Artig oppskrift på ekstraktbrygg til Corneliusfat

Etter ca 20 år i bransjen har jeg i løpet av denne våren og sommeren, godt hjulpet av såkalte "tilfeldigheter" og det herværende forum, omsider funnet fram til noe av det beste jeg har smakt av ekstraktbrygg. Det er en ganske billig og god oppskrift som jeg gjerne vil dele sånne som enten er så late at de ikke gidder å brygge med malt (sånne som jeg ;D) , eller med dem som (for tiden) ikke har noe annet fornuftig alternativ (dvs sånne som Eduard, etc  ;D) ... !

Oppskriften er nokså fleksibel, men tilpasset et visst någjeldende tilbud fra Petit Agentur, samt 2 stk Corneliusfat og 2 ikke alt for fulle bryggerbøtter, dvs totalt ca 40 liter brygg.

Her er den:

5 bokser (7.5 kg) Muntons Perfect Pint Pilsner (kr 39,- pr stk, totalt kr 195,-)
1 pose (500g) Muntons Ekstra lys spraymalt (kr 45,60)
Wyeast Withbread, London ESB, eller liknende ale-gjær etter behag (kr 58,-)
140 - 200 gram aromatisk humle til tørrhumling (ta hva du liker, EKG, Fuggles, el.l. Jeg har til og med prøvd med Tettnanger, ble helt nydelig, men kanskje ikke akkurat typegodkjent)  ;)
Varmt vann fra krana (det smaker temmelig dødt og passer fint til ale!)
1 ts gjærnæringssalt (hvis du har)
1 ts kritt/gips (hvis du har)

Hvis du gidder, kan du også lage 2 x ca 0.5 liter forkultur (starter) av noen av de ovenstående ingredienser.

Jeg varmer opp alt (unntatt gjæra  ;D) til ca 90-95 ºC og heller over på bryggerbøttene (gjerne et par-tre ganger fram og tilbake for å få godt med luft i vørteren).
Så setter jeg lokket på bøttene, plugger eventuelle hull, og rister på bøttene mens jeg litt etter litt slipper ut trykket. Når intet mer overtrykk kan spores, så snur jeg bøttene opp-ned og lar dem stå rolig 5-10 minutter. Da er de temmelig sterile innvendig. Deretter setter jeg dem den riktige veien oppi en balje (eller badekar, en bekk, havet, sjøen, eller hva jeg nå har for hånden) med kaldt, rennende vann for nedkjøling.

Gjæra/forkulturen tilsettes selvsagt når vørteren er kald nok, dvs håndvarm.

Gjæres ved 17-21 ºC til ferdig, tar ca 6 - 12 døgn (skummet skal nesten ha lagt seg helt). Deretter over på fat med aromahumle (i BH-poser), ca 70 - 100g humle til hvert fat (mer eller mindre etter smak). Bruk bare hel blomst, ikke pellets!!! (Se for øvrig under "Bryggertabber" om dette ...)  :-[

Du kan også godt bruke lagergjær, men da fortinnsvis med andre temperaturer, gjæringstider og humlesorter. Jeg fikk feks et særdeles vellykket påskebrygg ved å bruke Wyeast Bavarian Lager som gjæret ved 8-9 ºC, og med Hallertauer Hersbrücker og Tettnanger som aromahumle. NAM!  :godtoel:

Lykke til!

MK
 
Humm..:) Så lettvindt. Har fulstendig tro på at det blir knall. Ekstrakt kan bli utmerket. Og tørrhumling er jo fortreffelig!
Men skjønner jeg deg riktig når du rister varm vørter?
 
Øøh, jah ... det er mest for å være sikker på at lokket ikke spretter av når jeg snur bøtta/bøttene opp-ned.
Når alt er kjølnet rister jeg mer. Så har jeg oppi gjæra.
Litt dårlig forklart det der, kanskje.  :-[
MK
 
Rent teoretisk i hvert fall, så er det no-no å riste luft inn i varm vørter. det kan føre til oksdering og pappsmak. Det kommer kanskje ikke umiddelbart, men etter en tid blir det ganske så merkbart. La heller vørteren kjøle før du rister.
 
Sikkert riktig det, Gahr!

Jeg bare ser for meg min "lettvint-desinfisering" (hvor jeg snur bøtta opp ned), uten forhåndsristing ... og lokket så spretter av pga innvendig trykk mens bøtta står opp-ned ... !  ;D ;D ;D

Så hvorfor rister jeg da, før vørteren har kjølt seg helt ned?

Vel, for det første fordi det påståes at rask nedkjøling av vørteren er viktig. Derfor må gjæingskaret først steriliseres; og vørteren må kjøles ned hurtigst mulig etter at steriliseringen er i orden.
For det andre fordi det visstnok ikke er så sunt (for vår helse, altså) å utsette plasten i disse bryggerbøttene for såpass høye temperaturer over lang tid. Plasten kan da visst gi fra seg en del interessante kjemiske forbindelser som ikke er gavnlige for helsa ... men det er det jo mye som ikke er ... ! ;)


Og for å være helt ærlig: Dette vet jeg ingenting om, bare så det er sagt.  :)
Bare ting jeg har latt meg fortelle.

Det jeg imidlertid vet, er at noen "pappsmak" har jeg ikke merket noe som helst til; men på den annen side har jo brygget mitt som regel bare fått lagre en 6-8 uker eller så - totalt. Så det kan jo hende dette ville kommet senere.
På den annen side: Når alt ølet allerede er drukket opp, så gjør det jo ikke så mye!?  ;D

Jeg kommer uansett til å forske videre på din som alltid verdifulle input.
Mange takk!

MK
 
Vil anbefale deg å desinfisere gjæringskarret før du heller vørteren oppi.
Det finnes mange bra løsninger på dette.
Jeg bruker Sterkrens fra petit
Dette er veldig enkelt i bruk.
Bruker å blande opp ca.10l i gjæringskarret, riste det litt, å la det stå i noen minutter.
Så er det baer å helle det ut, å helle vørteren rett oppi uten å skylle det først.

Vet  vin & bar selger chemipro oxi som kan brukes på samme måte, men har ikke testet dette selv.

Da kan du sette gjærings karret direkte til kjøling, å unngår både risting av varm vørter og at plasten står lenge med høy temperatur.
 
Jo, takk, jeg vet det, Steinar.
Sterkrens er topp! Veldig bra produkt. Resonnementet ditt er også helt sikkert helt riktig i og for seg.
Men erfaringen har vist meg at denne måten er både enklere og sikrere i dette stadiet av bryggingen.
Og ølet blir godt - svært godt. Det er vel det viktigste? Og så sparer jeg noen kroner jeg heller kan legge i humle til tørrhumling.
Sterkrens bruker jeg mest på fat etc.
Men takk skal du ha for innspillet! Jeg skal gjøre en sammenlignende test neste gang jeg brygger. Alltid bedre med fakta enn synsing.
MK
 
Morten Kielland skrev:
(...)
Varmt vann fra krana (det smaker temmelig dødt og passer fint til ale!)
(...)

Er det ok med varmtvann fra krana? Er det bare en myte at dette vannet er fullt av kobberioner? Vet at vi målte dette i fysikken på videregående, og fant ut at eldre varmtvannsberedere var dem med høyest innhold av Cu.. men husker ikke om det var for høyt til å kunne anbefale å drikke det. Noen som har målt det?
 
Har aldri målt noe, men gjort noen smaks tester.
Bare tapp litt varmtvann i ett glass å kjøl ned.
Ofte, i allefall med eldre varmtvann systemer, kjenner man en tydelig metallisk smak på vannet.
Har brukt å si att hvist det smaker bra, bør det gå bra å bruke det, men kunne jo vert interesangt om noen kunne bekrefte dette litt mer vitenskapelig.
 
Gjæren tar opp en god del av det eventuelle kobberet under gjæringen. Jeg ville dog aldri brukt vann som ikke smakte godt i bryggingen.
 
"... det eventuelle kobberet"; ja - det var jo nettopp det.
;D
Her bør man nok smake seg fram.
Åssen smaker kobber, forresten?

For øvrig har jeg nå kjøpt meg et 5 kW gassbluss og strømregninga har faktisk krympet mer enn gassregninga har økt; så nå bruker jeg kaldt vann fra springen jeg også ... blir billigere.
 
Morten Kielland skrev:
Åssen smaker kobber, forresten?

Det smaker metallisk.. som blod, eller også som "penny", men 50-øring er sikkert også rimelig nær pennyen på smak. (bør kanskje sprites av eller kokes før smaking)
 
Tilbake
Topp