Avgivelse av humle og andre tilsetninger i kok. Hvilket volum?

Hvilket volum benyttes ved angivelse av g/l i en oppskrift for tilsetninger under kok?

  • Pre-boil volum

    Stemmer: 0 0,0%
  • Post-boil volum (varmt)

    Stemmer: 0 0,0%
  • Post-boil volum (avkjølt)

    Stemmer: 11 100,0%

  • Totalt antall stemmer
    11

LarsUlv

Norbrygg-medlem
Hei.

Når man skal angi hvor mye humle eller andre tilsetninger i en oppskrift benyttes ofte gram pr liter, spesielt på de sene tilsetningene.

Hvilket volum er det da normalt å beregne for?
Pre-boil volum? Post-boil volum, varmt eller kaldt?

Når det gjelder andre tilsetninger enn humle til et brygg, observerer jeg at @ØyvindBråthen bruker Pre-boil volum for disse beregningene i www.brewingday.net
Her brukes pre-boil volum, selv på en tilsetning som går i ved 5 minutter. På dette tidspunktet har jo mye av væsken fordampet og volumet er mindre enn pre-boil volum.

Hva er normalt? Hva brukere dere andre?
En felles oppfatning av dette er jo nødvendig for å kunne forstå oppskrifter fra andre.
 
Jeg bruker postboil. Før krymping. Har bare alltid trodd at alle gjør det slik og at det er riktig, uten å ha noe videre belegg for det.
Tørrhumling bruker jeg gram per liter som faktisk humles.
 
Er det noen her som beregner tapt volum til humle? Jeg opplevde et relativt stort væsketap til humle på en IPA jeg brygget. Kombinert med relativt store mengder trub ble batchen ganske mye mindre enn forventet..

Dette påvirker kanskje ikke beregningen av humletilsetninger, men det er noe jeg har spekulert på.
 
Er det noen her som beregner tapt volum til humle? Jeg opplevde et relativt stort væsketap til humle på en IPA jeg brygget. Kombinert med relativt store mengder trub ble batchen ganske mye mindre enn forventet..

Dette påvirker kanskje ikke beregningen av humletilsetninger, men det er noe jeg har spekulert på.

FWIW; jeg brukte 150 gram humle nå (til en batch på 44 liter saison). Tappa ut bare klar vørter, og det som så ble igjen i kjelen var nærmere 5 liter. Av det dekanterte jeg av i overkant av 2 liter klar vørter dagen etter, så det var vel 2,5 liter som endte hos dodraugen. Og det meste av det er nok humle, si halvannen liter, i alle fall.

Jeg brygger startervørter fra tid til annen, og da blir det vesentlig mye mindre tap til trub, siden jeg ikke har humle i den.
 
Er det noen her som beregner tapt volum til humle? Jeg opplevde et relativt stort væsketap til humle på en IPA jeg brygget. Kombinert med relativt store mengder trub ble batchen ganske mye mindre enn forventet..

Dette påvirker kanskje ikke beregningen av humletilsetninger, men det er noe jeg har spekulert på.
Nei. Væsketap til humle påvirker kun mengden vørter til gjæring. Det er jo fortsatt væske i tapet, så denne må jo tas med i beregningen. Humle må beregnes etter post-boil inkl. trub og dennes væske.
 
Det virker logisk å regne per det volumet du faktisk skal fordele humleeffekten på, altså postboil nedkjølt.
For meg er det også logisk å regne post-boil nedkjølt. Men så ble jeg så usikker når jeg oppdaget at brewingday.net bruker pre-boil volum.
Derfor denne tråden.
 
Jeg slenger meg på her her også da :)
I BrewingDay så brukes det litt forskjellig utifra hvilken humletilsetning det er snakk om.
For humle som brukes under koking eller whirlpool så benytter jeg post-boil nedkjølt som ser ut som det andre her også forventer at er det som skal brukes.
For humle som benyttes som FWH brukes pre-boil, som trolig er det du har merket her @LarsUlv. Men kanskje jeg burde brukt post-boil her også, da dette i praksis også kokes ned til post-boil selv om det ble tatt i før kok.
For humle som benyttes som tørrhumle benyttes volum i gjæringskar.
 
Jeg slenger meg på her her også da :)
I BrewingDay så brukes det litt forskjellig utifra hvilken humletilsetning det er snakk om.
For humle som brukes under koking eller whirlpool så benytter jeg post-boil nedkjølt som ser ut som det andre her også forventer at er det som skal brukes.
For humle som benyttes som FWH brukes pre-boil, som trolig er det du har merket her @LarsUlv. Men kanskje jeg burde brukt post-boil her også, da dette i praksis også kokes ned til post-boil selv om det ble tatt i før kok.
For humle som benyttes som tørrhumle benyttes volum i gjæringskar.

Det var faktisk på Other Ingredients type Herb, at jeg oppdaget dette.
 
Ah, så du tenker på hva som er default mengde når man legger til en Herb som man f.eks. har definert som uage: boil og X gram per Y liter?
Jeg tenkte at jeg ville få opp antall gram ganget med post-boil volum. Programmet bruker pre-boil volum.
Og det er egentlig helt greit, men jeg fikk behov for en avklaring av hvilket volum vi tenker på når vi angir g/l.
 
Tilbake
Topp