Årets hjemmebrygg vil bli brygget hos Nøgne Ø

Hva synes du om denne premien?

  • Helt topp, jeg sørger for å delta!

    Stemmer: 13 65,0%
  • Jeg skal delta uansett, men dette er et godt insentiv!

    Stemmer: 5 25,0%
  • Jeg greier nok ikke å brygge et så godt øl

    Stemmer: 2 10,0%
  • Annet

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    20
Som om det ikke er nok med 12 liters Corneliusfat til mange av deltakerne i publikums favorittklassen, så har Norbrygg fått en avtale i boks med bryggeri Nøgne Ø, bryggeriet som har vakt internasjonal oppmerksomhet ved å vinne både gull og sølv i World Beer Cup 2008 i San Diego, USA.

Avtalen er som følgende: brygget som vinner flaskekonkurransen i NM2009 vil bli brygget hos Nøgne Ø, sammen med vinneren. Ølet blir da tilgjengelig i bestillingsutvalget til vinmonopolet. Forutsetningen er at dette brygget har en alk styrke på over 4,75%.

Detaljene rundt denne premien blir avtalt senere. Vi vet altså ikke ennå om undergjæret øl kan brygges hos Nøgne Ø eller ikke. Deltar du med overgjæret øl så har du ihvertfall muligheten til å vinne denne premien. Husk at man ikke nødvendigvis må delta i klasse 5 (sterkøl) for å kunne vinne flaskekonkurransen samt denne premien, et brygg med OG opptil 1.065 i én av de andre klassene er også aktuelt, så lenge ølet er sterkere enn 4,75% alk.
 
Er det satt noen dato for årets NM? Viktig å få det inn i kalenderen tidlig, så andre langtidsplanlagte aktiviteter kan styres unna denne hellige lørdagen!
 
Kjempeartig ! Godt jobba gutter, hadde jeg bare visst dette tidligere skulle jeg lagt meskekaret på silkeputer og flytta sengen ned i gjæringsrommet.  Skal i gang med en ny Havrestaut (klon av fjorårsvinneren) og skl nå selvsagt gjøre meg ekstra ekstra flid......
 
Gahr, vet du noe om tilgjengeligheten for ølet ditt? Jeg sjekket idag Vinmonopolets liste over nye varer for september, men jeg fant ikke ølet ditt der  ???
 
Det ble tappet 6500 flasker, 30 fat og to casks (til Naboen her i Bergen, håper Joachim ordner en liten happening når ølet kommer!). Planen var at det skulle inn i bestillingsutvalget i september, men det er ikke sendt fra bryggeriet ennå. Det har vært mye å gjøre der i det siste, og så vidt jeg vet hadde daglig leder, Kjell-Einar Karlsen sin siste arbeidsdag der i dag, så det har nok vært hektisk. Salgsansvarlig Scott Larrick sa i en mail for et par dager siden at de har flere øl som skal sendes til Vectura, men kunne ikke gi noen spesifik dato. det hadde selvsagt vært ok å få ølet ut snart, men samtidig er det ingen tvil om at det bare vil vinne seg på lang lagring før konsum.

Selv har jeg fått et lite lager med flasker, og og jeg mener definitivt at brygget har blitt vellykket. Det har en god del igjen før det nærmer seg toppen, men er allerede overraskend modent, og tegner til å bli riktig bra. Jeg er svært fornøyd så langt.
 
Gahr skrev:
Selv har jeg fått et lite lager med flasker, og og jeg mener definitivt at brygget har blitt vellykket. Det har en god del igjen før det nærmer seg toppen, men er allerede overraskend modent, og tegner til å bli riktig bra. Jeg er svært fornøyd så langt.

Jeg måtte bare spørre Shelton Brothers og de hadde ikke fått inn flaskene ennå heller, men de er da sikkert (snart) på vei dit også. Bra saker! Hva synes du om smaken på dette brygget, i kontrast med ditt første brygg som ble med i NM, og da etter like lang tids modning?
 
Nøgne Ø-versjonen har kanskje en anelse mer humle, men det er vanskelig å si. Fargen er veldig lik. Ser frem tl fortsettelsen. Jeg skal ha en liten parallell-test senere i kveld, forøvrig.
 
Jeg har ikke kommet så langt ennå. Men nå ser jeg at Andhrimnir Barley Wine er kommet både på Bystasjonen og i Walkendorfsgate, så jeg får vel stikke innom og handle litt en av dagene.

[edit: flytte h i Andhrimnir]

EDIT: denne tråden er splittet fra tråden om VG sin juleøltest 2009. Mvh Webmaster
 
Løp og kjøp! ;D Moro at flere pol får det i hyllene. Har solgt en del i Fyllingsdalen allerede.

Eldstegutten min (5 1/2 år) var på tur gjennom Oasen (handlesenter) for noen dager siden. De gikk forbi Vinmonopolet, hvor Andhrímnir-ølet er synlig gjennom et vindu i den ene sideveggen på butikken. Han stoppet opp og ropte stolt til alle de andre i barnehagen: "Der er ølet til pappa!". Det er gutten sin, det!
 
Gahr skrev:
Eldstegutten min (5 1/2 år) var på tur gjennom Oasen (handlesenter) for noen dager siden. De gikk forbi Vinmonopolet, hvor Andhrímnir-ølet er synlig gjennom et vindu i den ene sideveggen på butikken. Han stoppet opp og ropte stolt til alle de andre i barnehagen: "Der er ølet til pappa!". Det er gutten sin, det!

Barnevernet på døra snart?  ;D ;D ;D
 
Gahr skrev:
Løp og kjøp! ;D Moro at flere pol får det i hyllene. Har solgt en del i Fyllingsdalen allerede.

Eldstegutten min (5 1/2 år) var på tur gjennom Oasen (handlesenter) for noen dager siden. De gikk forbi Vinmonopolet, hvor Andhrímnir-ølet er synlig gjennom et vindu i den ene sideveggen på butikken. Han stoppet opp og ropte stolt til alle de andre i barnehagen: "Der er ølet til pappa!". Det er gutten sin, det!

Får du prosenter av salget?  :ilike:

Det er svigersønnen sin det  ;D
 
Gjekk tilfeldigvis forbi vinmonopolet i ulsteinvik for nokre dagar sidan. Der brukar dei som regel berre å ha 3-4 typar microbrygga øl, men kva såg eg på øverste hylle?? Joda, Andhrímnir! Kjøpte meg 4 flasker. Og eg må seie det at den falt i smak. Bra jobba Gahr!
 
Vinmonopol i U L S T E I N V I K faktisk!!!
Da jeg gikk på folkehøgskule der for ..... 13 år siden så drev de og murret om at de muligens ble nødt til å godta eget ølutsalg i bygda.  Tidene forandrer seg, til og meg på sunnmøre. Men vinmonopol, det synes jeg er å dra strikken litt langt :klovn:
 
Fikk til og med ØL i butikkane i ulsteinvik i november.

trur det blei for mykje heimbrent for politikarane.

men i kommuna eg bor i har vi berre eit ølutsal. trur det er 3 kommuner i norge som har ølutsal
 
hvordan fungerer det egentlig med ølutsalg?
Klarer de å ha ett litt spennende utvalg eller er det bare en butikk med ett utvalg av industripils?
 
Tilbake
Topp