Artige erfaringer med 2042 Danish Lager

I anledning IKT-NM fredag som var, stilte vi med det som egentlig skulle være en "gyllen" lager. Med Pils i base, litt Vienna og en svak prosent caramalt, humlet med edruelige mengder EKG både foran og bak og Wyeast 2042 Danish lager, skulle dette være oppskriften til noe som kan bli ganske godt. Vi har gode erfaringer med 2042 fra før og karra til oss en 5.plass under PF ifjor med en pils med samme gjæren. Den er vår absolutte lagerfavoritt fordi den gjærer rent på 11 grader, trenger ikke ikke diacetyl-rast og er nesten krystall- og drikkeklar etter en uke på flaske(Yep, dette er faktisk helt sant).

Men i år skjedde det noe rart. Av en eller annen grunn ble ølet tappet på fat altfor tidlig og SG var på rundt 1.035. En ordentlig brainfart av medbryggeren min kan man si. Den fortsatte å ettergjære på fatene i to uker til i romptemperatur med en ventil som skummet over av dritt og møkk hver eneste dag. Ølet ble aldri klart slik vi ville og , men vi stilte med det likevel, for å se hva folk tenkte. Svaret vi fikk nesten hele tiden var "jøss, masse sødme og belgisk?". Vi målte ølet på arrangementet hos Vit Hva Du Drikker-standen og FG var da 1.007.

Til å ha stått i romptemperatur ganske lenge og gjæret, produserte denne lagergjæren en veldig fruktig, kompleks aromaprofil som jeg ikke har merket hos lagergjær. Det var ikke noe fusel eller usmaker bortsett fra en kraftig bananaroma som kanskje dominerte mer enn normalt og kunne minne mer om en gjær som heller mot Belgian Golden Ale eller lignende belgiske typer. Det får meg til å gruble litt over hva jeg kan presse denne gjæren til å gjøre-

Er det flere som har lignende erfaringer med 2042 eller lignende lagergjær-typer?
 
Hva var OG på denne?
Kanskje den var forbi stadiet med produksjon av fusel og usmaker når dere fikk ølet på fat på 1.035? At det på en måte ble som en diacetyl-rest der opprydding foregikk på høyere temperatur, 18-20 grader-ish?

Uansett, interessant. :)
 
:) SG på 1.035 jo ikke helt 2/3 utgjæring mot 1.007, men et godt stykke på veg (ca 1,6/3).
Så tidspunktet hvor øking mot en eventuell diacetyl-rest hadde vært OK, var jo ikke så langt unna.
 
Tilbake
Topp