Avtapping på varmtvasstank

Tenkte å lage meg avtapping på varmtvasstanken som eg brukar til kokekjele. Planen er å kople platekjølaren til denne avtappinga og bruke naturleg fall (heiser kjelen opp med talje eller har den opp på eit bord) etter å ha virvla den varme vørteren i kjelen slik at humla legg seg nederst.

Spørsmåla er: Vil dette funke? (har ein ganske enkel platekjølar frå Brouwland)
Kor langt frå botnen må eg lage holet? (tenkte å lage ein rørstuss i kopar som eg evt. kunne skøyte på med dersom eg brukte voldsomt mykje humle)
 
Jeg skjønte egentlig ikke spørsmålet ditt med én gang, men la meg gjøre et forsøk. Du vil altså vite hvor høyt opp i koketanken du vil ha røret, fra hvilket du vil tappe den kokte vørteren slik at du ikke får med alt som har samlet seg i whirlpoolen?

Det er litt vanskelig å si. Vi i foreningen endte opp med et hull som er kanskje litt i overkant høyt slik at det blir litt mye stammvørter igjen i kokekjelen, slik at vi hver gang må tippe over kokekaret for å få med rester. Kanskje det er best å se hvor grensen går for all humle neste gang du brygger et (sterkere) brygg med en god del humle, og tapper av med hevert langs kanten. Da kan du se hvor høyt oppe alle rester har samlet seg, og litt over det kan da røret komme. :)

Men nå er det også mulig at du har spurt noe heeelt annet, da hjelper ikke svaret mitt noe...  :biersmile:
 
Det vil nok fungere med naturlig fall til kjøleren. Hastighet på gjennomstrømminga vil avhenge av motstanden i kjøleren og høgdeforskjell.
Sjøl bruker jeg en pumpe mellom kjelen og kjøler. Da kan jeg regulere hastigheten (og grad av kjøling) gjennom kjøleren.
Jeg bruker også en sil av finmasket netting på stussen inne i kjelen for å unngå for mye humlerester i kjøleren.
Selve  hullet i kjelen ligger vel ca 4-5 cm over bunnen. Med god omrøring av vørter vil restene samle seg godt mot midten.
 
espenlothe skrev:
... , kva type og kva pris?

Totton pumpe - gratis overskuddmateriell fra en kjemileverandør. Ellers vil hvilken som helst magnetdrevet pumpe duge. Nye pumper koster vel nærmere tusenlappen og vel så det, men dersom du spør deg litt for hos rette folk er det utrolig hvor mye overskuddsmateriell som finnes. Jeg har god erfaring med medisinteknisk- og almennteknisk avdeling på sykehus. Anbefales!

RuGE
 
Petit selger magnetisk pumpe som er beregnet på og pumpe varm vørter, pumpa koster 1400 kroner.

Det eneste som er viktig med denne pumpen er at den ikke "suger", så du må ha litt fall ned i pumpehuset slik at det blir fyllt. Får du luft i pumpehuset begynner den og kavitere og du blir sint og uggen  >:D  (Fei hadde problemer med en utett kuleventil som gjorde at pumpa fikk luft, og han fikk ikke pumpet en liten dl med pumpen).
Fallet trenger ikke å være stort 20 cm holder.
 
Tilbake
Topp