arudino'en, men Temp. viser bare 0 grader.
Virker som den ikke leser proben , DS18B20 i det hele tatt. Kan koble denne fra uten at gjør noen forskjell.
Ellers funker intensitets justering på display, men Min temp. viser 100 grader g Max temp viser 0.
Noe ser ut til å være bytta om kanskje?
 
Via lenken over finner du min Fritzing tegning som viser tydelig hvordan dette kobles. Anbefaler Fritzing for tegning. Programmet er gratis.
Der ser du motstanden som må til. Regner med at dette også kommer frem i Avarstad tegningen...
 
Takker for svar.
Fritzing var et kjekt program!
Men det brakte meg ikke nærmere en løsning. Motstanden på 4,7 k er på plass mellom 5V (rød) og "Data" (gul) leder som er koblet til "Digital" 3. Sort er koblet til minus.
Temperaturen viser fortsatt 0 grader i linje 1. Har 2 følere og får det samme resultatet med begge.
Dessuten så har "Left" button samme funksjon som "Down" button, altså redusere intensitet i displayet. I følge programmet skal Select" button nullstille linje 2, men den har fått funksjonen til "Left" button , som skal være å vise "MIN" temp. Må nok lese mer og lære om programeringen på Arduino!
Men, tips til løsning mottas med takk! :)
 
Tilbake
Topp