Australian Ale

Heisann:)

Maltbua har endelig fått inn WLP 009 Australian Ale. Jeg har hittil bestilt dette og pils malt, for jeg har lyst til å prøve å lage noe Coopers Sparkling Ale lignene. Og dette som mitt første "all grain" brygg også ;D Så er det noen som har erfaringer med denne gjæren? Og hvilken humletype(r) er det fint å bruke tro?

Gahr 28/2-08
Skulle hatt tak i WhiteLabs WLP009 Australian Ale, for å gjøre et lite sparkling ale-eksperiment. Er det noen som har forslag til hvor jeg bør bestille fra? Det er en spesila-strain, og er bare tilgjengelig i januar/februar, så det er ikke sikkert så mange selger den. Selvsagt kan jeg bestille rett fra WhiteLabs, men finnes det alternativer? Hvem er i stand til å levere fortest?

Hvordan gikk så dette, Gahr, fikk du lagd noe Sparkling Ale den gangen? Og hvordan blei eventuelt det?

Mvh Thomas :)
 
Oh, yes!

Det var sommerølet mitt i fjor, og blir det nok i år også. Jeg var meget godt fornøyd med resultatet. Tørt, fruktig, friskt og lettdrikkelig. Oppskriften var som følger:

Andrimne Sparkling Ale

22,5 liter
OG: 1.048
FG: 1.008
IBU: 31 (Noonan)

1,5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
1,5 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,6 EBC
250 g Weyermann caraamber, 70 EBC
300 g Thomas Fawcett hvetemalt, 4 EBC
250 g farin
60 g Fuggles, blomst, 4,11 % aa, 60 min.
5 g Klar Urt, 15 min.
1/2 ts gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP009, gjærstarter (0,75 mill celler/ml/P)
150 g farin til priming

Mesking på 65 C i 90 min. Koking i 90 min. Vil nok justere opp bitterheten til omtrent 35 IBU i år, ellers alt som sist. Vannet ble justert som amerikansk pale ale etter tabellen "min".
 
Det finnes sikkert tråder som forklarer dette bedre, men prinsippet er som følger:

Dersom du bruker 100% maltsukker så vil dette alltid inneholde en viss andel ugjærbart sukker. Det er vanlig å snakke om 20-25%. "Vanlig" sukker inneholder 100% gjærbart sukker.

Ved bruk av kun malt og en OG på 1048 så kan man forvente en FG på ca 1010-1012. Dersom man bruker sukker for å oppnå 1048 så kan man forvente en FG på 1000. Ved å bruke noen prosent sukker får man feks 1040 ved hjelp av malt og 1008 ved hjelp av sukker (totalt 1048) som teoretisk vil gjære ned til 1008-1010 (75-80% utgjæring av maltsukkeret samt 100% utgjæring av sukkeret). Utgjæringen av maltsukker er såklart avhengig av mesketemperatur.

MVH
Børge

EDIT: Litt surr i prosentene  :bank2:
 
Bare en detalj, men en vørter på bare sukker vil gjære ut til en FG<1.000 siden alkohol har lavere tetthet enn vann:)
 
som Børge sier: om man bytter ut deler av malten med hvitt sukker, ender man med et tørrere om enn om man bruker 100 % malt. Dette er svært vanlig i f.eks. belgiske sterkøl, hvor sukkeret er med på å gjøre sterkøl mer lettdrikkelige.

I australsk sparkling ale har sukker også været en tradisjonell ingrediens. En av de opprinnelige grunnene skal visstnok ha vært at lokal australsk malt i gamle dager gav øl med relativt dårlig ugjæring (i alle fall i følge Graham Sanders fra CraftBrewer Radio i Australia). Målet med en sparkling ale er å få et tørt, krispt øl hvor gjæren står for det største smaksbidraget (WLP009 er relativt fruktig og tåler høye temperaturer godt). Sukker er slik sett en naturlig ingrediens, selv i øl med lav OG.
 
Jaja, da var min "Sparkling Ale" gjæret ned. Jeg endte med 18l og OG på 1,047.Termometeret viste nok litt lavt, for jeg er helt nede i FG 1,007. Det smaker veldig godt, men det viker ganske bittert.

Dette er vel i det laveste laget? og om det skulle bli tørrere nå, vil det være negativt på noe vis?
 
Om man tar utgangspunkt i Coopers Sparkling Ale som det klassiske eksemplet på sparkling ale, så er det ikke spesielt lavt. Det har (i følge Michael Jackson) en OG på rundt 1046 og et alkoholinnhold på 5,8 %, noe som tilsier SVÆRT god utgjæring. Du er med andre ord ikke videre på vidvanke!
 
Hva anbefaler du som gjæringstemperatur til WLP009?

[edit] «Gjæring på 18-21 °C i 14 dager. Karbonér til 2,5-3 vol. CO2.»
 
Hvordan er fargen på denne alen? Hvis du bare skulle anslått en helt omtrentlig EBC? Bare for å gi en idé om hvordan det ser ut.

Virker som et veldig spennende øl.
 
Er det noen som har noen eksempler på en Australian Sparkling Ale ?
Vanligvis når jeg lurer på noe sånnt sjekker jeg bare beersmith, men den er ikke på lista deres over stiler.
Høres veldig god ut. Lyst å smake før jeg eventuelt brygger.
 
Klassikeren er Coopers Sparkling Ale. Den gikk i alle fall an å få på polet tidligere. Det er dog ikke alltid flaskene har vært helt ferske (men det er jo gjerne et generelt problem med importøl på polet...).
 
I BYO finnes en artikkel på Sparkling ale. Ikke så helt ulik Gahr sin, men litt mindre IBU (25). Gleder meg til å prøve å brygge Sparkling Ale.

http://www.byo.com/stories/recipeindex/article/recipes/99-english-bitter-a-pale-ale/505-coopers-sparkling-ale-clone
 
Tilbake
Topp