autosparge, hvordan?

Har et litt tåplig spørsmål om skylling med blichmann autosparge.. har prøvd å finne litt informasjon blant annet på youtube, men blir liksom ikke helt klok på det..
sann som jeg har oppfattet det er der to metoder.
1.flytt vørter sakte fra mesketank til kokekjel, samtidig som man fyller skyllevann på toppen..kontinuerlig skylling?

2.tapp all vørter over på kokekjel, fyll så på med skyllevann, sirkuler i 10minutt, og tapp resten over på kokekjel?

noen som har noen tips til meg hvordan dere gjør det? har pumpe eller kan bruke tyngdekraft.
 
Vi har gjort begge deler. Da vi brygget på bb60 ble skyllingen utført som en kuntinuerlig skylling. Det tar utrolig lang tid. Riktignok uten den autosparge greia. Med det bryggeriet vi har nå så kjører vi to partiskyllinger hver på ca 10 min. Vi oppnår en effektivitet på over 80 prosent på denne siste metoden. Vi sirkulerer hele tiden.
http://www.behindbarsbrewery.net/vart-bryggeri/
 
Supert! Må vel igrunnen bare prøve meg fram. Skal ha to brygg snart, så kansje prøve en av hver metode.. Men på parti skylling, så skyller du med ca like mye vann som du starter mesking med?
 
Nå brukes vel Blichmann autosparge bare ifm kontinuerlig skylling. Jeg bruker ikke Blichmann autosparge, men et system basert på sensorer og elektronikk. For meg er kontinuerlig skylling mye mer lettvint enn partiskylling. Det er bare å sette det i gang, og så etter en viss tid er det ferdig. Det trenger ikke å ta så lang tid. Jeg har skylt ut på ca 30 minutter uten å få så mye lavere utbytte enn om jeg skyller ut på en time. Vanligvis legger jeg meg et sted mellom. Denne tiden brukes også til å varme vørteren opp til kok. DVS at hos meg er vørteren i kok enten rett før eller rett etter at skyllingen er ferdig.
 
Autospargen er vel mest tiltenkt kontinuerlig skylling ja. Men det som er litt rotte er at med mindre du bruker pumpe (min utosparge tålte ikke det, sprutet ut gjennom ventilen, sikkert bedre nå) så må man passe på ventilen til utløpet av mesken.

Hvis man feks justerer utløpet på mesken til at vannmengden over maltsengen holder seg konstant så vil du etterhvert tappe fortere enn du fyller på siden lavere vannstand i hlt gjør at trykket på utløpet av hlt synker over tid, men siden utløpsflowen er konstant så må du strupe utløpet over tid for å opprettholde samme vannstand. Pita.
 
Supert! Må vel igrunnen bare prøve meg fram. Skal ha to brygg snart, så kansje prøve en av hver metode.. Men på parti skylling, så skyller du med ca like mye vann som du starter mesking med?
Det må du beregne ut fra oppskriften. Hvis du har en oppskrift der du skal ende opp med 26 liter til gjæring. Da må du normalt ha 29 liter før koking starter. Hvis du tar hensyn til utvidelse av vørter når den koker, så vil du måtte ha ca 30 liter før kok. Oppskrifta har 5 kg malt. Hvis du da bruker 3 liter pr kg så bruker du 15 liter til innmesk. Av dette bindes ca 1 liter pr kg til mesken. Det vil si at du ved første avtapping får ca 10 liter. Du skulle ha 30 liter som beregnet tidligere. Ergo mangler du 20 liter til skylling, som du kan splitte på to skyllinger. Slik bruker jeg å beregne vannmengder.
 
Ok, takk for svar.. Skal test kjøre oppsettet med kun vann imorgen. Ble desverre sann at jeg kjøpte først, og leste å spurte etterpå. @TorfinnS hadde meg en liten brainfart når jeg skrev det spørsmålet, var i parken med bikkja :) har sikkert flere teite spørsmål imorgen å fredag
 
prøvde autospargen under autotuning av pid idag.. pipler veske ut på toppen av do ventilen når den er igjen, men når den er stengt er det helt tett.. er forsåvitt ikkje no problem, men skal vel ikke være sann
 
Supert! Må vel igrunnen bare prøve meg fram. Skal ha to brygg snart, så kansje prøve en av hver metode.. Men på parti skylling, så skyller du med ca like mye vann som du starter mesking med?

Er ikke veldig farlig, men 50/50-ideen går på det du får ut, altså at du mesker med så mye vann at du får ut halvparten av det du skal ha til kok ved første tapping. Så kjører du andre runde med vann tilsvarende halvparten av det du skal ha til kok+ 1 liter (blir gjerne en ekstra liter i svinn der, i alle fall). Regnestykket blir da:
1. runde: Halvparten av den væskemengden du skal ha til kok + like mange liter som du har kilo malt + den mengden væske som blir igjen i karet i tillegg til det som absorberes av masken.
2. runde: Halvparten av den væskemengden du skal ha til kok + 1 liter.

Eller gjør som Torfinn sier, og kjør 3 skyllinger. Ingen fare for tanninekstraksjon uansett.
 
Er ikke veldig farlig, men 50/50-ideen går på det du får ut, altså at du mesker med så mye vann at du får ut halvparten av det du skal ha til kok ved første tapping. Så kjører du andre runde med vann tilsvarende halvparten av det du skal ha til kok+ 1 liter (blir gjerne en ekstra liter i svinn der, i alle fall). Regnestykket blir da:
1. runde: Halvparten av den væskemengden du skal ha til kok + like mange liter som du har kilo malt + den mengden væske som blir igjen i karet i tillegg til det som absorberes av masken.
2. runde: Halvparten av den væskemengden du skal ha til kok + 1 liter.

Eller gjør som Torfinn sier, og kjør 3 skyllinger. Ingen fare for tanninekstraksjon uansett.
Takk takk.. Tror jeg har begynt å få gangen i det nå.. Har tidligere kun vært i Bratberg-land, der man bare hever silkaret å skyller i vei.. Men er batch-sparging dere anbefaler?
 
Tilbake
Topp