Aromabrygg eller Allgrain

Hei godtfolk!

Jeg har svært lyst å begynne å utforske denne flotte verden, med ølbrygging.
Jeg har researchet litt, og vurderer aromabrygg for at det rett og slett skal bli billigst om jeg mislykkes og ikke trives i hobbyen, men ser for meg at allgrain brygg i bryggemaskin kan gi bedre resultat, dermed lykkes og trives bedre i hobbyen.

Jeg er avhengig å begynne med oppskrifter og lese enda mer mens jeg brygger, men er interessert i å utforske med humle og malt etter hvert.

Jeg ser det selges masse forskjellige nybegynnersett.

Jeg lurer på om dere har noen tips? Hvordan starte og med hvilket utstyr?

Ønsker dere ellers en aldeles helg med flott drikke i glasset!
 
Hvis du har midlene til å legge ut for det så ville jeg gått rett på all-grain, kjøp brukt og du har ingen tap overhodet (muligens også fortjeneste) ved salg av utstyret igjen. Men det er ikke nødvendigvis store investeringen som skal til for de rimeligste løsningene, jeg har sett flere bryggemaskiner til rundt 1500kr brukt f.eks.

Gå for BIAB hvis du ønsker en litt mer manuell prosess under selve meskingen, bryggemaskin hvis du ønsker dette mer automatisert.

Men det er en del ting å ta stilling til, hvis du f.eks skal brygge pils så kommer du ikke unna å investere i et gjæringskap (stort sett et gammelt kjøleskap + varmebelte/plate med en ekstern temperaturkontroller som lar deg heve eller senke temperaturen) eller en annen måte å kontrollere temperaturen på. Men det er mye du kan brygge i romtemperatur også.

Og så om du skal flaske, eller få dette rett på fat. Flasker er rimeligere i anskaffelse, men det blir nærmest forventet at du gir det bort når du vil kvitte deg med de, fat og komponenter til dette holder seg godt i pris så det vil ikke være noe tap her, men det er en langt høyere inngangskostnad. (19l fat, 2kg gassflaske, regulator+slanger = ca 3500kr nytt)
Fordelen er potensiell plassbesparing, mindre sjanse for oksygenering og mulighet for å tappe direkte fra et kjøleskap f.eks

Angående gjæring så ville jeg selv ha gått rett på en Fermzilla 27l (hvis du planlegger typiske 25l batcher da). Er dyrere enn de rimeligste bøttene, men du får muligheten til å tappe uten kontakt med oksygen, kan gjære under trykk etc.
 
Hei
Start med å melde deg inn i Norbrygg 01.01.20 ;-) Da får du rabatter på de fleste bryggebutikker.
Deretter kan det være lurt å kjøpe et enkelt sett brukt. Investeringen er svært liten, og du har nok til å lage ekstraktbrygg (aromabrygg?)
Det er enkelt å lage øl, men vanskelig å lage god øl. Jeg vil derfor anbefale ekstraktsett + humle og gjær fra bryggebutikk. Ekstraktsettet må være ferskt ellers smaker det gammelt.
Deretter må du finne ut hva som motiverer deg med brygging. Alt fra billig øl på den ene siden, til bryggeteknikk og vann/gjær/malt/humle-forståelse. Ingenting er feil, men dette vil være styrende for hvilket utstyr du bør satse på. Ikke kjøp for mye utstyr i starten før du har funnet ut av dette

Velkommen på forumet og inn i bryggemiljøet.
 
Tusen takk for to gode og utfyllende kommentarer! Jeg tar tipsene til meg, og skal begynne å lete etter utstyr. God idé med å melde seg inn i Norbrygg!
Ønsker dere en fin kveld videre :)
 
Uansett hvilken løsning du velger, så er det ikke mulig å lage godt øl om du ikke har kontroll på gjæringsprosessen.

Hvilke muligheter gir boligen din deg, dvs. hvilke stabile romtemperaturer har du? Har du bare normal romtemperatur, som vel mange med en vanlig leilighet har, trenger du nok et kjøleskap og et system for temperaturstyring. Det er begrenset hva du kan brygge med en temperatur på et par og tjue grader.

Valg av meskesystem har ikke noe å si for kvaliteten på ølet. Du kan brygge verdens beste øl på verdens enkleste utstyr. Ikke dermed sagt at det ikke kan være praktiske grunner til å skaffe en bryggemaskin - men du får altså ikke bedre øl med den.

Vil du gjøre det helt enkelt i starten - jeg snakker om maltbrygging nå - er det lurt å begrense seg til å brygge mindre brygg, dvs. 10-12 liter. Da kan du koke på komfyren din, og trenger kanskje ikke å skaffe noe særlig utstyr i det hele tatt. Det du ha, er en stor nok kjele - helst 20 liter. Og en sånn vil du uansett ha bruk seinere.
 
Tusen takk for alle tips! Virker som et utrolig sammenflettet og hjelpsomt "samfunn".
Det med temperaturstyrt kjøleskap, er dette noe man får kjøpt noe sted, eller må det lages/modifiseres selv?

Jeg har tenkt å starte med IPA, da dette som regel krever mindre kontroll på gjæringtemp(?), rundt vanlig romtemp.

Jeg tenker det blir lurt å starte med et all grain sett, med råvarer og oppskrift, får så å begynne å utforske med diverse humle og malt når jeg har fått litt mer forståelse for råvarene.

Kjempe flott forum!
Ønsker dere en fin dag videre :)
 
Tusen takk for alle tips! Virker som et utrolig sammenflettet og hjelpsomt "samfunn".
Det med temperaturstyrt kjøleskap, er dette noe man får kjøpt noe sted, eller må det lages/modifiseres selv?

Jeg har tenkt å starte med IPA, da dette som regel krever mindre kontroll på gjæringtemp(?), rundt vanlig romtemp.

Jeg tenker det blir lurt å starte med et all grain sett, med råvarer og oppskrift, får så å begynne å utforske med diverse humle og malt når jeg har fått litt mer forståelse for råvarene.

Kjempe flott forum!
Ønsker dere en fin dag videre :)
Kjøleskapet "lager" du sjøl ved å bruke en dings som måler temperatur og gir strøm til kjøleskapet ved behov, altså når det er varmere enn du vil. Dingsen kan du kjøpe helt ferdig fra bryggebutikken (inkbird) eller som halvfabrikata fra Kina (stc1000), men uansett er det ikke snakk om krevende ombygging. :)
 
Er ikke krevende, men STC1000 må du vel være elektriker for å kunne montere lovlig.
Det du har lov til selv er stort sett bare å bytte/montere støpsler (16 og 25A) samt kontakt på skjøtekabler.
Flytte taklamper etc som ikke ansees som fast installert, mens bordlamper/lampetter kan du gjøre en del med.
 
Er ikke krevende, men STC1000 må du vel være elektriker for å kunne montere lovlig.
Det du har lov til selv er stort sett bare å bytte/montere støpsler (16 og 25A) samt kontakt på skjøtekabler.
Flytte taklamper etc som ikke ansees som fast installert, mens bordlamper/lampetter kan du gjøre en del med.

Nå vil jeg si at denne modifiseringen (STC) tilhører kjøleskapet, og ikke fast strømnett.
 
Tilbake
Topp