Avstemning | Flasker eller fat?

Hva tapper du hjemmebrygget ditt p??

  • Kun flasker

    Stemmer: 18 36,0%
  • Mest flasker, men bruker fat ved noen anledninger

    Stemmer: 3 6,0%
  • Sånn 50/50

    Stemmer: 18 36,0%
  • Mest fat og flasker det som er til overs

    Stemmer: 10 20,0%
  • Kun fat

    Stemmer: 1 2,0%
  • Annet: PET-flasker, 5-liters-boks, tank, mm.

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    50

Eduard

Norbrygg-medlem
Det har i det siste vært en del diskusjon om bruk av fat/keg på forumet. Jeg lurte på hva som for tiden er den mest anvendte avtappingen blant hjemmebryggere.

Selv begynte jeg med flasker helt inntil ifjor sommer da jeg bygget en kegerator (se også ellers på forumet). Det er jeg glad for at jeg har gjort, for det er så mye mer lettvint når det gjelder vasking, avtapping og transport/lagring. Et fat er vasket på 1-2-3 mens 2,5 kasser med pilsflasker fra Bunnpris tar timer å vaskes, fylles og kapsles.

Ulempen med fat (synes jeg) er nok at man nærmest trenger et dedikert kjøleskap pluss tappekraner og CO2-flaske, samt at det kan være litt vanskeligere å ta med til en fest (med mindre man er villig til å dele med alle andre partygjestene som generelt sett setter stor pris på slikt initiativ!  :biersmile:). Til dette formålet har jeg anskaffet en ekstra tappekran med NC-kobling samt en CO2-holder med NC-kobling, slik at ølet lar seg tappe hvor som helst.

Vel, stem gjerne i vei og kommenter om mulig ditt valg!  :brygging:
 
Jeg har ølen bare på flasker ganske enkelt fordi ejg ikke har fat  :'(

Hvordan er det å bruke 5l beer king fat? Hvor dyrt blir kornelius? Er det mulig å få kornelius fra den tyske ebay eller noe, for de på den amerikanske shipper jo enten ikke eller svindyrt!
 
Personlig synes jeg fat er klart enklest (bortsett fra å frakte det med seg til fest etc), men samtidig synes jeg de fleste øltyper blir bedre med naturlig flaskegjæring (som ales, belgiske typer etc). Synes også det er mye sjeldnere at ølet blir dårlig (infisert) på flasker enn fat! (Da vil jeg legge til at vi ikke har pleid å skru fra hverandre alle fatdelene og renset/desinfisert før hver fattapping, kun kjørt gjennom/latt stå med vaskemidler/kokende vann).
 
Får du oftere infeksjon på fat, så vil jeg si det ganske sannsynlig at det skorter litt på rengjøringen, ja :) 

Skrufatet fra hverandre med jevne mellomrom. Annethvert brygg, f.eks. Tenk også på at det kan legge seg støv og mugg og drit på ut- og inn-postene på fatet, som kan dras med inn i fatet når du setter på tappeslange og gass. Hvis du har et opplegg som jeg hadde, med én eller to gasskoblinger som jeg flyttet fra fat til fat etter hvert som de trengte mer gass, så øker infeksjonsfaren. Nå har jeg gass til alle fatene i manifold, og alle fatene går til hver sin faste tappekran, noe som reduserer omkoblingene til et absolutt minimum og jeg får sove bedre om natten :)

Jeg har det meste av mine øl på fat, men det er nok delvis fordi jeg har investert i et jævlig kult tappeanlegg :)  De sterkeste ølene har jeg planer om fortsatt å ha på flaske.
 
Ja Joakim, det jævlig kule tappeanlegg har jeg ikke sett ennå! Går det an å avtale noe, hehe?  :godtoel:
 
Tja, jeg får ikke til å laste opp noe bilde her på forumet, er det noe spesielt triks man må kunne, eller...?

...åh, du mente ta det i bruk!! Hehe, det er bare å avtale tid, det  ;D
 
Tilbake
Topp