Avslutte gjæring før fullstendig utgjæring?

Sommerens hveteøl er nå nesten utgjæret, med nærmere 80 liter fordelt på fire fat (likevel flommet det ut av gjærlåsene under stormgjæringen på dag 2!). Startet med OG 1049 for 12 dager siden. Har nå gjæret ned til 1009, og det bobler fortsatt friskt i gjærlåsen. Det er mullig at mesketemperatren ble litt for lav (rundt 65-66 grader). Jeg ønsker ikke at hveteølet skal bli alt for tørt og tynt, og vurderer om jeg skal stanse gjæringen nå ved å tappe over på fat og tilsette CO2. Vil ikke det stanse gjæringen, eller vil det ettergjære på fatet. Er det eventuelt noe negativt ved å stanse gjæringen på denne måten?
 
Tore B. skrev:
Vil ikke det stanse gjæringen, eller vil det ettergjære på fatet. Er det eventuelt noe negativt ved å stanse gjæringen på denne måten?

Dette vil ikke stoppe gjæringa.
 
tror ikke det er så lurt. Det du er ute etter er fylde og ikke sødme. Det gjenværende gjærbare sukkeret vil nok gi en søtlig smak på ølet. Som em test kan du jo prøve å kjøpe et hveteøl og tilsett noen gram sukker (feks 3 gram på en halvliter som tilsvarer litt over 2 oechle) og smake hvordan det blir.

EDIT: Gustavf har rett, men hvis man kjøler og holder ølet på +-5 °C burde jo gjæra være i dvale
 
Greit, jeg tar rådene deres og lar brygget stå noen dager til. Fjorårets hveteøl hadde en litt høyere OG (1055), og gjæret ned til FG 1010 (5,9 prosent).  Det ble meget godt, men ganske kraftig. Regner vel med at årets versjon (FG 1049) gjærer ned mot 1007 eller lavere. Blir jo spennende å se hvordan det smaker. Tanken var å lage en litt lettere utgave enn fjorårets. Gleder meg til å smake når det får modnet litt en uke eller tre etter å ha blitt tappet på fat!
Min erfaring med hveteøl er at det har en distinkt "smakskurve". Det smaker litt voldsomt de første ukene etter tappping, og når sitt beste etter ca en måneds lagring. Der holder det seg et par måneder før det langsomt miste piffen og dør. Etter ca fire-fem måneder blir smaken som regel litt kjedelig og vandig, og kryddersmakene av nellik og banan (som kjennetegner hveteøl) svinner hen. Jeg antar det er den lave tilsetningen av humle (ca 12-13 IBU) som bidrar til relativt lav lagringsevne sammenliknet med de fleste andre øltyper med samme alkoholimmhold.
 
Tilbake
Topp