Austmann IPA klone smaker surt.....

Jeg har satt mitt første øl. En Austmann IPA Humledugg. Det dreier seg om et all grain sett fra brygg selv. Resultatet fikk jeg i dag etter to uker gjæring, 2 uker på flaske og 5 timer i kjøleskap. Det smaker surt, tørt og en ekkel litt tjukk, kvalmende smak bak i ganen. Så her kommer historien bak øllet, så håper jeg noen kan hjelpe meg med hva som har gått galt. Eller om jeg bare må vente litt!

Oppskrift: http://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/humledugg.pdf

Oppskriften ble fulgt til punkt å prikke, vi fikk OG på 1060 og FG på 1010.

Under mesking brukte vi en Speidel Breumeister, men da vi ikke hadde brukt utstyret før glemte vi det ene filteret på maltrøret, noe som gjorde øllet unødvendig grumsete. (MULIG FEIL HER ALTSÅ)

Skyllingen ble et totalt kaos, da vi ikke hadde forberedt oss godt nok. Skyllingen var ikke ferdig før etter 45 minutter, og skjedde i rykk og napp, men med riktig temp. (MULIG FEIL HER OGSÅ)

Gjæringen skjer i en kjeller med stabilt 18 grader romtemp. (MULIG FEIL HER)
Stormgjæringen ga seg etter 4-5 dager og vi tørrhumlet direkte i øllet, ikke i humlepose.

Øllet ble så flasket etter totalt to uker på gjæringskarret.

Etter to uker på flaske skal øllet egentlig lagres i kjøleskap i 3 uker, men ifølge folkene på Bryggselv var dette bare tull, og jeg har derfor prøvd meg på et par flasker i dag. Mulig det er derfor det smaker vondt nå? (MULIG ÅRSAKEN ER HER)

Også en detalj til: Jeg tok en FG-måling nå etter karbonering, og resultatet er 1007. Leste at en måling etter karbonering kan avsløre infeksjon etc.?

Så kan noen hjelpe meg å komme frem til om dette øllet er ødelagt, eller om det trenger disse tre ukene i kjøleskapet?

Jeg har forøvrig tatt en FG-sjekk av en belgisk dobbel som står til gjæring nå (Brygg #2). Selv dette smaker jo alt nydelig i forhold til IPAen..
 
Er det surt som eddik eller litt syrlig? Har ølet fått veldig mye kullsyre? Man skal ikke straks peke på infeksjon om noe er galt, men at FG har sunket tre poeng siden flasking høres ikke så bra ut.

Du sier tørt, ville du sagt snerpete i retning av å smake på en brukt tepose (en tørrende følelse på tunga)? Dette kan i så fall skylles mye tanniner i ølet pga manglende filtrering av mesken og/eller for grundig skylling.

Et tredje problem kan være at gjæren har felt ut og gått i dvale for tidlig. Selv om rommet hvor gjæringskaret står har stabil temperatur vil temperaturen i ølet stige noen grader under hovedgjæringen, for så å synke når den avtar. US-05, blant flere, er kjent for å droppe ut når temperaturen synker. Dette kan gi en rekke usmaker da gjæra ikke vil "rydde opp etter seg". Dette kan du motvirke ved å flytte gjæringskaret inn romtemperatur når gjæringen avtar og ha det der helt til karbonering på flaske er ferdig.
 
Er det litt snerpete? I så fall kan det være tanniner fra kornet hvis dette havnet i koken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Der er ikkje Austmann som smaker surt. Det er ditt brygg. Brygga på Austmann sin resept


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Øl kan endre seg under modning. Jeg ville fulgt oppskriften her også. Bryggselv har gitt merkelige råd tidligere, og jeg mistenker at det er litt avhengig av hvilken ekspeditør du treffer.

Hvis det er ditt første brygg så har du jo selv innsett at prosessen din ikke er perfeksjonert og du har heller ikke lært utstyret å kjenne. Du lister selv opp en del usikkerhetsmomenter. Hva med humletilsetningene og koking? Noen avvik her? Hvor lang tid brukte du på nedkjøling? Hvilken temperatur kjølte du ned til?

Jeg vil si: La ølet få modne i henhold til oppskriften og prøv det igjen. Ditt første øl vil ikke være perfekt, men det er fortsatt sjanse for at det blir drikkbart.

Og forresten: Jeg har smakt kommersielle IPAer som smaker intenst surt og bittert som en grapefrukt. Personlig har jeg nok kommet til at de heftigste IPAene er for sært for meg. Har du smakt originalølet, så du vet hvordan oppskriften er ment å smake?
 
Sist redigert:
Er det surt som eddik eller litt syrlig? Har ølet fått veldig mye kullsyre? Man skal ikke straks peke på infeksjon om noe er galt, men at FG har sunket tre poeng siden flasking høres ikke så bra ut.

Du sier tørt, ville du sagt snerpete i retning av å smake på en brukt tepose (en tørrende følelse på tunga)? Dette kan i så fall skylles mye tanniner i ølet pga manglende filtrering av mesken og/eller for grundig skylling.

Et tredje problem kan være at gjæren har felt ut og gått i dvale for tidlig. Selv om rommet hvor gjæringskaret står har stabil temperatur vil temperaturen i ølet stige noen grader under hovedgjæringen, for så å synke når den avtar. US-05, blant flere, er kjent for å droppe ut når temperaturen synker. Dette kan gi en rekke usmaker da gjæra ikke vil "rydde opp etter seg". Dette kan du motvirke ved å flytte gjæringskaret inn romtemperatur når gjæringen avtar og ha det der helt til karbonering på flaske er ferdig.

Takk for svar Thomas, nå har vi satt oss og smakt flere ganger for å identifisere smaker.

Når jeg smaker på det i dag er ikke opplevelsen like forferdelig som når jeg skrev innlegget. Men det er en del usmaker.

Det smaker ikke eddik eller syrlig utover det man kan forvente av en IPA.

Kullsyren ser riktig ut.

Det er helt klart ganske tørt, noe som tyder på tanniner ja.

Smaksprofilen vi får frem i dag er som følger:
- Det er litt ettersmak av gjær (Vi bruke tørrgjær da dette var vårt første øl)
- Helt klart tørrende på tunga.
- Mulig feil humling (Vi endte på 21 liter som gikk i gjæringskarret på en oppskrift som skulle gi 25. Vi skulle nok derfor kuttet litt på humlingen)
- Ettersmaken er litt som brødsmak, mulig dette er riktig.

Det er ingen tvil om vi må komme oss på et kurs for å lære å identifisere smaker, samt unngå alle feilene vi vet vi gjorde på dette brygget.
 
Øl kan endre seg under modning. Jeg ville fulgt oppskriften her også. Bryggselv har gitt merkelige råd tidligere, og jeg mistenker at det er litt avhengig av hvilken ekspeditør du treffer.

Hvis det er ditt første brygg så har du jo selv innsett at prosessen din ikke er perfeksjonert og du har heller ikke lært utstyret å kjenne. Du lister selv opp en del usikkerhetsmomenter. Hva med humletilsetningene og koking? Noen avvik her? Hvor lang tid brukte du på nedkjøling? Hvilken temperatur kjølte du ned til?

Jeg vil si: La ølet få modne i henhold til oppskriften og prøv det igjen. Ditt første øl vil ikke være perfekt, men det er fortsatt sjanse for at det blir drikkbart.

Og forresten: Jeg har smakt kommersielle IPAer som smaker intenst surt og bittert som en grapefrukt. Personlig har jeg nok kommet til at de heftigste IPAene er for sært for meg. Har du smakt originalølet, så du vet hvordan oppskriften er ment å smake?

Takk for svar Sarge!

Det smaker litt bedre i dag, 4 dager etter jeg la ut innlegget. Det er positivt. Så jeg skal følge tipset ditt og la det modne seg i kjøleskapet etter oppskriften.

I forhold til humletilsetningen justerte vi ikke mengde etter vi endte på 21 liter ferdig øl, i stedet for 25. Dette kan være en årsak.

Vi brukte lenger tid på nedkjøling på dette brygget, enn vi har gjort på nummer 2 som ble satt nylig. Jeg tipper 40 minutter, før vi endte på 26 grader i følge måleren i Breumeisteren.

Ikke minst skal jeg ta meg en tur å kjøpe en original-øl. Så får jeg se hvor langt unna vi er:)
 
Hvis nedkjølingen er treg, spesielt i starten, så vil de sene humletilsetningene kunne bidra med IBU og gjøre ølet bitrere enn oppskriften skulle tilsi.
 
Mengde gjær og gjærbehandling har ikke blitt nevnt enda. Vet ikke hvor mye dere brukte, men 20+ liter IPA bør etter min oppfatning ha to poser tørrgjær og den bør rehydreres.

Med nok gjær/god gjærbehandling, unngå temperaturfall og med nevnte forbedringer for å unngå tanniner neste gang, så tror jeg det blir veldig bra. De andre småfeilene tror jeg ikke har hatt så stor betydning. :)
 
Jeg har også en sak, og det gjelder pitch temperatur, altså hvor langt ned man kjøler.

Har man en litt ineffektiv kjøleprosess, slik jeg hadde på mine første brygg, så tar det UTROLIG lang tid å komme ned fra 30 til 20 grader.
Da er det veldig lett å tenke: "Denne gjæren fungerer jo opp til 25 grader, så jeg pitcher på den temperaturen. Det er innafor."
Det er det ikke. For når stormgjæringen setter i gang så går temperaturen opp og da er man fort 3-4 grader inne i gjæringsomgirmasseukontrollerbaresmakerogusmaker-land. Og det er under stormgjæringen de fleste smakene fra gjæren dannes.

Bottom line for pitching av gjær. Start lavt, spesielt dersom du ikke har temperaturstyrt kjøleskap for gjæringskaret.
 
Mengde gjær og gjærbehandling har ikke blitt nevnt enda. Vet ikke hvor mye dere brukte, men 20+ liter IPA bør etter min oppfatning ha to poser tørrgjær og den bør rehydreres.

Med nok gjær/god gjærbehandling, unngå temperaturfall og med nevnte forbedringer for å unngå tanniner neste gang, så tror jeg det blir veldig bra. De andre småfeilene tror jeg ikke har hatt så stor betydning. :)

Brukte to poser tørrgjær som ble rehydrert ja:) Men mulig temperatur-dropp var et faktum.. Vi har investert alt for mye i utstyr, men har dårlig kontroll på temperatur under gjæring, annet enn termometer, og ovn som kan justeres etter behov(manuelt)...
 
Jeg har også en sak, og det gjelder pitch temperatur, altså hvor langt ned man kjøler.

Har man en litt ineffektiv kjøleprosess, slik jeg hadde på mine første brygg, så tar det UTROLIG lang tid å komme ned fra 30 til 20 grader.
Da er det veldig lett å tenke: "Denne gjæren fungerer jo opp til 25 grader, så jeg pitcher på den temperaturen. Det er innafor."
Det er det ikke. For når stormgjæringen setter i gang så går temperaturen opp og da er man fort 3-4 grader inne i gjæringsomgirmasseukontrollerbaresmakerogusmaker-land. Og det er under stormgjæringen de fleste smakene fra gjæren dannes.

Bottom line for pitching av gjær. Start lavt, spesielt dersom du ikke har temperaturstyrt kjøleskap for gjæringskaret.

Dette er et interessant punkt. Vi kjørte øllet fra kontoret mitt, hvor det ble brygger, og hjem hvor det skulle gjæres. Så tempen var nok rundt 20 ved pitching. Men... Det er et men.. Vi var fryktelig slitne etter en 12-timers økt(ja det tok så mye som 12 timer å sette vårt første øl), så vi kan muligens ha hatt litt høy temperatur på vannet ved rehydrering, her gikk ting litt raskt, og vi stusset på at vi glemte å sjekke om vi var under 36 grader. Vi var nok under 36 da gjæret overlevde, men det kan ha fått en varm rehydrering før tilsetning i 20 graders vørter etter 20 minutter?
 
Jeg har brygget samme ølsett og ble ikke fornøyd med resultatet.
Ølet føltes litt surt og smaken noe emmen/tung og manglet humlefriskhet helt fra start selv om det også ble tørrhumlet.(kunne være gammel humle men kan ta feil)
Nå har det stått lagret siden 31.07.2016 (kaldt) og har smakt med jevne mellomrom og i går skummet det over på alle tre flaskene som ble åpnet og det står noen sekunder før det bare bruser opp fra bunnfallet og alt blir til skum.
Det er ikke for mye trykk i flaskene men det bruser opp fra bunnfallet.

Ølet ble også levert og vurdert av to øldommere fra norbrygg (før det begynte å bruse over).Det er nok kanskje småfeil i bryggeprosessen men det er i alle fall surt å sprette flasker og måtte helle ut sitt første brygg etter 18 runder..
En av kommentarene fra en av dommerne:
Har humlepreg som forventet, men humlen kan være gammel eller oksidert. Pass på friske ingredienser og minimer oksygen under flasking. Pass også på hygiene.
 
Tilbake
Topp