asiba, single hop?, sorachi?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Er det feil å single hop'e en ASIBA?, tenkte å prøve Sorachi Ace, eller bør jeg heller bruke den i en ren IPA?, er litt usikker på hvordan Sorachi matcher Carafa II/III, men sorte sitroner må vel være ok? :)

Har bare 100 gram, men for 20 liter så bør vel det bli ok, ser hvis jge fordeler det slk:

10,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (Dry Hop 3 days) Hops - 
20,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (60 min) (Mash Hop) Hops 4,5 IBU
40,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (60 min) Hops 44,7 IBU
20,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (15 min) Hops 11,1 IBU

Så utgjør det ca 60 IBU, ser jo at BYO anbefaler mellom 50-70 IBU så teoretisk burde det være ok?
 
neslekkim skrev:
Er det feil å single hop'e en ASIBA?, tenkte å prøve Sorachi Ace, eller bør jeg heller bruke den i en ren IPA?, er litt usikker på hvordan Sorachi matcher Carafa II/III, men sorte sitroner må vel være ok?

Det kan vel ikke være feil med single hop, men sorachi aci er rimelig karakteristisk alene.
 
Du mener det kan bli for mye med bare Sorachi?, eller for Asiba? Har jo aldri smakt en asiba så jeg vet ikke hva jeg går etter, annet enn hva jeg forsøker å lese..

Edit: Jeg har jo forøvrig masse andre humler også da, men har lyst til å prøve Sorachi i ett eller annet, om Asiba er det riktige er vel litt usikkert, litt googling gir meg ingen treff på de to..
 
neslekkim skrev:
Du mener det kan bli for mye med bare Sorachi?, eller for Asiba? Har jo aldri smakt en asiba så jeg vet ikke hva jeg går etter, annet enn hva jeg forsøker å lese..

Sorachi ace er veldig distinkt alene, men jeg tror ikke den er vanskeligere å få til å passe inn i en ASIBA enn andre humlefokuserte øl.
 
aha, da får jeg forsøke noe slikt da:

Ingredients Amount Item Type % or IBU
5,00 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC) Grain 89,29 %
0,35 kg Caramel/Crystal Malt - 30L (120,0 EBC) Grain 6,25 %
0,25 kg Carafa Special III (Weyermann) (925,9 EBC) Grain 4,46 %

40,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (60 min) Hops 44,7 IBU
10,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (Dry Hop 3 days) Hops -  
20,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (60 min) (Mash Hop) Hops 4,5 IBU
20,00 gm Sorachi Ace [11,60 %] (15 min) Hops 11,1 IBU

1 Pkgs Safale American Ale (DCL Yeast #US-05) Yeast-Ale

Maltsammensetningen rappa jeg lett fra den andre tråden, blir vel stappfoilt i speideln, men får se..

Dere andre som har hoppa en asiba, hvor mange ibu har dere kjørt på?, er 60 for feigt? (Går jo fort å springe å kjøpe en pakke til.. )
 
Mulig tørrhumlinga veier opp for det, men jeg synes det var litt pussig å ha siste humletilsetning 15 minutter før kokeslutt i et humlefokusert øl.

Hvor mye får du ut av meskehumling? Ville det være lurere å flytte denne humletilsentingen til 10/5/0 min, med tanke på humlesmak og aroma?

Det er vel ikke så mye å hente på det, men det går jo også an å øke koketiden utover 60min dersom du bare er ute etter "et par" IBU til.

Komersielle eksempler på ASIBA? Noen man finner i Norge (polet)?
 
Du behøver ikke ha tilsetninger ved både 15, 10, 5 og 0, men jeg ville nok ha hatt minst en tilsetning senere enn 15 min, så kanskje flytta Mash hops til en plass mellom 5 og 0 minutter før kokeslutt. Eller kjøpe mere humle:)
 
For den som er nysgjerrig og uerfaren (slik som jeg), og har Schoukjelleren innen rekkevidde, så serverte de en egenprodusert ASIBA/Black IPA i går (har vel kanskje igjen litt enda ;))
Det var mitt aller første møte med denne typen - foruten den vi har forsøkt oss på sjøl.
Godt? Definitivt!
 
Tilbake
Topp