Artig ølsted i Praha

Var på gjennomreise i Praha forleden og hadde mange timer til neste fly. Jeg tok derfor en tur inn til gamlebyen (vha buss og T-bane) for se meg omkring, og smake litt godt tsjekkisk øl.

Stedet jeg besøkte var U Medviku (antar at det betyr "hos Medviku", eller noe sånt?). Dette er en kombinasjon av ølhall, restaurant, hotell og mikrobryggeri - og et bitte lite ølmuseum har de også der.
http://www.umedvidku.cz/
I dette bygget skal det visstnok ha vært brygget og drukket øl siden 1466 - og det er jo faktisk en god stund tid, kan man si. Uten at jeg fikk noen sterk opplevelse av tradisjonens ubrutte røtter av den grunn. Det har nok rent adskillig vann i elva siden den gang ... på godt og ondt.

Det jeg smakte av øl (samtlige sorter, som var kun 3 stk tilgjengelige ved mitt besøk) var utmerket, om enn for det meste ikke ekstraordinært.

Mikrobryggeriet var også, så vidt jeg kunne se, et helt alminnelig og moderne mikrobryggeri. Og veldig lite, altså: Jeg tror kapasiteten er noe slikt som 250 liter i slengen. Liten kapasitet betyr mer jobb, men også større variasjonsmulighet, ferskere øl, og lavere risiko.

Så hva med ølet?: Deres sesong-øl, "Rogue", var virkelig utmerket og humlefriskt. Som en flott bayer eller oktoberfest på sitt aller beste, men med en friskere humlearoma av tsjekkisk humle. Helt nydelig, vil jeg si.

Selve flaggskipet, "Oldgott", var helt greit, men ingenting jeg vil rope noe stort hurra for; litt for anonymt til det, synes jeg. Og dette til tross for at det skal være lagret på eikefat. Også ganske bayer-aktig, absolutt bra øl, men heller ikke noe storartet, altså. Muligens også et snev av infeksjon.

Men de kan noen ting her: Overraskelsen var "X33"! Det høres nærmest ut som siste nytt innenfor supersonisk flygning, og umiddelbart virket derfor dette ølet mindre interessant for meg - det virket mer som en jippo; men så fikk jeg se etiketten!: 12.6 volumprosent alkohol! Og med KUN byggmalt i vørteren! Da ble det plutselig veldig interessant.

33 refererer altså til 33 grader plato, som er stamvørterens OG. Det blir noe sånt som 1.144 grader oechsle, eller deromkring. Og det er jo ganske heftig. Hvordan de får dette til vet jeg ikke, og ikke vil de ut med heller; men jeg tipper at de koker vørteren godt inn. Det ville i hvert fall jeg gjort om jeg skulle lagd noe sånt. Akkurat sånn som de gjør på Voss.

Så hvordan smakte det?

Faktisk ikke så helt ulikt godt Vossabrygg. I hvert fall var det en veldig flott kombinasjon av surt, søtt og bittert. Og med en en masse annet innimellom, spesielt mersmak. Og så søtt at det klisset på leppene; men denne sødmen ble galant balansert av syrlighet og bitterhet - og alkohol. Alkoholen var faktisk ikke plagsom i det hele tatt, tross den høye prosenten. Et brygg i flott balanse og en smaksbombe av de helt store. Jeg ville ikke kvie meg for å servere dette, hverken til nøtter, bløtkake, hjemmelaget karamellpudding, ost, spekemat, eller - ingenting. Det kan faktisk utmerket godt også drikkes alene.

Så det var altså mine siste erfaringer fra Praha!
;D
 

Vedlegg

  • medviku.jpg
    143,8 KB · Sett: 512
  • medviku2.jpg
    131 KB · Sett: 523
Ser ut som svaret mitt på dette innlegget har falt bort, så derfor fyller jeg på en gang til:
Praha er min yndlingsby nr 1, og U Medvidku er en av mine faste stoppesteder. U Medvidku betyr hos bjørnene, sjekk inngangspartiet så ser du bjørnene.
X 33 er akkurat som Oldgott gjæret og lagret på eikefat, men X 33 trenger lenger tid enn Oldgott. X 33 er lagt med karamell og Munchener malt, gjæres i i 2 uker, lagres så i 14 uker. Etter disse 14 ukene blir et nytt friskt skudd med gjær tilsatt for å få igang gjæringen igjen, og ølet blir så lagret igjen i nye 14 uker. Det sies at ølet blir bedre batch for batch pga at tønnene eldes, og dermed gir ølet mer smak og karakter.
Minibryggeriet har et nytt øl på gang akkurat nå, har vært tilsalgs noen uker allerede, et kastanje øl Kaštanové Pivo brygget med tilsetning av kastanjemel
 
Tilbake
Topp