Avsug?

GeirH

 
Med den nye kokekjelen på plass (som ikke får plass i nærheten av avtrekksvifta på kjøkkenet) merket jeg at det er ganske mye fukt som slippes løs i rommet under koking av vørter... Det lå vanndråper i taket i området over kjelen, selv om jeg hadde åpen både ytterdør og altandør og fikk litt gjennomtrekk, så jeg vurderer å lage meg avsug av ett eller annet slag.

Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg tenkte å kjøpe for eksempel en rørvifte fra clas ohlson, få tak i noe fleksibel slange som passer (100 mm), og lage noe traktlignende over kjelen, og suge dampen rett ut vinduet. Spørsmålet mitt er om det vil være nok effekt i vifta (som er oppgitt til 93 m^3 pr time), eller om jeg bør se meg om etter noe kraftigere?

Alle ideer og innspill er selvfølgelig velkomne :)
 
Mener å huske at Richard fant på en vifte som fungerte tilfredsstillende, etter å ha prøvd en som ikke var det (om jeg ikke husker feil).

EDIT: Her er tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4617
 
Bård skrev:
Radiatorvifte og vaskemaskinmotor.  >:D

Eller komplett radiatorvifte fra fx. en Opel og PSU fra en gammel PC, kommer litt an på hvordan det skal se ut, jeg bruker det og det er tørtt i bryggrommet.
 
Synes 12W høres litt puslete ut. Var det ikke noen bryggere (fra Mo i Rana?) som kjøpte for lita vifte og måtte bytte den ut...?

Vi har ei 3-fase industrivifte som skaper bra med undertrykk i bryggeriet  :brygging:

Edit: Her er tråden. Ser ut som Lars benytter ei slik rørvifte med godt resultat  :yes: Den vifta jeg tenkte på var veggmontert  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2745.msg21193.html#msg21193
 
Mange gode forslag her, ja :)

En radiatorvifte høres slettes ikke dumt ut, og jeg har jo en lab-strømforsyning (Farnell L30/2) som jeg bruker til magnetrøreren min som burde kunne funke til dette. Hvordan det ser ut spiller ingen rolle - dette er til å bruke på kjøkkenet mitt, så det må demonteres mellom hver gang uansett. Det viktigste er å unngå fuktskader i taket, og på hjemmekinoprojektoren som ikke står så veldig langt unna  ::)
 
Hva vil være optimale tall når det gjelder å få avtrekk fra et relativt lite betongrom når en 50liters Speidel står og koker? I går kunne jeg knapt se fra ene siden av rommet til den andre...
Ingen vinduer, så må bruke et hull i veggen (hvor det står ei lita vifte fra før av, men som (ikke) suger noe særlig)...

60l/minutt, er det mye/lite?
 
Gitt at du kokar vekk 10% som er 5 liter av eit 50l startvolum vil du sitte igjen med opptil 5x1700=8500liter damp. 1 time kok, 8500l damp/60min=141liter damp i minuttet produsert av kokingen(maximalverdi)

Vifta vil jo også suge mykje luft i tillegg til vanndamp så eg trur 60l/m er veldig lite...

Husk også at slike oppgitte verdiar somregel er "fritt avgitt" fløde og vil gå drastisk ned med litt motstand i form av eit par meter rør o.l. Bedre å overdimensjonere litt...

NB: dette er synsing, eg er ingen ventilasjonsingeniør.
 
Bra synsing, men jeg vet at kjøkkenventilatorer kan bli for svake (lange rør der og)
de er vel på nermere 300 liter/minutt synes jeg og huske, så gå for nermere 500 liter/minutt. for som Protto sier, de suger mer enn dampen hvis de ikker er kritisk plasert.
Vifta mi smeller igjen døra og såpass må det være for at dråper ikke skal henge ned fra taket.

Edit, jeg husker nok rett men det var en svak ventilator, ser de kan greie opp til 800 liter.
 
Jeg tror nok jeg kommer til å gå for Oddvars eminente løsning med en radiatorvifte, og lage et egnet oppheng med fleksibel slange.

For eksempel denne skal klare å flytte 1200 m[sup]3[/sup] / time, som tilsvarer 20 000 liter per minutt eller 333 liter per sekund - noe i overkant av det som er nødvendig, men da kan man heller justere ned litt på spenningen. Den minste av de to der (10-toms) kan nok monteres i en vaskebøtte eller lignende, som settes i et åpent vindu, sette på en fleksibel ventilasjonsslange, og få et effektivt punktavsug :) Vifta alene koster 400 kroner, men jeg har ingen anelse om hva ventilasjonsslange koster. Jeg finner vel tak i noe rester en plass - det er er ikke mange metrene jeg trenger.

7 A er dessverre mer enn lab-strømfornyningen min klarer å levere, men det burde ikke være noe problem å bruke en gammel PC-strømforyning, og lage en spenningsregulering til denne...

Tror dere det er nødvendig med en trakt til den delen over kjelen, slik at man har noe med større diameter enn kjelen, eller risikerer man at det drypper kondensert vann ned i kjelen under avkjøling da?
 
Hva med en 7a+ billader? Er spent på hva du kommer frem til, for dette er også relevant for oss.. Og hva med å ts en tur til høggern? Finner du billigere vifte der?
 
Måtte betale noe over 300,- hos høggern for radiatorvifta så det er ikkie sikkert at det er billigste løsning men jeg viste de trakk rimelig godt med luft.
Angående data PSU, de er både på 5 og 12 V, svart-rød= 5 Volt, svart.gul= 12 Volt. men 5 V er ikke nokk for å holde det tørtt i bryggrommet, på 12 V blir strømmen for høy og PSUet kobler ut, men da holder 2-3 meter lampettledning som seriemotstand og viften går med evig nok turtall for å holde bryggrommet tørt.
 
Skulle være rart om det ikke holder, hvis du kjører på fult.
Synd jeg ikke har alle data på mitt syatem, men det holder nesten med 5 V, mao, mindre enn 1/4 effekt.
 
Blir vel godt under kvart effekt på 5 V, ja, siden effekten er gitt av spenningen i andre (P = U^2 / R), så redusering fra 12V til 5V burde gi en reduksjon fra 84W til knappe 15W.

Uansett - nå har jeg muligheten til å velge flere forskjellige spenningsnivåer, så skal vel få tilpasset nødvendig luftstrøm til tålererbar støy ;)
 
GeirH skrev:
Blir vel godt under kvart effekt på 5 V, ja, siden effekten er gitt av spenningen i andre (P = U^2 / R), så redusering fra 12V til 5V burde gi en reduksjon fra 84W til knappe 15W.

Huh? det der stemmer da ikke? nå er det vel drøye 20 år siden jeg hadde dette i fysikken på vgs, men hele poenget med høyspentledninger er jo at man da får mindre tap underveis, enn om man hadde brukt lavere spenning og høyere strømstyrke.

Formelen blir vel P = RI^2

fordi... U = RI, og P = UI, dermed kan vi bytte ut U i den siste der, med RI, og sitter igjen med P = RI^2

Det fantastiske er at jeg fremdeles husker huskereglene læreren ga oss den gangen - URI Geller var han fyren som drev og bøyde skjeer, og alle skjønner jo at det bare er PUI... ta-da...

EDIT: Oi ... ja den her var visst veldig gammel... jaja, litt nekroposting er jo alltid kos... sånn går det når man leter etter løsninger. Er jo i alle fall greit å få rydda opp i den slags feil da :)
 
Det er en enkel sak å bygge om en atx psu til å bli en variabel psu 3-16V. En god en tåler typisk 20-30A på 12V.
boginjr.com/electronics/lv/atx-mod/

Edit: kanskje en gammel tråd, men den adresserer noe jeg satt og lurte på, så jeg klager ikke ;)
 
Avsug stod det i tittelen. Og når jeg klikker på tråden så er det bare masse pjatt om strøm og ventilatoren.  Skuffet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Avsug stod det i tittelen. Og når jeg klikker på tråden så er det bare masse pjatt om strøm og ventilatoren.  Skuffet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
HAHAHA  >:D
 
Tilbake
Topp