"Automatisk flaskefyller"

Flasket 3 kasser med den nye flaskefylleren min i dag.
Behagelig at en ny flaske er klar etter du har korket forrige og satt på plass en tom.
 

Vedlegg

  • received_10155924060772306.jpeg
    received_10155924060772306.jpeg
    126,6 KB · Sett: 358
  • received_10155924060667306.jpeg
    received_10155924060667306.jpeg
    84,4 KB · Sett: 350
  • received_10155924060647306.jpeg
    received_10155924060647306.jpeg
    138,9 KB · Sett: 339
Ser genialt ut og kreativt ut.

Er det overtrykk som gjør at du får fylt flasker? Stikker du om samtidig eller er det ferdig etter omstikk? Kan det gå med 2 fyllere?
 
Ser genialt ut og kreativt ut.

Er det overtrykk som gjør at du får fylt flasker? Stikker du om samtidig eller er det ferdig etter omstikk? Kan det gå med 2 fyllere?

Det er hevert prinsippet som fyller flaskene, det er da grunnen til at nivået stopper når flaskene er passelig fulle (væske nivå i baljen kontra væske nivå i flasken bestemmer det) har en autosparge som kontrollerer nivået i karet.
Den gangen bildene er tatt har eg stukket om først, ellers bruker eg en fastferment konisk, så da går det direkte.
Eg kommer til å montere en 4. fyller, pga eg av og til må vente litt før en ny flaske er ferdig.
 
Men synes du autosparge'n fungerer bra nok til å holde korrekt nivå? Jeg prøvde det samme for et par år siden og ble aldri fornøyd. Pluss at jeg fikk en emmen pappsmak på ølet...
 
Men synes du autosparge'n fungerer bra nok til å holde korrekt nivå? Jeg prøvde det samme for et par år siden og ble aldri fornøyd. Pluss at jeg fikk en emmen pappsmak på ølet...

Har fungert bra for meg, har tenkt å lage en anordning for å purge systemet med CO2 for å unngå oksideringen.
 
Du vil trenge veldig mye co2 og holde det totalt lukket. Vanlig purging før fylling er lite effektivt dessverre.

Aha, så du har prøvd noe lignende?
Skulle jo tro at de ligger seg som ett lag over ølet, er ikke så mye bevegelse i karet under fylling..
Så skulle tro at purging før fylling og noen ganger underveis skulle gjort susen..
 
Aha, så du har prøvd noe lignende?
Skulle jo tro at de ligger seg som ett lag over ølet, er ikke så mye bevegelse i karet under fylling..
Så skulle tro at purging før fylling og noen ganger underveis skulle gjort susen..

Jeg har purget flasker, bøtter, kar, slanger, svigers og oldemor og whatnot. Har ikke målt men ingen av delene var sensorisk i nærheten av et lukket system (fat) og så korke på skum. Men varmlagring for karbonering spiller nok også inn litt.

Skal det være optimalt må du fjerne så mye oksygen som mulig fra hele systemet, og unngå at oksygen slipper til når du fyller. Det er i starten det er størst potensiale for opptak av gasser. Det skjer i overflaten av en væske.

Desto mindre overflate ifht volum er også noe å trakte etter. Så hvis den fyllebøtta (hihi) hadde vært full hele tiden så tror jeg du ville plukket opp litt mindre gass, siden det nok vil skape mindre turbulens hvis du fyller den fra under overflaten. Og hvis det som er i headspace da er CO2, så er det enda bedre. Headspace blir mindre hvis den er full og da er det lettere å purge det volumet.
 
En rask tanke. Det som gjorde at munnen min ble litt sikksakk da jeg så bildene da du postet de var den andre bøtta. Hva hvis du bare har en lang slange og splitter den til tre (/fire) i stedet for å gå gjennom bøtta? Du får Y-splittere på Biltema i forskjellige dim. Da er du heller ikke avhengig av hevert-prinsippet. Bare å tappe og helle ut første slanten fra hver fyller siden dette ølet har sett oksygen og så måke på. Da har du et veldig tight system på tappesiden.

Og videre hvis du har mulighet, få det til å skumme over (men etterlat headroom i flaska) og kork med en eneste gang. Gjæren bruker jo oksygen under flaskekarbonering men hvorfor ha mer enn det som trengs.
 
Sist redigert:
Da stopper ikke nivået i flasken av seg selv og det vil renne over visst en ikke er klar til å fjerne den..
Og det er nesten hele poenget med hvorfor eg lagde den Hehe
 
Jeg brukte en beholder i rustfritt, den typen de bruker i kantiner/restauranter for å holde maten varm. Den hadde lite overflate, men det ble en del turbulens i inntaket til flottøren, som nok ikke var bra i forhold til eksponering mot luft. I tillegg var fyllenivået unøyaktig.

Jeg laget en tråd om den og ser at jeg skriver "Den lave flowen gjør at oksygen ikke blandes inn i ølet." Jeg fant etter hvert ut at det ikke stemte. I versjon 2 brukte jeg Autosparge og koblet til bare ett kar om gangen. Men det ble ikke bedre, så jeg skrinla hele prosjektet og gikk tilbake til manuell fylling. Mer jobb p.g.a sterilisering og rengjøring var også et minus.

https://forum.norbrygg.no/threads/prosjekt-flaskefyller.28046/#post-287308

Jeg har siden hatt en plan om å bygge en fyller som fungerer bedre, har planene rimelig klare, må bare få bygget den...
 
Tilbake
Topp