ASIBA oppskrift

Har litt planer om et forsøk på en American Style India Black Ale.
Jeg tenker i utgangspunktet ca som dette:

4 kg Palemalt              (77,67%)
450g Krystallmalt (60L)  (8,74%)
350g Carafa II            (6,80%)
250g Sjokolademalt      (4,85%)
100g Ristet byggmalt    (1,94%)

Med mitt volum og 75%: ca 1.054 OG og 77,5 EBC

Synspunkter på denne maltsammensetningen?
 
Gjærstarter med Wyeast 1056 eller White Labs WLP001.
Ønsker god utgjæring. Meskes på ca 66 grader?

Tenker Cascade og Amarillo med fokus på aroma og
mesteparten av bitterheten tilsatt seint i kokingen.

Hva tror du?
 
Med Carafa II mener du vel Spesial-varianten? Det er iallfall den som er vanlig å bruke, siden den er mindre bitter på smak. Etter det jeg har forstått, skal ølet være svart uten å gi brentsmaken av en porter eller stout, og da må du nesten kutte sjokolademalten og den andre svartmalten, samt bruke akkurat nok Carafa II Spesial til å få ølet svart.

Cascade og Amarillo høres godt ut.
 
Det ser ut som du får et øl med ganske kraftig røstet preg. Slik jeg forstår ASIBA-stilen, er det nærmest en IPA med sukkerkulør og mulighet for å gjemme litt mørkere malt i fargen. Den typiske malten for å gi farge er carafa special, som er carafa der skallet er polert vekk. Da forsvinner også mye av de brente smakene.

Carafa II og sjokolademalt er malt som er ganske like og gir en del brentsmak, i tillegg til at røstet bygg også har tydelig brentsmak. Alt i alt ville jeg droppet mye av det mørke maltet og kjørt på med enten carafa special eller sukkerkulør.
 
Takk for innspillene. Godt å ha eksperter å støtte seg på.

Jeg finjusterer bort Roasted Barley og Sjokolademalten.
Justerer opp Krystallmalten til 700g for å beholde ca samme OG

Prøver å justere opp Carafa II Special til ca sort farge, men kommer da betydelig over de 5% Weyermann anbefaler.
Med nedjustering til 250 g og skifte til Carafa Special III passer det bedre. Hva tror dere om dette?

Utkast II :   OG:1.053   EBC:55,2
4 kg Palemalt               (80,81%)
700g Krystallmalt (60L)  (14,14%)
250g Carafa III Special  (5,05%)
 
20% spesialmalt i en ASIBA er nok litt mye. Jeg er usikker på hvor mye du brygger, men for 20 liter ville jeg nok økt mengden palemalt en kilo og kanskje halvert krystallmaltet.
 
Halvveis ot, men: Finnes det noen IBA å få kjøpt i Norge om dagen? Da er det jo lettere å vite hva man brygger... :)
 
Erik1984 skrev:
Halvveis ot, men: Finnes det noen IBA å få kjøpt i Norge om dagen? Da er det jo lettere å vite hva man brygger... :)

Det er ikke mange av den tilgjengelig i Norge.

Håndverkerstuene i Oslo hadde BeerHere Dark Hops på fat en periode, mulig den blir satt på igjen(?)
Haandbryggeriet har importert Southern Tier Iniquity. Den blir sannsysynigvis å finne på spesialpolene i Oslo og Bergen etterhvert.

Og øltypen heter vel Black IPA, offisielt, etter mye om og men...

http://www.ratebeer.com/beer/beer-here-dark-hops/101685/ http://www.ratebeer.com/beer/southern-tier-iniquity/97872/
 
Ole Richard skrev:
Og øltypen heter vel Black IPA, offisielt, etter mye om og men...

Er det noen andre enn Brewer's Association som har gitt den et "offisielt" navn enda? De bruker ihvertfall American-Style India Black Ale.
 
''Offisielt'' er vel kanskje å dra den litt langt.
Men i min lille ølverden har diskusjonen gått på Black IPA vs Cascadian Dark Ale.
Min lille ølverden er RateBeer og Beer Advocate, som begge bruker Black IPA.
BJCP er ikke på banen enda, vil nok ta en stund før de evt. godkjenner og finner passende navn til øltypen.
 
Etter god hjep har jeg Utkast III til maltsammensetning klar:
Jeg brygger ca 20 liter.

5kg    Pale malt                      (89,29%)
350g  Karamellmalt (60L)   (6,24%)
250g  Carafa Special III       (4,46%)

OG:  1,060  EBC: 51,1
 
Med forbehold om at jeg ikke kjenner stilen fra noe annet enn tekstlige beskrivelser, synes jeg dette ser ut som ei bra maltsammensetning.

Blir ikke fargen riktig, hadde jeg ikke nølt med å bruke sukkerkulør. Flere oppskrifter bruker Sinamar, som for alle praktiske formål er E150 sukkerkulør (riktignok ikke for matmerkeformål eller for tyske renhetslovpurister).
 
Shea-Arne skrev:
Er ikke det litt teit å kalle en svart øl for Black "pale" ale?

Som gustavf sier, har the Brewers' Association tatt i bruk betegnelsen "American Style India Black Ale". Synes det er en god beskrivelse.

gustavf skrev:
Med forbehold om at jeg ikke kjenner stilen fra noe annet enn tekstlige beskrivelser, synes jeg dette ser ut som ei bra maltsammensetning.

Blir ikke fargen riktig, hadde jeg ikke nølt med å bruke sukkerkulør. Flere oppskrifter bruker Sinamar, som for alle praktiske formål er E150 sukkerkulør (riktignok ikke for matmerkeformål eller for tyske renhetslovpurister).

Om man KUN bruker fargem går man glipp av smaken carafa special, som tross alt vil gi en del smak også, selv om den ikke er slike spiss som ristet bygg, svart- og sjokolademalt.
 
Jeg synes cascadia dark ale er et MYE tøffere navn på ølet :) Den har trossalt ingen historiske tilknytninger til india, og er like pale som natten er solfyllt
 
Øltypen har en definitiv tilknytning til IPA, og "India"-betegnelsen har jo etterhvert blitt tatt i bruk i forbindelse med flere øl med ekstra humle. Og i det "offisielle" navnet fra the Brewers' Association har man tatt bort "pale". Cascadia er det vel ikke mange som vet hvor er utenfor USA, og det kan jo diskuteres om øltypen i det hele tatt ble brygget der først... Men det er jo egentlig uten betydning hva ølet heter.
 
[/quote]
Men du bor jo i Narvik! ;D
[/quote]
Høst nu vettu ;)
Gahr skrev:
Øltypen har en definitiv tilknytning til IPA, og "India"-betegnelsen har jo etterhvert blitt tatt i bruk i forbindelse med flere øl med ekstra humle.
Trur jeg skal brygge meg en india ESB til helga da ;) Går det an?
 
Tilbake
Topp