Avtrekksvifte

Naxi

 
Har fått nytt bryggerom, hipp hurra..

Så er jeg så heldig at det er et avtrekkshull rett over der hvor kokeplata skal stå, pr. dags dato en BB60. Men den skal byttes ut til en 50 liters kjele etterhvert.. No big difference..


Jeg hadde håpet at jeg kanskje slapp å bruke vifte, hvis jeg brukte en konisk "damp-oppsamler" og et avtrekksrør som jeg stappa inn gjennom detta hullet, og ut veggen.


Any ideas?
Vil ikke ha damp på veggene.
Hvor stor avsugningskraft trenger man egentlig?
 
Det enkleste er selvfølgelig å forsøke uten vifte, men jeg tror du fort vil se at det er behov for en ganske stor vifte for å få bort dampen.
En vanlig kjøkkenvifte er i minste laget, så ikke noe mindre enn det.
Biltema selger også innline vifter som plasseres inni et avtrekksrør. De er også små, men kan gjøre det tilstrekkelig.
Dette avhenger også av dampoppsamleren din. Er den plassert helt nedpå gryta, trenger du mindre viftekraft enn om den er plassert 45 cm over. Her har jeg sett flere løsninger på forumet. Alt fra en plate under Kokeplate/gryta med hjul til en bevegelig kronisk hette festet med talje i taket som kan heves/senkes.
Mht gjennomføringen i veggen, ville jeg ha hatt et rør som gikk gjennom veggen og noen cm ut på andre siden. Du ønsker ikke at det samler seg damp i veggen...
 
Tenker at "dampsamleren" er ca 10-20 cm over gryta.. en konisk bolle som har røret inni seg, opp gjennom ventil-hullet også 20-30cm ut fra veggen.. Litt kjipt å få råte på loftet:p
 
Har ikke avtrekk selv, men de erfaringene jeg har lest her på forumet tilsier at de som har mer eller mindre direkte utgang for dampen via kokehette og avtrekksrør er fornøyde, mens omtrendt alle med vifte, uansett størrelse eller kraft, er misfornøyde. Det enkle er ofte det beste?
 
Jeg brygger i vaskekjelleren. Prøvde litt forskjellig, Ikea kjøkkenvifte mm, men det ble ikke noe greie på det før jeg fikk tak i ei skikkelig kjøkkenvifte med to motorer. Blåser dampen inn i luftepipa. Null damp rommet.

Dampen kondenserer sikkert inne i pipa, men siden det ikke brygges så ofte så tørker det fint opp.

Sent from my D5503 using Tapatalk
 

Vedlegg

  • Bryggeri.jpg
    Bryggeri.jpg
    58,2 KB · Sett: 118
Tilbake
Topp