Hvordan vet du det? Kan det ikke tenkes at økt vekstrate skyldes noe annet som f.eks at du holder gjæra i suspensjon eller at du frigjør CO2 som lettere utslipper med løs folie?
Og hvor mange forsøk har egentlig blitt gjort på dette?
Det er klart du får pisket inn mer O2 under oppstartsfasen, men så fort gjæringa tiltar blir oksygenet fort forskjøvet
Hvis du ikke tilfører oksygen, er det begrensa hvor mange delinger membranråstoffet rekker til. Du skal da maks kunne få en åttedobling av det opprinnelige celletallet. Men jeg kan fylle kolben min med tre liter vørter og en dråpe gjær, og få like stor tilvekst som om jeg hadde starta med ei fersk pakke fra whitelabs eller en annen produsent. Jeg ser ikke at det der ville vært mulig hvis det ikke faktisk blei tilført oksygen.
Jeg har ellers aldri sett noen med vitenskapelig bakgrunn sette spørsmålstegn ved at det tilføres oksygen. Men det hadde vært veldig interessant å se det, om det finnes.
Jeg er enig i at det er en tenkelig forklaring på forskjellen mellom tett og løs folie at du får et høyere CO2-trykk med tett folie , men egentlig trur jeg ikke trykkforskjellen ville bli særlig stor. Jeg synes dette er en illustrasjon av det som var utgangspunktet mitt i denne tråden, nemlig at det er mye som ganske lett kunne avgjøres om vi bare hadde tilgang til vitenskapelig kompetanse.
Jeg er ikke happy med å ikke kjenne til flere forsøk enn de Troester har gjort - og jeg trur egentlig ikke det har blitt gjort noen. Men når formelen hans brukes i flere kalkulatorer, regner jeg med at det i alle fall må være gjort noen celletellinger som kan bekrefte at resultatet blir noenlunde riktig. På sett og vis gjentar vi jo eksperimentene hans hver gang vi setter en starter, og det er en del hjemmebryggere som har utstyr til å telle celler. (Jeg regner rolig med at det vil være ganske store variasjoner forårsaka av flere forhold, men det plager meg ikke.)