Avstemning | Brygging til NM2008

Brygger du spesielt til NM2008?

  • Ja, jeg brygger først og fremst for å konkurrere

    Stemmer: 2 13,3%
  • Ja, jeg brygger øl i forskjellige klasser for å kunne delta med alle

    Stemmer: 1 6,7%
  • Tja, kommer litt an på

    Stemmer: 7 46,7%
  • Nei, jeg brygger det jeg har lyst til og så leverer det jeg har stående

    Stemmer: 5 33,3%
  • Nei, jeg skal ikke delta i NM2008

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    15
Det er en stund til, men NM2008 står for tur om drøye 4 måneder. Har du alt b(r)ygget opp et lite lager med øl som du skal delta med, eller må du ennå sette igang? Brygger du så mye at du ikke kan delta med alle ølene dine, eller er det bare såvidt at du har nok øl? Hvor konkurransedyktig er du, gir det deg et kick å skåre høyt på NM? Eller deler du heller ølet med publikumet i PF-klassen? Her er plassen for å ta opp diskusjonen. 
:bokser:
 
Jeg brygget porter/schwartzbier (samme stamvørter men ulik gjær) og export forrige helg, og håper at brown alen jeg brygget i sommer bare har blitt vellagret og ikke for gammel når vi kommer til NM i april. Og kamskje får jeg også laget vårens hvetøl i tide til NM?

Hva er begrensningen på antall øl vi kan delta med totalt og i hver klasse?
 
Årets regler (altså til NM2007) sier følgende:

§ 3 En og samme brygger kan maksimalt delta med 2 øl pr. klasse i flaskekonkurransen (ingen begrensning i klassen "publikums favoritt"). Det kan maksimalt oppføres 2 bryggere pr. brygg (gjelder alle klasser). Kun privatpersoner kan føres opp som bryggere, ikke klubber, foreninger eller lignende. Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme øl som flere bidrag i flaskekonkurransen. Definisjonen på samme øl er identisk oppskrift (ingredienser) og batch. Dvs. samme vørter gjæret med ulik gjær kan delta som to øl, men ikke samme øl der f.eks. noen flasker er filtrert og andre ikke. Flasker hentet fra to forskjellige gjæringskar fra samme batch teller heller ikke som forskjellige øl.

Med 5 klasser vil det altså si hele 10 forskjellige brygg, hvorav maks 2 per klasse. Jeg regner ikke med noen endring siden dette har fungert bra de siste årene.  :biersmile:

Så du skal prøve å gjenta porter/schwarzbier-duoen? Jeg fikk smakt på dem siste NM! :p

Regner selv med at vi får levert våre brygg inntil nå som har holdt seg bra, bl a en quadrupel som Espen og Lars har brygget, rugøl (om ikke den smaker altfor brennt...), vår mørke vinterlager, og kanskje noe mer, dersom vi får brygget noe i tide. Våre pilsener øl ble litt rare etter en ikke altfor klinisk filtrering, og de hadde vel uansett blitt for gammel til NM2008.
 
Tilbakemeldingene på min porter som kom på 1. plass i mørk ale i NM og på sisteplass i Skandinavisk mesterskap, var at juryen ønsket seg "mer av alt". Så nå har jeg øket andelen roasted barley med 50 prosent, øket OG fra 1053 til 1058, og øket IBU fra 24 til 33. Og nå passer den bedre under kategorien "robust porter"! Så får vi bare nvente og se hvordan den smaker... Skal tappe den på flasker og fat og få en første smak til helgen, tenker jeg.
 
Jeg håper at ølet som Espen og Lars har brygget rekker å bli tidsnok ferdig, evt også andre, nyere øl som ennå må brygges. Litt synd at vi alle har det så travelt, der blir det lite brygging av...
 
Tilbake
Topp